Hingst till detta sto

Hippocampus

Trådstartare
Jag får låna min nuvarande hästs mamma om jag vill (och stoet mår bra efter stundande fölning) för att betäcka i vår. Isåfall kommer mamma sto stå kvar hos ägaren då jag inte har kunskap om fölning osv.

Mamman är en ISH, 163cm och tävlat upp till 140 hopp. Hon är snäll men ganska tuff.
Har fått två avkommor, en efter Cardento som hoppar mycket bra (4 år i år finns ej att se) men väldigt liten, samt min då efter Odermus R (1 år) som också kommer bli liten och är mycket energisk och tuff.

Jag vill isåfall producera en fälttävlanshäst.

Hon har stammen Rhett Butler xx-Battleburn xx-okänd. En mycket meriterad fullblodsstam med andra ord.

Vad hade ni lagt på? Ägaren säger Cabachon.

Jag vill ha en avkomma som inte blir för liten men runt 162-165cm. Gärna cool hingst då damen har mycket i huvudet och lämnat avkommor med minst lika mycket i huvudet.
Bra hopp och vettiga gångarter. Högställd.

Sv: Hingst till detta sto

Läste i senaste Equipage där ägaren själv berättar om Cabachon att denne var rätt tuff i psyket. Han nämnde även att Casall var väldigt hård och att fler ryttare hade provat honom innan han hamnade hos RGB och där kom till rätta. För att producera tävlingshästar ridna av proffs lär ju Cabachon vara ett bra alternativ, men själv hade jag inte velat ha en häst efter en hingst där ägaren själv säger att han är tuff.

Sen är jag inte helt insatt i hopphästaveln osv, bara en reflektion. Om du ska ha ungen själv är det (i mitt tycke) roligare med en snäll och trevlig häst än en lite för tuff tävlingsindivid som kräver en hel massa av mig som ryttare.

Blev lite full i skratt när jag tänkte föreslå ngn av Calidos söner sådär spontant utan att ha sett att du redan har en Odermus unge.

Har du råd skulle jag slå till med själve Calido.

OM du skall göra en flt häst så kanske du skall titta på ngn annan multitalang, tex Canterbury (vet dock inget om strl nedärvning) eller Grafenstoltz

Ja, en ridbar trevlig häst vill jag ha. Nu är ju stoet och min avkomma lite virrpannor men det kommer nog gå bra :D Jag vill dock ha en energisk häst, förtjust i lite hetare gummibollar.

Om det är fälttävlan du vill avla och du vill ha lite mer storlek, så hade jag nog tittat en gång extra på Jaguar Mail. Ytterliggare finfint fullblod förutom det du redan har, bra halvblodsblod, stor och verkar lämna storlek. Har kanske inte världens bästa gångarter men bättre än många andra hoppare.

Detta hade iaf varit min drömstam på en fälttävlanshäst, mkt och fint fullblod, lite irländskt och lite franskt/tyskt blod.

Crelido. Skulle ev dock inte finnas tillgänglig hela säsongen pga tävling men man är välkommen att höra av sig. Finns hos Hästak.

Om det är fälttävlan du vill avla och du vill ha lite mer storlek, så hade jag nog tittat en gång extra på Jaguar Mail. Ytterliggare finfint fullblod förutom det du redan har, bra halvblodsblod, stor och verkar lämna storlek. Har kanske inte världens bästa gångarter men bättre än många andra hoppare.

Detta hade iaf varit min drömstam på en fälttävlanshäst, mkt och fint fullblod, lite irländskt och lite franskt/tyskt blod.

Jag skulle inte lägga på Jaguar Mail om jag hade en litet "virrigt" sto och dessutom vill ha fram en trevlig häst med hög ridbarhet. Har egen (och andras) erfarenhet av att han förvärver lite svårt och tufft.

Jag kan rekommendera Nobel, han lämnar även lite storlek och har bra psyke på avkommorna.

Jag hade utan tvekan lagt Caremé på stoet, då han ger typ, gångarter och har själv mkt hög ridbarhet.
Vilket han har visat genom sitt 70 dagars test i Tyskland.
Och hoppar gör han själv mkt bra.

tack alla! Jag kan ju inget så det är kul att läsa vad ni tycker!

Nobel är inte intressant även om det är en bra häst, jag tycker han är väldigt tråkig och utstrålar ingenting och jag har inte sett en avkomma ännu från honom som faller mig i smaken.

Jaguar Mail, varför inte! Ska kolla lite.

Stoet är inte virrigt kanske men tuff, som ägaren säger, människovänlig men tuff. Avkomman jag har är också tuff men även lite virrig, dvs mycket i huvudet. Men Odermus lämnar ju lite sånt har jag hört.

Jag kan skriva upp de hingstar jag gillar fast utan en tanke om de passar stoet, det är mer vad jag gillar så kanske ngn kan hjälpa mig att ta bort/lägga till :D

Calido (lite dyr?)
Balou Du Roet
Baloussini (ny hingst, måste åka t tyskland för det?)
Canterbury (jaaa men hur förärver han sig?)
Heraldik xx (finns semen kvar och vad kostar det och vart hittar man det?)
Cosmeo
Irco Mena (gammal favorit har ju också Battleburn i sig, för gammal?)
Jaguar Mail
Lux Z
Kannan
Nabab de Reve
Cabachon
Odermus R

Jag gillar mycket franskt blod också, lite hett och så. Det gör mig inget alls.

Grafenstoltz hade riktigt bra vilkor denna säsong... och den herren har ju meriter så det heter duga!!!! Sen om han passar just ditt sto kan bara du avgöra :)

Eftersom du inte kommer att ha stoet hemma hos dig, verkar det för mig som ett listigt sätt för ägaren att ha kvar sin märr, och DU betalar.
Köp en färdig fölunge i stället! Då kan du välja härstamning , kön, färg och utseende, som du vill ha. Gör man som du skriver, så får du det du får och det kanske inte alls blir som du tänkt dig.

Hur tänker du nu? Här har ju TS verkligen chansen att välja vilken hingst/härstamming hon vill till ett sto som hon känner till och kan få mycket information om (och troligtvis gillar då hon redan har en avkomma), varför köpa ett föl undan ett för henne helt okänt sto?

Precis! Och jag börjar betala stall och mat för stoet i november månad detta år tills "mitt" föl är avvant ungefär ett år senare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat