Hingst till fjordsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 104

lis

Trådstartare
Då mitt 5års fjordsto utan papper har skadat sig så funderar jag på att betäcka henne så hon får lång tid på sig att läka ut.Men vad ska jag leta efter? Jag vill gärna att fölet blir över ponny måttet.Inte för grov,det är redan min dam.Hon är 145cm hög och har ett kanon steg när hon efter mycket övertalning vill flytta på fläsket.Hon hoppar gärna.Jag är mest intresserad av dressyr men vill gärna hoppa nåt hinder ibland.Det vore ju bra om jag hade kunnat behålla fölet om nu inte min dam blir helt frisk.Kom gärna med förslag på vilken ras eller hingst jag ska välja.

Sv: Hingst till fjordsto

Har faktist haft det i tankarna.
Någon som har erfarenheter av korsning arab/fjording?

Min spontana reaktion: bevara världen från fler fjordkorsningar! Jag har sett alltför många trista blackar med fjordförfäder i mina dar: djur med tunga huvuden, korta breda halsar, måttliga rörelser och ytterst tveksam ridbarhet.

Ett skadat femårigt sto utan papper känns inte så särskilt seriöst att sätta i aveln. Om du nu väljer att betäcka henne och målet är att producera en ridhäst måste du nog satsa på en ädel hingst som står högt i blod, mycket fullblod alltså (ox, xx eller x). Men jag är skeptisk till om resultatet kommer att hålla den kvalitet du hoppas på.

Någon som har erfarenheter av korsning arab/fjording?
Den bästa d-ponnyn jag någonsin sett hoppa är en korsning mellan fjordning arab.
Det var en mycket trevlig modell, snygg ponny att se på, bra att hantera, 100% att rida ut i skog och mark på. Vettig i skallen!
Har bara bra erfarenhet av fjordning/arabkorsningar!

Visst var Sofia Andlers fälttävlansponny Silver till hälften fjordhäst?

Min spontana reaktion: bevara världen från fler fjordkorsningar! Jag har sett alltför många trista blackar med fjordförfäder i mina dar: djur med tunga huvuden, korta breda halsar, måttliga rörelser och ytterst tveksam ridbarhet.

Ett skadat femårigt sto utan papper känns inte så särskilt seriöst att sätta i aveln. Om du nu väljer att betäcka henne och målet är att producera en ridhäst måste du nog satsa på en ädel hingst som står högt i blod, mycket fullblod alltså (ox, xx eller x). Men jag är skeptisk till om resultatet kommer att hålla den kvalitet du hoppas på.

Har du ridit en fjording med riktigt bra gångarter någon gång? Hingsten vi tävlar med slår flera halvblod i maratonhindren samt får högre procent i dressyren. Visst, ska man satsa på en nivå över MSV i riden dressyr så är en fjording/fjordkorsning ingen bra idé, men upp till L:A hänger dom med bra om dom som sagt har exteriören och gångarterna för det (vilket fler och fler fjordingar har då aveln nu går emot en lättare "rid-typ").

Har du ridit en fjording med riktigt bra gångarter någon gång?
Nej.
/---/ upp till L:A hänger dom med bra om dom som sagt har exteriören och gångarterna för det (vilket fler och fler fjordingar har då aveln nu går emot en lättare "rid-typ").
"lis" sto är säkert en bussig individ, men av beskrivningen "Inte för grov,det är redan min dam /---/ har ett kanon steg när hon efter mycket övertalning vill flytta på fläsket" drar jag slutsatsen att hon kanske inte är av den lättare ridtyp du beskriver?

Det var också en inställning!
Håller med Nussikan att en riktigt rörlig fjordhäst är underskattad.
Men, visst finns det en poäng att man kanske bör använda nåt riktigt ädelt om det är vad man är ute efter.

"lis" sto är säkert en bussig individ, men av beskrivningen "Inte för grov,det är redan min dam /---/ har ett kanon steg när hon efter mycket övertalning vill flytta på fläsket" drar jag slutsatsen att hon kanske inte är av den lättare ridtyp du beskriver?

Nej, men eftersom hon skrev att hon hade bra rörelser så kan det ju bli en riktigt bra typ på fölet om man väljer en "lätt" hingst till henne, även om det är en fjording.

Då mitt 5års fjordsto utan papper har skadat sig så funderar jag på att betäcka henne så hon får lång tid på sig att läka ut.Men vad ska jag leta efter? Jag vill gärna att fölet blir över ponny måttet.Inte för grov,det är redan min dam.Hon är 145cm hög och har ett kanon steg när hon efter mycket övertalning vill flytta på fläsket.Hon hoppar gärna.Jag är mest intresserad av dressyr men vill gärna hoppa nåt hinder ibland.Det vore ju bra om jag hade kunnat behålla fölet om nu inte min dam blir helt frisk.Kom gärna med förslag på vilken ras eller hingst jag ska välja.

En stor och ädel fjordhingst kanske!?
Har aldrig sett en lyckad fjordkorsning. Blir oftast inte så fina, fjordingen verkar ha väldigt dominant nedärvning. De korsningar jag har haft närmare kontakt med har dessutom haft mycket knepiga psyken.

Om du inte tänker ta en korsning så e jag väldigt förtjust i Hugo. han är av den ädlare typen och 148 cm i mankhöjd. Fast sen e han väl mer inriktad på hoppning än dressyr.

Tack för alla era svar.Måste bara säga att min dam är inte mkt grövre än en newforest och lägga till tex nordsvensk eller haflinger och liknande är inget jag är ute efter.Och att flytta på fläsket menar jag med att man måste verkligen jobba för att hon ska hoppa 80cm tex.Hon går inte direkt som en kanon runt i paddocken utan att man ber om det.Detta är ett sto jag verkligen gillar.Hon har ett perfekt psyke.Hur lugn som helst,älskar alla människor,lätt lärd.Har aldrig tittat på ett hinder.Det var bara att hoppa upp och börja rida när hon var 3år.Har aldrig ens haft tanke på att slänga av nån.Så att välja mellan att ta ett föl på henne eller skicka henne till slakt är inte svårt.Vill inte sälja henne så hon ev.kommer i orätta händer då hon är så snäll att hon gör det man ber henne om även om hon har ont och är halt.Var bara tvungen att skriva av mej lite då jag suttit och funderat på hur jag ska göra med henne,ska jag betäcka eller inte:confused:

Hugo 179 mäter enligt stamboken 142 cm, tror inte att han växt 6 cm sedan han blev stamboksförd. Nu vill ju trådskaparen absolut avla på sitt sto annars tycker jag kanske inte att ett sto oavsett ras utan papper är så mycket att avla på. Skall hon behålla avkomman själv må det så vara, för vare sig fjordkorsningar eller fjordhästar utan gröna papper är det någon större efterfrågan på. Krasst, men verkligheten är sådan, är själv fjordhästuppfödare!
Ang fjord/arabkorsningar så har jag både ridit och sett flera sådana jättetrevliga, oftast är det ju så precis som med Sofia Andlers Silver (halvblodxfjord) att det är inte individen det hänger på utan var den hamnar...

Hugo 179 mäter enligt stamboken 142 cm, tror inte att han växt 6 cm sedan han blev stamboksförd. Nu vill ju trådskaparen absolut avla på sitt sto annars tycker jag kanske inte att ett sto oavsett ras utan papper är så mycket att avla på. Skall hon behålla avkomman själv må det så vara, för vare sig fjordkorsningar eller fjordhästar utan gröna papper är det någon större efterfrågan på. Krasst, men verkligheten är sådan, är själv fjordhästuppfödare!
Ang fjord/arabkorsningar så har jag både ridit och sett flera sådana jättetrevliga, oftast är det ju så precis som med Sofia Andlers Silver (halvblodxfjord) att det är inte individen det hänger på utan var den hamnar...

du hann visst före :smirk:
fast ja tror han e 140, han tävlade iaf i c-ponny klasser

Välkänt ponnysyndrom m.a.o,:angel: fast våra mätningar vid stamboksföringen är kanske inte hundraprocentligt väl utförda!

Vill inte sälja henne så hon ev.kommer i orätta händer då hon är så snäll att hon gör det man ber henne om även om hon har ont och är halt.
Fast det känns inte rätt att betäcka henne om hon har ont. Då är det bättre att slakta och köpa ett föl för pengarna du hade spenderat på att avla ett själv.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Görel
·
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 391
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka