Hingst och valack...

E

embe95

Om tråden ligger fel får gärna moderatorn flytta den.
Jag har lite funderingar över hingstar och valacker tillsammans...:)
Det är så att jag har min unghingst (1år) tillsammans med en unghingst som är lika gammal som min. H*n som har den andra hästen har tänkt att kastrera honom nu till vintern men jag har inte riktigt bestämmt mig hur jag ska göra (ifrågasätt inta varför jag ev. ska behålla honom som hingst, tack;))... Så nu undrar jag att om man kastrerar en av hingstarna hur den andra kommer att uppföra sig, är det risk för att dom kommer börja bråka eller någonting annat?:confused:
Någon som har varit med om det här eller någon liknande situation?
Tacksam för alla svar!!:):)

Sv: Hingst och valack...

Vi har alltid haft våra hingstar o valacker tillsammmans utan problem, men då har iofs valacken varit äldre.

Inga som helst problem har vi haft. Och vi har äldre valacker tillsammans med yngre hingstar. Och 1-2 åringar både hingstar och valacker tillsammans. Vi har även 2 äldre hingstar som går tillsammans, men dom har gått tillsammans sedan de var 1 år.

Om dom har gått tillsammans tidigare borde det inte vara några problem om en av dom blir kastrerade.

Har min valack och min unghingt i flock om hingstar 1-4 år samt några valacker till åldersgrupp från ca 10-25 år.

Ev problem uppstår inte för att den ene blir kastarerad utan de uppstår när det börjar bli intresserade av ston. Finns det inga ston i närheten så behöver det aldrig bli några som helst problem med ha dem ihop. Men om det finns ston så kan det (behöver inte blir det) problem när hormonerna börja leva runt i kroppen då främst på hingsten.

Det är nog inga problem ! (: vi har en stor "hingstflock", i vintras var det endast 3st hingstar och resten (ca 10st) var vallacker, .. nu har vi dock flest årings hingstar, men alla 2-3 åringar är vallacker, utom 1.

Vi har även haft en 6årig hingst tillsammans med en 4årig hingst och en 4årig vallack, det har gått jätte bra! men nu till våren blev hingstarna lite hingstiga och vi valde att flytta över vallacken till vallack hagen, men hingstarna går tillsammans -vilket som går jätte bra!

Jag kan väl tycka att det är ett ypperligt tillfälle att kastrera båda två samtidigt. Samma konvalescens som de kan uthärda tillsammans.

Mina medryttarhästar, en hingst och en vallack går tillsammans utan problem. Dock har hingsten fått ett antal spel på vallacken och typ attackerat. Men detta beror mer på att han aldrig haft sällskap i hagen innan och inte haft det allt för lätt. Psyket har påverkats lite genom åren.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare