Hingst som faller ur under "säsong"

ragge

Trådstartare
Vad kan man ge in gammal hingst som bara betäcker för hemmabruk nu för tiden?Han har fri tillgång på bra hö, men är för upptagen för att äta...Han får havre, korn, soja, lusern och mineraler.Kan man ge kraffts energi för att få han tjockare eller ska man ha ett foder med mer protein? kanske krafft sport, pluss grön??:confused:

Sv: Hingst som faller ur under "säsong"

endel som har kollat..men ingen som kan ge nått råd?

Vad kan man ge in gammal hingst som bara betäcker för hemmabruk nu för tiden?Han har fri tillgång på bra hö, men är för upptagen för att äta...Han får havre, korn, soja, lusern och mineraler.Kan man ge kraffts energi för att få han tjockare eller ska man ha ett foder med mer protein? kanske krafft sport, pluss grön??:confused:

Vi ger våran avels hingst hipp* alfa hela året så han ej skall tappa. Men börja bara med ca. 5 dl för att sedan öka givan.

Jag försöker få vår ena hingst att ladda om under vintern med ett energi rikt foder. han är ganska kräsen av sig men vi har kommit fram till att musli duger till herrn. I bland kan vi få i honom betfor. Vi har ett hyfsat ensilage runt 73 SmRp och en kvot runt 8 som han petar i sig lite av. Sommar tid får han 2 kg Eggersmanns avelsmusli och håller då hullet ganska bra. Maxad B-ponny som inte är lättfödd.

DU skriver ingenting om vad det är för storlek på hingsten och hur stora mängder han får.

Men generellt:
Ladda upp så han har gott hull innan sommaren, så att han har lite att ta av. Sen är det bara att skyffla i honom så mkt mat det bara går.
Vissa hingstar blir som streck ändå, andra är feta som tunnor trots att de har ston och inte får tillskottsfoder.

Jag tycker Krafft Protein funkar på äldre hästar som har lätt att falla ur

Det är denna hingsten...du vet nog vem det är...;)
Carneol.jpg
[/IMG]
Sådär tjock är han inte under säsong...Han äter 1 1/2 kg havre, 1 1/2 kg korn, 2 kg lusern, 1/2 liter vetekli, betfor.Sen vill han inte ha mera...därför tänkte jag om man kan ge han ett mera energirikare foder eller ska det vara mera protein?Vet att han skulle behöva det dubbla mot vad han petar i sig nu..

Prova du med alfan och se vart det leder på 14 dagar.

:angel: :angel: :angel: :angel:

Hejsan !

Vad är det som gör att han tappar under säsongen ? Mitt tips är inte att öka fodret utan ändra hans livsföring.
Det stoet som han betäcker först under säsongen, som för hoppningsvis är ditt eget, låt henne bli hans sällskap under säsongen.
Hon står i boxen vid sidan av honom, hon går i hagen vid sidan av honom, under hela säsongen. På det viset kommer han att lugna ner sig betydligt, och tillgodo ser sig med din foder stat. För mkt foder går åt när hen har en inre oro, och att öka fodret så kommer man in i en ond cirkel vilket är inte bra för någon.
Tänk logiskt, och du har svaren själv.

Lotta

Citerar:

"Den äldre hästen
Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhandahåller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst/ponny."

Det är Dodson & Horrells.
Denna musli fick min gamling i flera år, Han fick även 'gröt' (uppblött lucern) för att han hade nedslitna tänder.. klarade knappt att tugga o tillgodogöra sig hö. Han dog efter uppnådda 31,5 år av hjärtstopp..'lycklig' i sin hage med fru och sistfödda dotter (9 d), som i sin tur är mor till fölet på avatarbilden!

Senast ändrad:

Jag har inte hingst själv men jag kom i kontakt med detta foder just genom en hingstägare, h*n hade samma problem som du att hästen föll ur och blev väldigt smal. Ffa var det svårt att hitta ett foder som intresserade hästen såpass att den fick i sig tillräckligt, hon körde Hestekraft med mycket bra resultat.

jag skulle ersätta havren med mer lusern, om det är att han inte klarar av att äta mängden.

Hingsten ifråga är så pass hingstig även under vintern att han inte kan gå i hage bredvid någon annan, kan gå i hage så han ser andra hästar...Vi har försökt att ha honom bredvid både ston och vallacker, men han spränger staketet sen våldtar han stona och ska ha ihjäl vallackerna, så det alternativet funkar inte alls tyvärr.Vi köpte honom som 15 åring och har inte kunnat ändra på hans hingstighet.Han kan stå bredvid vallacker i boxen med helvägg, men river väggen om det är ett sto bredvid, kan absolut inte stå med galler emellan!
Det är synd om han då han blivit så misshandlad av förra ägaren för att vara hingst..dom behöver stryk ibland för att kunna handskas med..(gammal gubbe).;)

Då skulle jag kastrera illa kvickt innan det sker en olycka.

hingsten ifråga blir 30 året som kommer...det kommer ju inte att bli någon skillnad på honom i denna ålder.

Jag har samma problem fasten jag har ett hbl sto.
På våren är ho alldelses för upptagen på att vilka komma ut i hagen och ätra de fjuttfräs som finns i hagen.
Hon vägrar att äta hö eller kraftfoder på en period upp till 2 veckor:crazy:
Under denna tid går hon ner i vikt så man ser hennes revben man får står och handmata henne i timmar för att hon ska få i sig nått iaf..
Knäpp häst iaf..

Men de nya gräset är väl godare även om det knappt är synbart.

I år har det tagit väldigt lång tid å fått tillbaks henne i hull och jag har en bit kvar än. Hon får fri tillgång på hö och fri tillgång på luzern, sedan får hon fibergi elit och kornkross och mineraler..

Så jag rekomenderar luzern fri tillgång på hö mineraler och fibergi elit som är uppbyggnadsfoder

Halshugg mig inte nu men rent krasst så skulle jag ta bort en så pass gammal häst som har så mkt stress i kroppen. Vad lever han för kvalitetsliv idag?
Vad är det som gör att du väljer att behålla honom i livet?

:angel: :angel: :angel: :angel:

Hejsan !

Vad är det som gör att han tappar under säsongen ? Mitt tips är inte att öka fodret utan ändra hans livsföring.
Det stoet som han betäcker först under säsongen, som för hoppningsvis är ditt eget, låt henne bli hans sällskap under säsongen.
Hon står i boxen vid sidan av honom, hon går i hagen vid sidan av honom, under hela säsongen. På det viset kommer han att lugna ner sig betydligt, och tillgodo ser sig med din foder stat. För mkt foder går åt när hen har en inre oro, och att öka fodret så kommer man in i en ond cirkel vilket är inte bra för någon.
Tänk logiskt, och du har svaren själv.

Lotta

Det du skriver fukade så bra med vår ena hingst i somras. Första sommaren som han behöll hullet, han fick gå med ett sto och hennes föl i stort sett hela sommaren. Nu går han med fölet och dennes fölkompisar och har fullt upp med att hålla styr på de 5 hignstfölen.

Vår andra hingst däremot funkade inte lika bra på betet i somras trots betäckningsston i samma hage. Han sprang av sig sitt hull då han skulle vakta mot andra hingstar som syntes på håll. Nästa år så blir det till att ändra runt bland hagarna så även han får ro i sin horminstinna kropp.

Halshugg mig inte nu men rent krasst så skulle jag ta bort en så pass gammal häst som har så mkt stress i kroppen. Vad lever han för kvalitetsliv idag?

Exakt..........

Instämmer i detta jag också.. hingsten mår ju INTE bra!!!
Hade han kunnat gå året runt med nåt av sina ston (om han har nån favortit) så hade han nog mått betydligt bättre!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 393
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka