Hingst påväg över staket intill väg.

EmmaBovary

Trådstartare
Kom precis hem från en ridtur och är irriterad, fast jag är osäker på om jag har rätt att vara irriterad ;)

Fått lov att låna en närliggande ridbana när lusten faller på, vilket den gjorde idag. På vägen dit passerade vi dock en hage med två hästar (som vad jag förstår _inte_ägs av de som äger ridbanan) och det var en liten jäkel som sprang som en dåre och gnäggade efter mitt medryttarsto, till och med hon som är en riktig filbunkade taktade och hade sig. Red på ridbanan ett tag och gav mig sedan hem, till fots den här gången, jag ville inte riskera att sitta på eftersom att jag är en fegis som undviker alla eventuellt farliga lägen ;) slås hur som helst av tanken att det måste ju vara en unghingst! Eller åtminstonde en liten kille som väldigt nyligen är kastrerad, för det var ju hingstigt beteende. Och på hemvägen var det ännu värre, stoet var stolligt och den där lilla jäkeln var ännu värre. Ser plötsligt i ögonvrån att hästfan har kravlat sig halvägs över staketet!!! :eek: Som tur var insåg han efter lite trassel att det kanske var enklare att stanna i hagen, men jäklar vad många tankar som hann gå runt i huvudet på den lilla stunden, fick nästan lite smått panik.

Tankarna som gick runt i huvudet var främst, vad fan hade jag tagit mig till om han verkligen kom lös och hade hoppat upp på stoet? Det är ju inte direkt som en hund som man kan schasa bort!

Tanke nummer två var lite blandat med irritation. Är det inte lite ansvarslöst av ägarna till hästen att ha den i en hage precis intill en väg och dessutom med väldigt klent stängsel? Eller får jag skylla mig själv som ger mig ut offentligt med en snygging till märr? ;)

Hur som helst kommer jag nog fan inte våga gå dit mer, det känns som det är allderles för stor olycksrisk att passera den där lilla kåtbocken med min snygging :(

Sv: Hingst påväg över staket intill väg.

Jag skulle nog försöka få tag i ägarna till hästen, det är ju en risk att den skadar sig.
Kan ju vara så att aggregatet har gått sönder och elen är av eller dyl.
De vet kanske inte om att han gör så.
Om jag var dens ägare skulle jag vilja veta direkt så inte nått händer honom.

Jag har snokat lite nu, ringt ägaren till mitt medryttarsto som tydligen hade koll på vems hästar det var och hon skulle prata med dom sa hon.

va bra då löser det sig säkert och då kan du ju känna dig trygg i att använda paddocken igen!

Oavsett om det var en hingst eller ej så ska staketet alltid hålla en häst inne.

Men är du säker på att det var en hingst? Det kanske bara var en ensam liten stackare som saknade sällskap?

det står ju att det var TVÅ hästar i hagen...

ts det är alltid hingstägaren som har ansvaret.

Har just skrivit en fundering angående hingstägarens ansvar på annat ställe..

Det är så här att jag har 2 shettishingstar född -06 och -07.
Lilla herrn född -07 rymde häromnatten. Tack och lov hände inget drastiskt förutom att det en dag gick rykten om BJÖRN fast de bara va mini som hade lämnat några högar..

Vi har nu åtgärdat hagen.. å elmätarn slår i topp. Våran sommar hage går upp till en väg. Vi äger bara den marken och kan inte ha hästarna någon annanstans..

Är de då MITT fel om mina hormonstinna gossar utmanar varandra och härjar I sin hage så att förbipasserande ekipage skadar sig??? Det är KÄNT att jag har hingstar och de ska kastreras i höst.. Dessutom FINNS det alternativa vägar att ta sig förbi hos oss.. och jag anser de vara TOTALT dumdristigt att sitta och harva dressyr på legdan framför våran ladugård när de har egna legder närmare hemma OCH 2 ridbanor inom 1 km hemifrån..

Hur stort ansvar har jag då om MINA hästar håller sig i hagen?? De är dessutom ett dike mellan hagen och vägen där de rider så de är ca 3 meter som skiljer sig..

Anna-Carin

Tycker att om det finns alternativ till att passera din hage så ska dom inte göra det heller, om man inte klarar av det vill säga0.

Mina hingstar går på lösdrift (dvs ute dygnet runt) och ridbanan är staket emot staket till ridbanan.
Jag har en stallägare som rider hög nivå på dressyr och hon rider själv på banan med sina hästar, av vad jag förstått var mina lite busiga i början men nu har de lugnat ner sig. Dock innebär dte ju inte att någon kan komma och rida hos dig någon gång då och då och förvänta sig att det ska gå smärtfritt och utan problem övht.

När det kommer till säkerhetsfrågan så är det alltid stallägaren som ansvarar för hagen, om inte kontrakt reglerar detta. (av vad jag lärt mig).
Med det sagt skulle jag själv itne hålla stallägare ansvarig om mina hästar tog sig ur en hage med bra staket.

Förut var jag lite osäker på om det var en hingst, eller en nykastrerad sådan med beteendet kvar, men nu vet jag att det var en liten hingstjäkel ;) (som inte går ensam)

Till alla:

Ägaren till mitt medisto har pratat med ägaren till hingsten nu. Drog en dramatisk snyftare om att hingsten varit påväg över staketet, men ångrade sig i sista minuten och sa med lite darr på läppen att hennes medryttare (dvs jag :D) inte vågar rida till ridbanan där längre. Ett likgiltigt "Jaha" var allt svar hon fick. Ska man skratta eller gråta? ;)

kl

Hemmavid oss har en ny tjej flyttat in med ett gäng hästar, varav en hingst. Hon var lite irriterad på folk som red förbi hennes gård "eftersom hon hade hingst" hade hon sagt till sin nya granne. När han då funderat högt över sina tre ston som går i hagen brevid hade hon sagt att hon bara hade valacker.. :grin:

Han springer fram och tillbaka vid den hagändan som ligger mot grannens tomt även om det är ett buskage mellan... Och på andra sidan står stona och glor efter honom.,.. Vi får se hur det går i förlängningen.. :crazy:

Jag förstår helt hur TS känner sig. Vi får hoppas den hingsten och stannar på andra sidan.. och att ägarna kanske går en säkerhetsrunda extra och kollar hagen även om de verkat likgiltliga..

Nu är det ju inte alls säkert att det var en hingst bara för att den sprang och var kontaktsökande! ;)

Eftersom det inte är din ridbana så får du nog acceptera att det finns en hage där och antingen lära din häst att fokusera på dig och inte på "kompisen intill" eller så välja nån annanstans att rida.

Ägaren till mitt medisto har pratat med ägaren till hingsten nu. Drog en dramatisk snyftare om att hingsten varit påväg över staketet, men ångrade sig i sista minuten och sa med lite darr på läppen att hennes medryttare (dvs jag :D) inte vågar rida till ridbanan där längre. Ett likgiltigt "Jaha" var allt svar hon fick. Ska man skratta eller gråta? ;)

Vaddå skratta eller gråta?? :crazy: De har väl egentligen inget med det att göra. Vågar du inte rida där på en ridbana de snällt lånat ut till dig (!) pga. att det finns en häst i en hage i närheten så får du väl låta bli? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Fast om du läser noga i tråden så kan du se att jag fått reda på att det VAR en hingst, så mina spekulationer stämmer. Och det var inte heller samma personer som snällt lånat ut ridbanan till mig som äger varken hingsten eller hagen som den gick i. Och problemet var inte heller att min häst inte fokuserade på mig och bara tänkte på kompisen intill (även om det såklart var liiite besvärligt, men det kan jag ju inte gnälla på någon annan för ;)), problemet var att hingsten höll på att klätttra över staketet (den var halvvägs), alltså att den var ganska klent instängslad. Och jag funderade över hurvida man som hingstägare har något ansvar i att stängsla in sin häst ordentligt.

En hingst som är halvvägs över ett staket är väl ett orosmoment som fler än jag kanske skulle undvika att rida förbi? :confused:

Senast ändrad:

*puttar* Jag skule faktiskt finna det intressant att veta ifall det är fler än jag som skulle se det som en onödig risk? Eller om jag bara är en "kärring"?

Tankarna som gick runt i huvudet var främst, vad fan hade jag tagit mig till om han verkligen kom lös och hade hoppat upp på stoet? Det är ju inte direkt som en hund som man kan schasa bort!

Vaddå, tror du att han handlöst hade kastat sig upp och försökt sätta på stoet bara så där?

*puttar* Jag skule faktiskt finna det intressant att veta ifall det är fler än jag som skulle se det som en onödig risk? Eller om jag bara är en "kärring"?

jag skulle inte heller riskera att rida förbi hagen. det e inte roligt att sitta på ett sto när man har en pilsk hingst brevid sig.

prata med dom som äger banan om dom kan kanske göra något (trost dom inte e ägare).

hoppas att det löser sig så att du kan rida där igen,

Definitivt en onödig risk. En lös häst kan ställa till med mycket, och dessutom skada sig allvarligt på kuppen. Jättebra att ägarna till hästen nu iallafall vet om det.

Vaddå, tror du att han handlöst hade kastat sig upp och försökt sätta på stoet bara så där?

Ehhh.. så du skulle inte tycka att det va minsta lilla obehagligt att hamna i ett sånt läge? Att hingsten försöker betäcka är väl inte direkt det enda som kan hända. Tänk om hästarna börjar slåss? Om stoet försöker fly? Oavsett vad som händer så är det ju STOR risk för skador på både hingst, sto och ryttare om hingsten kommer lös. Helt livsfarligt helt enkelt, och hingsten kan ju vara hur jäkla odräglig och ouppfostrad som helst i värsta fall.

Tills TS: Vilka oansvariga hingstägare! Det där låter livsfarligt, jag skulle absolut inte rida förbi där förrän de har höjt staketet ordentligt!

jag kan förstå att dom bara skulle ha sagt "jaha" om du skulle ha gnällt om att din häst blir rädd för hingsten och om dom kan flytta på den för den orsaken

men om hästen är halvvägs igenom så måste väl de förstå att det kanske är dags att byta hage/förstärka staketet för deras egen hästs skull, brukar vara lättare att ta tag i saker då.. dessutom kan eran förklaring på att pållen nästan sluppit igenom betyda för dem att hästen stod med halsen utanför tråden och sträckte sej bara lite extra långt utåt

kan du inte rida en annan väg till banan? de har ju faktiskt rätt att ha sin häst där på egen mark och du måste ju inte rida den vägen. vänta tills hästen en dag sluppit löst och parat sej med nån älg eller nåt, då kanske ägarna börjar fatta vad du pratat om ;)

det brukar ju vara lättare (mindre jobbigt) att vara eftersmart -.-

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 557
Senast: scizofren
·
A
Övr. Hund Hade just ett sånt underligt möte på kvällspromenaden med vovvarna - ibland undrar jag om jag är den enda normala personen i den här...
Svar
12
· Visningar
1 276
Senast: HorseGeek
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 145
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar