Hingst till Kaliber sto

A

Ancor

Lite nyfiken på vad ni tycker!
Mamma och jag planerar med 85% säkerhet att betäcka gammeltanten E. Kaliber - Hertigen nästa år. ca 162 cm.
Hon är korrekt i kroppen, men åt det ngt lågställda hållet. Ser ut som den gamla typen av svenska halvblod (väldigt lik sin far). Hon har ett fantastiskt temperament, och har superbra frambensteknik vid hoppning, är "självgående" och har stort mod. Det jag skulle önska hos avkomman är :
*Tanken är att det ska bli en hopphäst
*Vill ha upp storleken
*Lätta upp typen
*Förbättra galoppen

Drömmen är ju att lägga typ Cardento, Feliciano på henne, men är livrädd att det bara ska resultera i en stor köttbulle....Har mer seriösa funderingar på Camaro M, Lasandos eller Manhattan...
SÅ har ni några bra tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst till Kaliber sto

Jag ska seminera med Tenerife VDL iår, annars har du ju Lucky Point HE på hemmaplan

:eek: Glömde min favoritkandidat : Cathageno :love:
Vad tror ni om det?

Rent krasst när jag kollar på stammen så känns det som ett dressyrsto. Kanske det kan vara en god idé att välja en multitalanghingst (hoppstammad eftersom det ä det du är intresserad av, dessutom har de ofta en lite annan galopp som inte är av ondo..) eftersom iallafall jag tycker det skulle kännas som en extra säkerhet. Det finns ju en del hopphingstar som rör sig riktigt trevligt, ofta med stort + på galoppen.
U

Jag skulle lägga något lätt, högställt på henne. Feliciano är underbar men ihop med ett Kalibersto är det stor köttbullevarning!

Mitt tips är Jaguar Mail.

Varför tycker du att det känns som ett dressyrsto?

Både Kaliber och Hertigen har svårklassavkommor i hoppning (och fälttävlan).

Jag vet att båda lämnat på båda hållen, men jag inbillar mig att de lämnade många gångartshästar. Menade mest att det vore synd att avla bort det.. Kan ju vara att jag har fel..
U

För mig är Kaliber främst hopp- och fälttävlanshästar:)

Inte omöljigt att de är finfina multitalanger då.. Jag har bara sett så många gångartshästar med dem i stammen, men det behöver ju inte betyda att de inte kan hoppa.. :)

U

Jag ska seminera med Tenerife VDL iår, annars har du ju Lucky Point HE på hemmaplan

Lucky Point kan nog vara ett bra val, eller Corlensky? Där har du supermodern typ, lååånga ben, mycket bra galopp och hoppbegåvning. Om stoet har bra ridbarhet och temperament så borde det inte vara ngn fara på taket när det gäller det heller.

Lucky Point kan nog vara ett bra val, eller Corlensky? Där har du supermodern typ, lååånga ben, mycket bra galopp och hoppbegåvning. Om stoet har bra ridbarhet och temperament så borde det inte vara ngn fara på taket när det gäller det heller.

Vad tycker du om LPs föl,har du sett många?

/b

Liknande trådar

Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 414
Senast: Gabby_Ossi
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 285
Senast: Görel
·
W
Avel Någon avelskunnig som kan tipsa mig om bra hingstval till ett Quite Easy sto? Hopphingst....:) Hon hade 9:a på typ som föl (klass 1)...
2
Svar
22
· Visningar
4 301
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar