Hingst och lösdrift

tramp

Trådstartare
Funderar så hjärncellerna glöder. Ni med erfarenhet - kan man släppa ihop en 3.5årig hingst med andra unghingstar/valacker? 3.5åringen har fram till förra hösten alltid gått med andra hästar men har sedan dess gått själv. Snäll mot valacker över staket. Endast intresserad av svar från er med kunskap och erfarenhet, detta är en dressyrstammad stor halvblodshingst som är skadad och jag funderar att släppa på lösdrift för att läka under ett år.

Kan gå bra. Själv vill jag inte ha min valack med äldre hingst. Hade min gamla häst med hingst och han blev skadad. Tror även det ställs högre krav på staketen när det gäller hingstar. Fram i febuari börjar hormonerna vakna och skaderisken ökar kraftigt. Eftersom du verkar vilja ha kvar honom som hingst så blir det tyvärr begränsningar i hästhållningen.

Om det inte finns ston i närheten som de ska bråka om kan det går bra. Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter av att släppa ihop lite äldre hingstar och valacker. Men om det inte funnits ston i närområdet så har inte haft några problem. Med ston har det varit så illa att det känts som kamp på liv och död om "makten".

Har en blivande treåring tillsammans med en blivande 4 åring och än så länge fungerar det bra. Är dock tveksam till våren då grannen har ston bredvid. Man får utvärdera dag för dag. Båda är vana vid familjeflock samt att ston går nära vilket jag tror underlättar Båda ska visas på premiering i år.

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama