Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag uppfattar det inte alls som aggressivt eller dominant, utan snarare som någon sorts ”tics” han har och att det kanske kommer ur stress/frustration? Eller att det är någon sorts invit till socialt beteende? Det kommer oftast fram när man leder honom och då mest på morgonen när man leder ut honom till hagen. Han brukar ha bråttom då och det är nog ”mycket” för honom i den situationen - vill ut i hagen o ha koll på alla andra hästar, ska förbi stoets hage, har matpåse med sig… och då pyser det ut i form av nafsande, är min teori. Problemet är att jag inte är bekväm med en nafsande häst - är väl okej nu så länge jag har vinteroverallen på mig, men vill inte så gärna bli nafsad på bara armar i sommar! Någon som har tips på hur man kan träna bort detta? Helst utan godis då jag är rädd att förstärka nafsandet, och med så ”mjuk” metod som möjligt. Han är rätt känslig och det är min bestämda uppfattning att han inte gör detta för att vara ”dum”. I allt annat är han en väldigt snäll och lätthanterlig hingst.