Hingst och valack

A

Adephi

Vi har två valacker som är hemma på gården igen nu efter lite mer än ett år hos fodervärd. I somras, när hästarna var borta, stallade en familj från grannbyn upp en varmblodshingst som dom skulle ha som sommarhäst hos oss. Nu är hästarna hemma igen, och det verkar som om familjen ska behålla hingsten. Frågan är nu om ni tror att det går bra att släppa ihop våra valacker med deras hingst. Hingsten är otroligt snäll och inte det minsta hingstig, men eftersom han är hingst har han alltid fått gå själv, aldrig tillsammans med andra hästar.

Eftersom hingsten ska stå i vårt stall (om dom nu behåller honom) så skulle det ju underlätta om han kunde gå med våra hästar.

Vad har ni för erfarenheter av att släppa ihop hingstar och valacker?
 
Sv: Hingst och valack

Det finns redan en liknade tråd. Jag kan ju skriva samma sak i denna som jag skrev i den andra.
Det kan gå hur bra som helst och det kan käpprätt åt H**vete. Beror helt på hästarna och omgivningen.
Oftast går det nog bra men när det inte gör det brukar det gå ganska illa.
 
Sv: Hingst och valack

En vuxen och könsmogen hingst skulle jag aldrig släppa med andra hästar! Det är en alldeles för stor risk tycker jag! Har sett hingstar som rivit ner hingstaket för att puckla på vallacken bredvid som han såg som sin rival! Det var mycket synd om den vallacken.... :(

Visst ibland släpper man hingstar med ston för att få dom betäckta, och det kan ju fungera, men skaderisken är rätt stor då med....
 
Sv: Hingst och valack

I vårt stall släppte vi ihop min sexåriga vallack med den 16-åriga hingsten,första natten stod de inne bredvid varann och på morgonen släpptes de i en neutral hage där ingen av dom gått och sen efter ca 30 min. flyttade vi över dom i hingstens hage och det gick bra.

Hingsten är otroligt trevlig,beter sig bra och tycker om sällskap,han står ut med det mesta från "snorungen" och busar gärna, bägge hästarna är oftast överens om att hingsten är den som bestämmer fast ibland får min storhetsvansinne och provar ta över..det går inte så bra för hans lag *s*.
 
Sv: Hingst och valack

Jag släppte ihop min då sexåriga hingst med min tioåriga shettis utan problem.
De hade stått i boxarna bredvidvarandra några nätter och när det var dags att släppa ihop dem så hade jag hingsten i stigbett och långlina först. Han är såpass uppfostrad så att han backar om jag ber honom oavsett vilken situation han är i. Allt gick jättebra och dom är idag världens polare.
Hingsten hade inte gått med andra hästar sedan han var åring men han är otroligt snäll i alla lägen, har aldrig (har haft hand om honom sedan han var föl) sett honom vara ilsken och hota vare sig häst eller människa.
 
Sv: Hingst och valack

Våran 6 åriga avels hingst har gått med andra hingstar och val. utan npgra problem. Självklart så akall du släppa ihop han med en val.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp