Hingst till a-ponny.

Narcissa

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka min lilla a-ponny (troligen am. miniatyr) nästa vår. Hon är en riktigt trevlig ponny men det som är mest intressant är att hon hoppar något otroligt bra. Jag skulle vilja avla vidare på hoppningen. Jag undrar två saker.

1. Hur stor ponny kan man använda på ett så pass litet sto? B eller C? hon är 95 cm hög.

2. Någon som har tips om en hingst med bra språng och lättriden (dvs kan ridas av barn).
 
Sv: Hingst till a-ponny.

Jag skulle inte våga använda en större hingst till en så liten plutta.
Jag vet att Shetlandsponnyer är överrepresenterade när det gäller komplikationer vid fölning och jag kan tänka mig att det är lika med miniatyrer.
 
Sv: Hingst till a-ponny.

säger som cirkus , Har själv amrisar här hemma har i och för sig inte haft komplikationer mer en att ena stoet gick ganska så långt över tiden en gång, Men då är dom ju också betäckta med små hingstar :)

Vad får dig att tro att hon är amerikanare ?
Vad är det du vill få fram av henne ? En hopp ponny ?

Betäck henne med en klassisk shetland kanske ? Dom är ädlare i typen än vanlig och lite högre en din, 95 är stort om hon nu är amris men du får ju tänka på vad som ligger i hennes stam angående storlek ;)

Tesora
 
Sv: Hingst till a-ponny.

Usch då...det lät inte bra. Jag tänkte ha målet att få fram en riktigt bra hopponny kat B.
Men om de brukar ha jobbiga fölningar så är det inte intressant. Jag vill inte betäcka med a-ponny för det är nästan ingen som kan rida dem. Då får jag kanske lägga den tanken på hyllan.
 
Sv: Hingst till a-ponny.

Det är sällan man lyckas få en såpass mycket större avkomma när man har så små ston. Shettisar är inte miniatyrer men lika små, och merparten av de shettiskorsningar jag har sett har varit mellan 110-115 cm. Och jag tvivlar på att det är en hopponny i den storleken du vill ha...
 
Sv: Hingst till a-ponny.

En gång i tiden hade jag en korsning shetland welsh. Stoet som var shettisen var ca 100 cm hingsten var 122 cm. Min häst var 72 cm.

Vad vill jag säga med det?
Jo att avla på ett så litet sto för att få en större avkomma kan misslyckas totalt. Risken att få en liten avkomma eller komplikationer vid fölningen är betydligt större än chansen att få en storhoppande större avkomma.
 
Sv: Hingst till a-ponny.

För många år sen rymde grannens shettis-sto e Torne Palomino, 95 cm in till min arabhingst 150cm flera ggr när hon brunstade. Resultatet året efter blev ett litet skäckföl som växte till 125cm hög. Det fölet blev en liten skäckig arab i miniatyr, och flera ridponnymänniskor som såg det undrade var det var för fin stam i henne.....Men jag skulle aldrig medvetet göra om den korsningen.....
Det stoet betäcktes senare med ridponnyhingsten Power Boy (147 cm) och den avkomman blev127 cm hög!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 705
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp