Hingst till denna?

Sv: Hingst till denna?

Hon ser ut som de flesta med det blodet(kort hals och i nedförsbacke). Det verkar som om hon har de goda egenskaperna också - ridbarheten och hoppningen !

Jag skulle inte ta henne till Cartier det blir ju ännu mer Capitolblod. Durrant är väl inte mer känd än någon av de andra ?

Du kan titta på Bravour, Heartbeat, Hip Hop eller Fetcher.

Alltså du har nog fått något om bakfoten om du fått för dig att det är typiskt Capitol blodet att ha kort hals och vara i nedförbacke. Det är typiskt Cardento ja men absolut inte typiskt Capitol blodet tvärtom Capitol hästar har ofta lång väldigt välansatt välformad hals.
 
Sv: Hingst till denna?

Jag håller helt enkelt inte med dig där. Du kan inte veta vad jag har sett. Du kanske har en annan uppfattning, men jag har sett vad jag har sett.

Oavsett så tycker jag att TS häst har kort hals och är i nedförsbacke. Och jag skulle inte lägga på mer av samma blod.
 
Sv: Hingst till denna?

Jag håller helt enkelt inte med dig där. Du kan inte veta vad jag har sett. Du kanske har en annan uppfattning, men jag har sett vad jag har sett.

Oavsett så tycker jag att TS häst har kort hals och är i nedförsbacke. Och jag skulle inte lägga på mer av samma blod.

Du menar att inte Capitols nedärvning är mkt välkänd och allmänt känd ? Vad Capitol nedärver är ju inte precis okänt och alla som är mkt tydligt typade efter honom har just lång välansatt välvd hals, det enda man ibland ser från honom är brett ansatt hals, så hur kan man då sitta och påstå att han nedärver tvärtemot ? Det är liksom ingen hemlighet hur han nedärver sig.

Däremot har det ju använts en hel del ston med hög fullblodsandel och naturligtvis finns det en hel del som den taniga lågt ansatta fullblodshalsen slagit igenom på men den nedärvningen kommer knappast från Capitol sidan.
Från Landgraf / Ladykiller ser man ganska ofta denna halsen och säkerligen har du blandat ihop varifrån halsen kommer då ju många är en kombination av just dessa blod.
 
Sv: Hingst till denna?

Hej!

Hade vart så kul om ni kunde säga vad ni, rent spontant skulle välja för hingst till mitt fina sto? Hon är Cabrio van de Heffinck x Weinberg x Pilot. En fantastisk individ, super ridbarhet och hoppar bra! Vill ha en avkomma med utstrålning, snygg exteriör och framförallt hoppa bra. Bra gångbarhet är ett +.


http://www.ladda-upp.se/image.php?id=58880&size=full

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=58881&size=full

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=58882&size=full

Jag tycker din häst ser mycket fin ut, byggd för hoppning.
Generellt tycker jag att man ska ta en hingst som visat att den själv kan hoppa de högsta klasserna.
En unghingst kan man välja om man vet att stostammen är mycket bra och förvärver sig.
 
Sv: Hingst till denna?

Jag hade kollat på Lasandos!
10 på typ och 10 på hhb :)

Han är ju efter "L linjen" som vad jag har förstått passar mycket bra tillsammans med "C linjen"

Och sen här han ett väldigt trevligt pris i år och bra dräktighet
 
Sv: Hingst till denna?

Var är hon reggad? Ser inget märke...

Vad gäller hingst så är jag ingen expert men i mitt tycke kan du gott fundera på Contenderblod som du gjort. Sen huruvida det blir för bra med Capitol en gång till hos Cartier, det överlåter jag åt experterna, men kombon Cassini o Contender har jag hört vara bra mer än en gång.

Jag undrar mycket över hur hon hoppar. Gummi? Scope?

Vet du något om mödernet?
 
Sv: Hingst till denna?

Du menar att inte Capitols nedärvning är mkt välkänd och allmänt känd ? Vad Capitol nedärver är ju inte precis okänt och alla som är mkt tydligt typade efter honom har just lång välansatt välvd hals, det enda man ibland ser från honom är brett ansatt hals, så hur kan man då sitta och påstå att han nedärver tvärtemot ? Det är liksom ingen hemlighet hur han nedärver sig.

Men om nu cirkus har sett ett gäng avkommor som är byggda på ett visst sätt så är det väl helt enkelt så att han inte är en stark nedärvare av just typ? Dvs han stämplar inte majoriteten av sina avkommor på det området. Där har som du säger mammorna typat.
 
Sv: Hingst till denna?

Men om nu cirkus har sett ett gäng avkommor som är byggda på ett visst sätt så är det väl helt enkelt så att han inte är en stark nedärvare av just typ? Dvs han stämplar inte majoriteten av sina avkommor på det området. Där har som du säger mammorna typat.

???
Hur får du det då till att vara något som är nedärvt från honom som Cirkus hävdar ? Det är ju där hon är helt tokigt ute genom att påstå att Capitol nedärver helt annan typ av hals än vad han gör, ingen har överhuvudtaget diskuterat hur stark hans förärvning är eller inte utan VAD han nedärver.
 
Sv: Hingst till denna?

Vi har helt enkelt olika erfarenhet. Du anser att jag är tokigt ute, jag vet vad jag har sett. Du har sett helt annat. Ska vi lämna det ämnet nu eftersom vi inte kommer att komma någon längre vart ?

TS sto har redan Capitol*2 och och det finns massor av fina hingstar som inte har det blodet som kan kompensera hennes mindre goda sidor och förstärka hennes goda sidor och dessutom så vill ju TS att hingsten är någorlunda beprövad och känd. Förutom de jag redan har föreslagit så kanske Baltimore kan passa ?
 
Sv: Hingst till denna?

kl i helgen såg jag en ettåring efter canterbury vars mamma jag inte såg men som ska vara lågställd med dåligt ansatt hals. Denna ettåringen såg ut mer som en tvååring. Otroligt fint framparti, vaket uttryck och mkt trevlig i typen! Den rörde sig mkt lätt o väl genom kroppen.
 
Sv: Hingst till denna?

???
Hur får du det då till att vara något som är nedärvt från honom som Cirkus hävdar ? Det är ju där hon är helt tokigt ute genom att påstå att Capitol nedärver helt annan typ av hals än vad han gör, ingen har överhuvudtaget diskuterat hur stark hans förärvning är eller inte utan VAD han nedärver.

Men det är ju det jag säger, att han i så fall INTE nedärvt det. Och därmed typar han inte sina avkommor speciellt tydligt när det gäller hals och halsansättning, utan stoet slår igenom.
 
Sv: Hingst till denna?

cirkus;15904179 Förutom de jag redan har föreslagit så kanske Baltimore kan passa ?[/QUOTE skrev:
Där har vi en gemensam favorit. Finns på min Heta Lista. Ska bli kul att se avkommor i championaten framåt!
 
Sv: Hingst till denna?

Men det är ju det jag säger, att han i så fall INTE nedärvt det. Och därmed typar han inte sina avkommor speciellt tydligt när det gäller hals och halsansättning, utan stoet slår igenom.

Är du på riktigt så dum så att du tror att det finns någon individ som hundra procent typar alla sina avkommor ? Har du hört talas om biten att 50% av genmassan kommer från respektive förälder och du tror på fullt allvar att det tex skulle finnas en hingst där varenda en av avkommorna har fått hingstens hals ?

En hingst som präglar sina avkommor mer i generation efter generation än Capitol är nog väldigt svår att hitta.

Det finns nog inte heller många hingstar du hittar så mkt kunskap om nedärvningen på som just Capitol. Det handlar knappast om någon uppfattning jag själv skaffat efter att ha sett några stycken avkommor vilket ju uppenbarligen är det sett Cirkus anser sig ha fått sin kunskap.

Att sprida totalt felaktiga uppgifter om vad en så välkänd hingst där det är mer än väldokumenterat hur hans nedärvning ser ut ner till minsta detalj i en hingstvals tråd är ju fullkomligt förkastligt iom att man då totalt lurar den som skall göra ett hingstval där just det är bitar som är viktiga.
 
Sv: Hingst till denna?

Jösses, du slår ju nästan knut på dig själv.Du har rätt. Du vet bäst. Jag glömde ju det.

Titta på TS sto, hon har en lite tråkig hals som i princip det enda jag tycker verkligen behöver förbättras annars så verkar hon ju ha en massa fördelar mest eller tycker du kanske att den är lång och välansatt ? Den har 2*Capitol redan då tycker jag att den kanske inte behöver spä på det blodet.
 
Sv: Hingst till denna?

Är du på riktigt så dum så att du tror att det finns någon individ som hundra procent typar alla sina avkommor ? Har du hört talas om biten att 50% av genmassan kommer från respektive förälder och du tror på fullt allvar att det tex skulle finnas en hingst där varenda en av avkommorna har fått hingstens hals ?

.

Ja, precis så dum är jag. Va? Är det inte så att hingsten nedärver allt och stoet inget? :confused: Tänk vilken tur att du förklarade för mig att det inte är så. :bow:

Jag glömde att det inte går att diskutera med dig, eller förklara hur man menar, så glöm allt jag skrivit.
 
Sv: Hingst till denna?

Jösses, du slår ju nästan knut på dig själv.Du har rätt. Du vet bäst. Jag glömde ju det.

Titta på TS sto, hon har en lite tråkig hals som i princip det enda jag tycker verkligen behöver förbättras annars så verkar hon ju ha en massa fördelar mest eller tycker du kanske att den är lång och välansatt ? Den har 2*Capitol redan då tycker jag att den kanske inte behöver spä på det blodet.

Har jag någonstans diskuterat exteriören på TS häst ? Nej just det. Jag reagerade på ditt påstående att hon skulle undvika Capitol blod pga att han nedärvde just sådana halsar som TS häst har vilket inte kunde varit mer fel än den nedärvning vad gäller halsar Capitol har haft och fortfarande har i sina ättlingar. Och det är inte någon nedärvning jag själv har tyckt mig se utan det är välkänd fakta det finns spaltmeter bara på internet att läsa om hans nedärvning om man inte har möjligheten att få kunskapen från äldre holsteinavlare. En liten bildgoogling på Capitol så får du upp massor av avkommor och se där kan nog ingen tveka ang den röda tråden på majoriteten av dem som är starkt präglade på honom, genomgående ser du också den långa välvda välsansatta eller brett ansatta halsen. Inte en enda av de som är typiskt präglade på honom uppvisar den typ av hals TS häst har.

Det är ju minst sagt ganska väsentligt att en sådan hingst som Capitol som är så vanligt förekommande i avelshingstarna idag inte får en helt felaktig information om vad han nedärver på ett avelsforum. Det finns många mindre kunniga som försöker lära sig och då kan luras till att göra helt felaktiga hingstval.

För övrigt är jag inte ett dugg rädd att ha mer än x2 på Capitol han börjar ramla långt ut i stamtavlorna nu så att försöka förstärka hans inverkan igen är inte fel sålänge man har tillräcklig mängd förädlar blod för övrigt i stammen.
Den hoppningen får man aldrig för mkt av så länge den balanseras upp med kvickare gummibollsblod i lagom mängd.
 
Sv: Hingst till denna?

Fördelarna med Armani Code och Magic Park är bl.a. just att de är unga! Att betäcka med en äldre (som jag tolkade ditt sökande efter mer kända hingstar) gör att man kan hamna efter i avelsframsteget. För högst avelsframsteg bör unga, lovade hästar med bra BLUP betäckas med unga, bra hingstar.

Tänk om det vore så enkelt att bara "betäcka det yngsta med det yngsta" med häftigaste stammen-så bingo-så får man ett avelsframsteg......så där fungerar inte aveln i realiteten,tyvärr:(
Man kan naturligtvis inte heller använda unga och oprövade hingstars exteriör beskrivning som avelsmanual. Det är få hingstar förunnat epitetet,stämpelhingst!! De är inte heller självklart att de avelshingstar som hävdar sig främst inom sporten, sedan blir de främsta förärvarna.
Ju större chansning, desto större blir äventyret.....
 
Sv: Hingst till denna?

Baltimore tror ni han kan passa? Såg
Han på Falsterbo, sjukt fin! Är de någon chans att avkomman blir svart då? :D
 
Sv: Hingst till denna?

Jag är ingen expert på avel utan läser lite här är att lära mig.
Men jag har läst lite genetik. Det du skriver om ärvda anlag stämmer ju, men om en hingst har visat sig ha inte så dominanta T.Ex. hals-anlag så är det troligt att om man tar hans linje så kommer stoets hals-anlag att råda. Inte för att han nedärver dålig hals utan för att hans anlag där inte är dominanta.
Vill man förbättra halsen bör man välja en hingst vars avkommor oftast verkar få den önskvärda halsen.
Man kan även tro att hingsten står för 50% av generna, men ibland kan stoet stå för 90% av generna.
 

Liknande trådar

Utrustning http://www.ladda-upp.se/bilder/mmfzrrkvcgvju/ Någon som vet vilket sadelmärke detta är? Hittar inga fler märken på den.
Svar
0
· Visningar
418
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej, har provat cwd och hg. Hg hyfsat men cwd inte alls bra, någon som kan ge något tips? Hoppsadel! Tacksam om det inte blir massa...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Otis
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 847
Senast: fia-lisa
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: Retzina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp