Hingst till kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare asdfgh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 369
A

asdfgh

hej!
Har ett sto, kallblodstravare som jag har funderat på att betäcka på sikt. Hon är stambokförd i avdelning tre stc.Ca 160 i manken, ganska hög och ädel, vacker (tycker jag). Använder henne som ridhäst och rör sig bra. Till lynnet är hon en trevlig och tillgiven individ men med mycket "nerv". Känner att jag skulle vilja ha en väldigt cool och stabil hingst till henne.:laugh:

Vad skulle ni använda för hingst? vad får man använda? med tanke på att hon aldrig har gått några lopp och avkomman inte kommer att få göra det heller.( i och med att hon är reg i avd tre i stamboken.)

Sv: Hingst till kallblodstravare

Jag hade valt engelskt fullblod. Används som förädlare till/i alla raser! Finns många hingstar som är kanon i tempramentet.

Det beror ju lite på vad du har tänkt ha fölet till.
Jag har sett ett par fina blandningar med arab, där fäderna varit godkända prestationsaraber.
Men då kanske du inte får så hög häst som med tex fullblod.
De jag sett har varit runt 155 och den med travarmamma såg ut ungefär som en connemara. Den med bruksmamma var kraftigare.

Har även sett en korsning med halvblod men det var i kraftigaste laget tyckte jag.

Är godkända kallblodstravare mycket dyra att betäcka med? Annars är det ju det bästa att ta samma ras (- åtminstone för en liten ras fortlevnad.)

Jag har träffat på en nordsvensk travare/New Forest. Det blev en D-ponny av kraftigare modell. Men inte modell tung, utan kraftig i utseendet. Hoppade som en gud på tävlingsbanorna. Fast d-ponnymodell kanske är för litet för dig ?

Har haft en häst efter vamblods mamma och Neapel 626 mycket trevlig herre låg på 160 cm. Nu är vårat varmblods sto dräcktig med en PRE hingst. Jag tänkte resning och lite mer gång. Hon ska föla om 2 månader. Mitt sto är ädel typ fullblod och har mycket motor. Tror det blir en typ min föra häst.

Det här är min pojke!

Hans mamma är kallblodstravare och pappa är fullblodshingsten eighty eight keys.
DSCN1984.jpg

Han blev precis som jag tänkt mig lite större lite längre hals och längre ben och lite högre ridbarhet än mamma men hennes temperament! En jätte trevlig kille!
DSCN1833.jpg

Här ser man att han och mamma är ganska lika han i mitten och lilla mamma till vänster

Jättefin!! bilden ovan. Kul med så många svar! Tanken är att avkomman ska bli ridhäst. Egentligen är jag ju inte ute efter speciellt mkt högre häst hon räcker till gott och väl. Men det är ju alltid trevligt om man kan öka ridbarheten och förbättra gångarterna .

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 386
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 366
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: MaRomer
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 127
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vinthund som gårdshund?
  • Akvarietråden V
  • FÅRtråden