Hingst till fjordsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 104
Sv: Hingst till fjordsto

Men hur skall du göra när du har betäckt, fölet är fött och avvant, slakta henne då ? Eller om hon har "läkt" har du möjlighet att hålla två hästar ?

Jag kan iofs förstå tanken att du vill ha en ny häst eftersom denna inte är frisk.

Jag skulle dock inte ta föl på den.

Välkänt ponnysyndrom m.a.o,:angel: fast våra mätningar vid stamboksföringen är kanske inte hundraprocentligt väl utförda!

Kanske en kombination av ponnysyndromet och de inte alltför pålitliga mätningarna vid stambokföringen.. :angel:
Sevi är mätt till 145 cm vid stambokföring (jag är inte helt ute o cyklar väl?) o när vi slutmätte henne fem år senare var de nästan på väg att göra c-ponny av henne :crazy: , detta utan vare sig att jag bett om det eller de hade gjort sig nåt större besvär. Nu landade hon strax över d-ponnymåttet istället.

Så mätningarna är inte alltför pålitliga, varken ponnymätningar eller andra mätningar.. :angel:

Till TS: Tycker att om du ska betäcka, vilket du nog ska tänka över ett antal gånger innan du bestämmer vad du ska göra beroende på varför ditt sto är skadat osv och vad du ska göra med henne och fölet sen, så tycker jag nog att du ska välja en fjordhingst i alla fall. Visst finns det fjordkorsningar som blivit bra, men också de som blivit mindre lyckade, och tycker nog att det bästa är en ren fjording trots allt, om än utan gröna papper.
Finns många trevliga fjordhingstar att välja på för att få en trevlig avkomma, utan att behöva korsa.

Senast ändrad:

En fjordhingst i största allmänhet... Finns många, som både är vackra och kapabla om det nu kommer att bli en fjordhingst som skall bli pappa till ett komande föl. Jag hoppas bara att TS förstår att det är en belastning för hennes sto att bli rund om magen och vänta föl, och har hon ont i benen så är det kanske inte att föredra att betäcka henne och utsätta henne för smärta?

En fjordhingst i största allmänhet... Finns många, som både är vackra och kapabla om det nu kommer att bli en fjordhingst som skall bli pappa till ett komande föl. Jag hoppas bara att TS förstår att det är en belastning för hennes sto att bli rund om magen och vänta föl, och har hon ont i benen så är det kanske inte att föredra att betäcka henne och utsätta henne för smärta?
Jag förstår mycket väl hur ni tänker.Grejen är den att hon varhalt i hö fram och varm från skenbenet och ner till kotan,och vi åkte till vet.klinik för att kolla upp detta efter en vecka.Vet.kollade och lade bedövning och kom fram till att det antagligen satt i hoven då hon blev haltfri när hon var bedövad från kotan och ner.Då trodde dom att det kanske var en hovböld och hovslagare öppnade upp men där var inget.Så då trodde dom att det kanske eventuellt var så att det var ett sömstick för det var ganska nära men ändå inte,men dom tog av skon för säkerhets skull och lindade hoven och skickade hem oss med box vila i 4dar och ville se en förbättring då.Sagt och gjort box vila i 4dar gav mej en halt fri häst men hon var fortfarande varm från skenbenet och ner.Men hon skulle bara vila 2veckor så skulle det nog bli bra.4veckor har gått nu och hon är fortfarande varm om benet men haltfri.Och jag tänker inte sätta igång henne för tidigt bara för att vet. säger att dom inte hittar nåt fel.Därför har jag funderat på att ta föl på henne för då får hon ju verkligen vila länge.Men ändå har jag i huvudet:tänk om hon aldrig blir bra? Tillbaka till själva saken:Jag vill egentligen betäcka henne med en fjord hingst men var får jag tag i en som kan leverera ett föl över ponny måttet? Vill gärna att det ska vara över ponny så man har möjlighet att tävla om man vill det.

Känns kanske inte så kul att avla på ett sto utan papper men då tycker jag inte att du ska korsa med något annat. Kanske ev. en arab MEN det är ju inte garanterat att du får bättre gångarter där än om du betäcker med en fjord.¨

Jag gillar verkligen Kim Hero och Hugo. Men Hugo är mer hoppinriktad och Kim Hero vet jag faktiskt inte. Annars är en annan dressyrfavorit Daler. Sedan tycker jag Roar är helt fantastisk men dock lite liten om du vill ha en större fjording. Lycka till! Kom bara ihåg att välja en hingst som passar ditt sto men det vet du väl ;)

Sedan tycker jag Roar är helt fantastisk men dock lite liten om du vill ha en större fjording.

Eftersom jag hoppas på ett föl efter Roar undrar jag om han verkligen är så liten. Han blev ju inmätt som 2 ½-åring, hur mycket kan man förvänta sig att de växer? :confused:

Vill gärna att det ska vara över ponny så man har möjlighet att tävla om man vill det.[/QUOTE]

Bara för at det blir en ponny så behöver du ju inte tävla den som ponny.

*kl*

Vet du härtstamningen på henne är det väl läge att registrera in henne innan betäckning.
Vet du inte härstamning så leker du ju med elden om du betäcker med en fjordhingst. Du har då ingen aning om hur nära släkt de är.

Vill gärna att det ska vara över ponny så man har möjlighet att tävla om man vill det.Om du vill ha ett föl som blir häst och med dressyranlag, så är det säkrare att köpa det fölet i stället. Du har ju hur mycket föl som helst att välja bland och kan därmked köpa precis vad du vill ha. Betäcker du dit sto, får du vad det blir, och det är inte alls säkert att du blir nöjd.

Vill gärna att det ska vara över ponny så man har möjlighet att tävla om man vill det.
Om du vill ha ett föl som blir häst och med dressyranlag, så är det säkrare att köpa det fölet i stället. Du har ju hur mycket föl som helst att välja bland och kan därmked köpa precis vad du vill ha. Betäcker du dit sto, får du vad det blir, och det är inte alls säkert att du blir nöjd.

Håller helt med dig Ragnhild! Dessutom så finns det ingen fjordhingst som GARANTERAT ger stora avkommor, vi har helt enkelt aldrig avlat på storlek när det gäller fjordhästar! Själv pga att jag tycker att en stor fjordhäst tappar i rastyp, och vill gärna ha dem mellan 140-145 cm, vilket inte innebär att det alltid blir så! Har t.ex 3 fölston som samtliga är över 146...

Ang. Mumins, Sevi, som har ett förflutet här på gården så tror jag tom att det står 146 i stamboken, dottern sm finns kvar här är strax över 140

Inte heller korsningar med fjord brukar ränna i höjden och bli så stora, helt enkelt därför att fjordinslaget i korsningen är relativt homogent i storlek.

Finns det verkligen ingen möjlighet att kolla lite närmre på ditt stos härstamning, hon är ju inte så gammal och i rimlighetens namn så måste det ju kunna gå att spåra, eller? Hur som haver så får du ju ett föl med gröna papper om det skulle gå att få fram hennes stam och då står du ju med en avkomma som du har bättre förutsättningar både att få såld eller avla vidare på om du så vill!

Ang. råd ang vilken fjordhingst som skulle passa ditt sto, så skall du ta hjälp av någon som har erfarenhet av detta. Man kan generellt inte ge hingstråd innan man sett stoet och konstaterat eventuella brister och fördelar! Har själv fem ston mer eller mindre kontinuerligt i avel och ingen hingst passar att betäcka alla fem med eftersom de är helt olika i exteriör och psyke. Alla hingstarna ovan är fina hingstar, men det finns en hel räcka till som presenteras på Svenska Fjordhästföreningens hemsida med namn, exteriör och härstamning samt lite bilder.

Bevara rasen! Betäck med fjordhingst!

"Angående att betäcka med arab"
Min gamla fjording Pinokkio född 88 e Loke 78 u Turi 1825 en herre med känd stam LÅÅÅNGT bak och helt gröna papper..

Pga olyckliga omständigheter sålde jag honom -94 men innan dess gjorde vi ALLT och lite till.. När det gällde honom så fick jag frågan vid ett FLERTAL tillfällen om han var korsning med just arab eller något för att han var så SMÄCKER...Att han sen dansade runt som en hingst när man kom till nya ställen gjorde väl inte det intrycket mindre heller.. 5 minuter senare gick han dock som en söt liten vovve vid matte rätt obrydd om omvärlden

Anna-Carin

Vi hade här för länge sedan en korsning fjord/fullblod som var helt fantastisk. Såg ut som en rejäl connemara, black med bläs och vita bakstrumpor. Tävlades en hel del i framförallt hoppning, mycket hållbar häst som blev en bra bit över 30 vill jag minnas.

Jag vill egentligen betäcka henne med en fjord hingst men var får jag tag i en som kan leverera ett föl över ponny måttet? Vill gärna att det ska vara över ponny så man har möjlighet att tävla om man vill det.

Det är väldigt svårt att få tag på en sådan hingst då standarden ligger mellan 140-145 på fjordingar, så dom flesta ligger ju inom den ramen. Du behöver absolut inte ha en fjording som är över ponnymåttet bara för att kunna tävla, jag ska tävla häst med Magne som är 143 cm, går hur bra som helst :)

"Vi" har ju två riktigt snygga hingstar om du vill ha av den lite ädlare/lättare typen (Magne 228 och Mimer 200), tyvärr ska inte Mimer (som är den lättaste) gå i avel i år då vi satsar på körningen eftersom det är VM i år (vill inte störa honom med massa ston) och Magne ska bara va i avel maj-juni (ska ut o tävla honom senare i sommar), han ska då stå hos Annerlie i Månstad.

Vet faktiskt inte men jag tror han blir liten d-ponny som max. Tror han vara ca 135 men är inte säker. Han är ju inte jätteliten men inte heller en stor fjord.

Kan du inte lägga in en bild när det pluppar ut något hos dig? Skulle så gärna se en avkomma efter honom :D :love:

Jag håller mer Ranghild.

1. Hur du än gör kan det bli fel

2. Avlar du på fjordhingst vet du inte om de är nära släkt

3. Avel med andra raser blir sällan mer lyckat en än trevlig hobbyhäst, på sin höjd.

4. Är du säker på att hon är renrasig fjording? Kan det ligga annat bakom, vad? hur vet du att inte det slår igenom?

5. Det går inte att stöpa föl i formar, om du verkligen vill ha din drömhäst så köp något som redan finns. Det är ju verkligen osäkert eftersom du inte vet vad som finns i stoet.

6. Att betäcka en häst som har en troligen lindrig skada och låta hästen vila i över 1 år, är inte argument nog. Det gör det inte mer ok att avla på.

Det märks nog på det jag skriver att jag inte tycket det är lämpligt att avla på ett sådant här sto. Men du verkar ju ha bestämt dig ändå, du har i alla fall fått lite punkter att tänka på när du väöjer hingst. Men enligt mig verkar du ha ett svårt beslut framför dig.

Jag håller mer Ranghild.

1. Hur du än gör kan det bli fel

2. Avlar du på fjordhingst vet du inte om de är nära släkt

3. Avel med andra raser blir sällan mer lyckat en än trevlig hobbyhäst, på sin höjd.

4. Är du säker på att hon är renrasig fjording? Kan det ligga annat bakom, vad? hur vet du att inte det slår igenom?

5. Det går inte att stöpa föl i formar, om du verkligen vill ha din drömhäst så köp något som redan finns. Det är ju verkligen osäkert eftersom du inte vet vad som finns i stoet.

6. Att betäcka en häst som har en troligen lindrig skada och låta hästen vila i över 1 år, är inte argument nog. Det gör det inte mer ok att avla på.

Det märks nog på det jag skriver att jag inte tycket det är lämpligt att avla på ett sådant här sto. Men du verkar ju ha bestämt dig ändå, du har i alla fall fått lite punkter att tänka på när du väöjer hingst. Men enligt mig verkar du ha ett svårt beslut framför dig.
Har faktist funderat lite och kommit fram till att jag kanske ska lugna mej med att betäcka.Tänkte att jag kanske ska ge henne sommaren på sig att friskna till och gör hon inte det så får jag väl kanske köpa mej ett föl i höst och ha henne som sällskap.Ungefär så tänker jag nu. Jag har ett vbl sto också så helt utan häst är jag inte ,men hon är inte alls lika rolig som min fjord dam.Henne köpte jag som sällskap till min fjord dam från början.Så jag tackar för ditt ärliga och raka svar.Jag är mest förtvivlad över att min favorit kanske bara kan gå som sällskap i hela sitt liv,men förhoppningsvis blir hon frisk!! Kram.

Bra tänkt. :bow: :bow:

Visst är det sorgligt om din häst inte skulel bli frisk. Men är det verkligen så allvarligt? Jag tycker det låter klokt att låta henne ta det lugnt, blir hon symptomfri kanske du kan promenadrida lite under sommaren? Rådgör med din veterinär.

En annan sak som jag glömde skriva var att det är lite farligt att avla på ston som blivit skadade utan att man kan fastställa diagnos. Kanske stoet har dålig hållbarhet? Det vill man ju inte ska föras vidare.

Lycka till med dig och ditt sto. Och du, det finns massor av trevliga unghästar/föl osv, har man tålamod dimper en andra drömhäst ner. ;)

Bra tänkt. :bow: :bow:

Visst är det sorgligt om din häst inte skulel bli frisk. Men är det verkligen så allvarligt? Jag tycker det låter klokt att låta henne ta det lugnt, blir hon symptomfri kanske du kan promenadrida lite under sommaren? Rådgör med din veterinär.

En annan sak som jag glömde skriva var att det är lite farligt att avla på ston som blivit skadade utan att man kan fastställa diagnos. Kanske stoet har dålig hållbarhet? Det vill man ju inte ska föras vidare.

Lycka till med dig och ditt sto. Och du, det finns massor av trevliga unghästar/föl osv, har man tålamod dimper en andra drömhäst ner. ;)
Visst finns det fler drömhästar. Men det tog mej 12år efter min första drömhäst tills jag hittade denna:love: Men jag kan vänta 12år till:)

Roar mätte 136 vid avelsvärderingen i höstas, man måste ha i åtanke att hingstarna bara är 2,5 år då och de hinner sträcka en hel del på sig under tills de är färdigväxta, hans pappa danske Golf Gudenå mäter 145 samt hans mamma Reidunn 3244 141 cm. Kollade sista stamboken och de flesta hingstarna hade växt 2-4 cm under de två år som gått från avelsvärdeing till bruksprovstillfället, undantaget min egen som stadigt mäter 135... (fast lämnar avkommor som är betydligt större än så ).
Bilder på Roarungar torde få vänta ett år eftersom han ännu inte hunnit börja betäcka!!:angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Görel
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 391
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka