hingst på tävling ?

F

Fullblod_lover

hej jag undra om att ha hingst på tävling ? jag vet att man måste vara 16 för att leda hingst. men det är väll ingen ålder för att tävla hingst ?
glad för svar :)

Sv: hingst på tävling ?

Tänk bara på att det kräver lite extra av dig både som ryttare och "ledare". Man ska inte bara ha koll på sig själv, utan även alla andra så att ingen kommer för nära.

Tror helt ärligt att det inte är många under 16 som är lämpliga att tävla hingst. Kanske finns en o annan ponnyhingst som är helt ok men jag hade aldrig rekommenderat ett barn under 16 att tävla hingst.

/Emelie

Jag tycker nog den här regeln borde ses över lite. Du får alltså inte leda en hingst på tävlingsplats om du är under 16 men du får rida den?
Detta är alltså ingen kritik mot TS men jag tycker nog inte man ska rida på en hingst om man inte får leda den. Regeln borde kanske vara att man inte får hantera hingst på tävlingsplats om man är under 16

Det finns ingen regel i TR som räger att det är förbjudet att leda hingst på tävlingsplats. Det står att person som leder hingst BÖR vara över 16 år, inte måste.

Jag tycker nog den här regeln borde ses över lite. Du får alltså inte leda en hingst på tävlingsplats om du är under 16 men du får rida den?
Detta är alltså ingen kritik mot TS men jag tycker nog inte man ska rida på en hingst om man inte får leda den. Regeln borde kanske vara att man inte får hantera hingst på tävlingsplats om man är under 16

Det finns ju faktiskt hingstar som är snälla som lamm, därför står det ju BÖR i TR precis som skrivet i inläggen här ovan, att totalt förbjuda folk under 16 att rida hingstar är väl ändå att ta i, hur ska då alla godkända ponnyhingstar komma sig ut på tävlingsbanorna och visa upp sig? Sen finns det ju både ston och valacker som verkligen inte bör hanteras av folk under 16 heller...

hej tack för svar e lite vissare nu:)

Det beror helt på vilken hingst det är! Jag tävlade hingst för första gången när jag var nio utan problem. Det är dessutom en helt annan sak att sitta på hästen än att stå bredvid...

Det vat ju precis det jag skrev. En och annan ponnyhingst kan ridas av mindre barn.

Inte en och annan... Jag har stött på många ponnyhingstar som varit ute och tävlat. De flesta med ryttare yngre än 16 år.

Tänk bara på att det kräver lite extra av dig både som ryttare och "ledare". Man ska inte bara ha koll på sig själv, utan även alla andra så att ingen kommer för nära.

Men det gäller ju alla? :confused:
Jag ser inte uppståndelsen över att ha en hingst, det är en häst det också, finns värre ston och valackar.

Blir trött på att det överallt står här på Buke att om man har hingst så ska man som ryttare se till så man absolut inte är ivägen för någon annan, har man hingst så ska man lämna alla andra företräde.
Var en lång sån tråd för ett år sen. Alla ska visa samma respekt och hänsyn, oavsett om det är en hingst, ett sto eller en valack.

Jag tävlar själv hingstar, vet vad jag pratar om. Folk fattar inte att man inte kan gå och stå hur nära som helst. Vi får varje tävling skrika och "hålla undan" andra för att folk inte har vett att göra det själva. Man måste kolla framåt hela tiden så att man inte kommer för nära någon eller att någon tex lägger en volt mitt framför nosen på en. Detta behöver jag inte göra med mina ston eller valacker. Visst, det hade varit underbart om alla kunde visa respekt, oavsett om man sitter på sto, hingst eller vallack, och tänka mer än en meter framåt, men det gör man inte.

I Polen finns det en regel som säger att man ska leda hingst på tävling med ett elektriskt spö. På så sätt blir det färre olyckor. Tycker att man ska införa hårdare regler på svenska tävlingar.

I Polen finns det en regel som säger att man ska leda hingst på tävling med ett elektriskt spö. På så sätt blir det färre olyckor. Tycker att man ska införa hårdare regler på svenska tävlingar.

Elektriskt spö? :crazy::o:eek:

Är det verkligen tillåtet i sverige?

Senast ändrad:

Om jag rörde min hingst med ett elektriskt spö så skulle det definitivt ske en rejäl olycka.............

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: ameo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka