Hingst som nu har tröttnat ur fullständigt på sin skrittvila?

F

FCTH

Ja ni buke, vad har ni för råd och dåd till en hingst som har strikt skrittvila pga skada (promeneras 2x45 min/dag) och nu har tröttnat ur fullständigt på att bara skritta brevid matte på promenaderna (man kan ju hoppa, studsa och galoppera också tydligen...)

Så, vad gör man åt detta? Han är väldigt loj och lugn i stallet, men så fort man kommer utanför stallet är det full gas och han blir iprincip ohanterbar. Hästen är i vanliga fall otroligt väluppfostrad och lugn, men från full tävlingskondition till skrittpromenader är tydligen ingen hit...

Hur fungerar lugnande medel till hästar? Vad finns det för olika sorter? Hur ges detta?

Sv: Hingst som nu har tröttnat ur fullständigt på sin skrittvila?

Kan du skritta uppsuttet? Eller tömköra istället för att leda?

Uppsuttet är inget alternativ, även om han är odräglig från marken är det inget mot vad han kommer att vara uppsuttet. Och tömköra är tyvärr inte heller något alternativ, dels för att han aldrig har blivit tömkörd och dels för att han promeneras på asfalt (bilvägar) och då blir det en säkerhetsrisk. Tyvärr! :(

Min var också rabiat när jag promenerade för hand under konvalecens, han bockade, försökte sticka, stegrade. När jag äntligen fick börja skritta uppsuttet var han tillbaka i den schyssta hästen han alltid varit. Du kan inte prova sitta på honom och ha någon som leder första gången.

I övrigt tycker jag du ska kontakta din veterinär och diskutera problemen.

Jag har fått Vetranquil ordinerat från veterinär, det är pulver som löses upp i foder eller ges direkt i mun, och verkar efter någon timme. Brukar funka utmärkt under skrittdelen av konvalescensen. Jag vet många hästar som det används till. Kolla med din veterinär.

har du stigbett när du leder?

Är den i övrigt väluppfostrad och inte en bulldozer brukar det dämpa en del.

Det är också vår och de flesta hingstar blir lite mer uppvarvade bara av det.

Bättre att rycka till en gång med stigbettet än riskera att något händer som skapar nya skador.

OBS! Jag kan absolut inget om hästar, men läser ofta här och snubblar ibland in på trådar som intresserar mej lite extra ;)

Min tanke i detta fall är om man måste promendera 2 x 45 minuter = tråkigt!
Eller om du kan göra "skritt-övningar" i 45 minuter?

Ex öva "miljöträning" där hästen måste tänka - ex. gå under/över/igenom saker, träna på "stegförflyttningar", lägga upp en labyrint av bommar och träna på att "hålla koll på alla 4:a ben, lära in olika bra "vardagsmoment"/tricks osv.

Jag är ju en "hund-människa" och just "hjärngympa" är ju något som allt som oftast föreslås när men har en hund som måste vila under en längre tid.

Kanske inte alls applicerbart på en ung hingst, men ändå :)

/Swat

Det är inte dumt alls:D
Därför jag föreslog uppsuttet bla för att de flesta hästar har lärt sig när det är lek och alvar och som du säger får använda hjärnkontoret också.

Uppsuttet är inget alternativ, även om han är odräglig från marken är det inget mot vad han kommer att vara uppsuttet. Och tömköra är tyvärr inte heller något alternativ, dels för att han aldrig har blivit tömkörd och dels för att han promeneras på asfalt (bilvägar) och då blir det en säkerhetsrisk. Tyvärr! :(

min häst var också hemsk att gå med när han var konvalescent. du har inget ridhus eller padock att gå i istället? jag kunde inte ens drömma om att ge mig ut på vägar när jag skulle promenera med min, för då var han mer i luften än på marken. jag traskade mina 2 timmar i ridhuset. runt, runt. men han höll sig på marken! och läkningen gick kanon! :bump:

Absolut funkar det! Har ju en nybliven valack, som står i sjukhage och ska skrittas. 2 år och inte tömkörd och naturligtvis inte inriden.

Försökte promenera rakt fram och visst håller han sig på marken och i skritt för det mesta men fort ska det gå helst.
Men när vi gjorde det lite intressantare (halt-skritt-halt, byta håll, rygga, kolla på "farliga" saker och våga gå förbi, så gick det mycket bättre). Idag ska jag spänna på tömkörningsgjorden så får han den att tänka på. Fredag-söndag har vi tömkörningskurs så då är han nog fullt sysselsatt!

Jag har fått Vetranquil ordinerat från veterinär, det är pulver som löses upp i foder eller ges direkt i mun, och verkar efter någon timme. Brukar funka utmärkt under skrittdelen av konvalescensen. Jag vet många hästar som det används till. Kolla med din veterinär.

Tack! :bow: Ska genast söka lite på google.

har du stigbett när du leder?

Är den i övrigt väluppfostrad och inte en bulldozer brukar det dämpa en del.

Det är också vår och de flesta hingstar blir lite mer uppvarvade bara av det.

Bättre att rycka till en gång med stigbettet än riskera att något händer som skapar nya skador.

Nej jag använder inte stigbett, trodde att sånna var till främst för hästar som stegrar? Hur fungerar det?

OBS! Jag kan absolut inget om hästar, men läser ofta här och snubblar ibland in på trådar som intresserar mej lite extra ;)

Min tanke i detta fall är om man måste promendera 2 x 45 minuter = tråkigt!
Eller om du kan göra "skritt-övningar" i 45 minuter?

Ex öva "miljöträning" där hästen måste tänka - ex. gå under/över/igenom saker, träna på "stegförflyttningar", lägga upp en labyrint av bommar och träna på att "hålla koll på alla 4:a ben, lära in olika bra "vardagsmoment"/tricks osv.

Jag är ju en "hund-människa" och just "hjärngympa" är ju något som allt som oftast föreslås när men har en hund som måste vila under en längre tid.

Kanske inte alls applicerbart på en ung hingst, men ändå :)

/Swat

Du är helt rätt ute, absolut! Tyvärr handlar de två passen när han går 2x45 minuter bara om aktiv skritt rakt fram, då det är den belastningen skadan behöver för att läka ihop hållbart. Så hjärngympan försöker jag att fixa utöver promenaderna, men det är inte helt lätt inte... :)

min häst var också hemsk att gå med när han var konvalescent. du har inget ridhus eller padock att gå i istället? jag kunde inte ens drömma om att ge mig ut på vägar när jag skulle promenera med min, för då var han mer i luften än på marken. jag traskade mina 2 timmar i ridhuset. runt, runt. men han höll sig på marken! och läkningen gick kanon! :bump:

Jo vi har både paddockar och ridhus, men han får tyvärr bara gå på hårt underlag (asfalt).

Prova det. Det blir ganska skarpt tryck och gör att du får bättre kontroll. De brukar snabbt inse att det är bättre att inte hoppa omkring....ibland måste man ju välja utifrån hästens bästa.

Har du testat att gå med gjord + inspänningstyglar?

Det skulle jag aldrig göra, :cool: Stor risk att hästen panikhoppar när den känner att huvudet inte är fritt om den är så taggad som efter vila. Med ett stigbett tex kan man ge efter, den sitter inte fast, men man får bättre kontroll ändå.

Ett tips jag har också är att hålla den mentalt sysselsatt genom att göra halt och sätta igång regelbundet och kräva att den lyssnar och fokuserar på mej, när den går. Kanske backa nåt steg, osv. få hästens uppmärksamhet.

Vad är det för skada han har?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka