Hingst och dominant valack tillsammans

I

idasofi

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att ha en hingst och en dominant valack tillsammans? Jag behöver akut hitta ett hem för min valack i ett halvår, och har nu fått ett erbjudande om en hästägare som söker sällskap till sin hingst.

Min valack är en varmblodig travare på 7 år. Han är väldigt snäll, men bestämd i hagen med andra hästar. Nu går han tillsammans med ett äldre sto som inte bryr sig så mycket om att han vill bestämma, och då går det ju bra. Men tidigare när han gått med en ardennervalack och ett äldre dominant sto har det inte fungerat, så han fick flytta till grannarna.

Jag vet typ ingenting om hingstar! Snälla ni som har, dela gärna med er av er erfarenhet. Jag vet ännu inte så mycket om den här hingsten heller, ras, ålder osv.

Sv: Hingst och dominant valack tillsammans

Min hingst går ihop med två ganska ranghöga valacker, men den ena som brukar vara superkaxig (shettis) och inte ger sig för nån har definitivt lägst rang av dessa 3. Den andra valacken är oftast den som får flytta sig för hingsten men ibland så är det tvärtom, lite beroende på situation. lite svårt att avgöra vem som bestämmer, valacken är äldre än hingsten också, det kan ha betydelse.

Det beror verkligen på hästarna och deras bakgrund. Är det bara hingst och valack tror jag att det kan gå mycket bra. Framförallt om den andra hingsten är van att gå med andra hästar. Har de plats att gå undan, springa och får dessutom tillgång till foder så de blir nöjda och sysselsatta utan att behöva konkurrera, då tror jag det kan vara hur lugnt som helst.

Min 2,5-åriga halvblodshingst går ihop med en halvblodsvalack som är 10 år, och det är valacken som bestämmer. Min unghingst är väldigt underlägsen, föltuggar och går undan för honom ;) Men dom busar som "tokar" också! Då valacken är ganska hingstig av sig... Dom brottas varenda dag och leker :D

Så min unghingst är from som ett lamm att hantera, han är så nöjd på kvällen.... :rofl: Den dominanta valacken är också väldigt mån om den "lille" dom går alltid sida vid sida.

Så det funkar för mig, men var försiktig, det kan ju bli världens bråk också om hingsten är vuxen och van att bestämma... Det kan bli så tråkiga skador...

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att ha en hingst och en dominant valack tillsammans? Jag behöver akut hitta ett hem för min valack i ett halvår, och har nu fått ett erbjudande om en hästägare som söker sällskap till sin hingst.

Min valack är en varmblodig travare på 7 år. Han är väldigt snäll, men bestämd i hagen med andra hästar. Nu går han tillsammans med ett äldre sto som inte bryr sig så mycket om att han vill bestämma, och då går det ju bra. Men tidigare när han gått med en ardennervalack och ett äldre dominant sto har det inte fungerat, så han fick flytta till grannarna.

Jag vet typ ingenting om hingstar! Snälla ni som har, dela gärna med er av er erfarenhet. Jag vet ännu inte så mycket om den här hingsten heller, ras, ålder osv.

Det är nästan omöjligt att svara på, det beror helt på individerna, ålder osv. Om det är en äldre hingst så är det nog troligt att den skulle se en dominant valack som konkurrent, är det en yngre kan det gå bättre.

Mitt enda råd egentligen är att man inte ska släppa ihop en hingst med en häst som är för jämbördig, det måste vara tydligt vem som blir ledare annars finns risk för blodbad. Min hingst har gått ihop med valacker och unghästar men han måste gå själv på försommaren då han vill mota bort "sällskapet", då får de gå i hage bredvid varandra.

En dominant valack behöver ju inte alltid vara dominant gentemot en hingst heller så det finns många olika saker att ta hänsyn till.

Ta reda på mer om hingsten.

Skulle jag aldrig göra. En vuxen hingst och valack, som dessutom är tuff, är som att be om bråk. Då lär din valack ligga risigt till.

För det första så är två vallacker och ett sto den egentligen sämsta kombinationen man kan ha, så jag förstår att det inte funkade.

Vi har vallack och en hingst tillsammans utan problem :) Men ta reda på mer om hingsten, har den haft sällskap förut ?

Jag skulle aldrig våga släppa ihop en mycket dominant valack med en hingst, såvida det möjligen inte är en väldigt ung hingst (max 2-3 åring). oavsett om den är hingst, så är det viktigt att vara försiktig att släppa ihop en mycket dominant valack med en annan lika dominant valack. Kan bli hemska slagsmål även om de inte är hingstar.

Jag skullle vara försiktig.framför allt ta reda på ALLT om hingsten. Hur gammal och har den gått med andra valacker tidigare, hur har det fungerat vilka beteenden har den uppvisat, har den gått med någon ranghög valack osv.

jag skulle personligen inte ta chansen, men som sagt, det är utifrån dig vad du väljer.

Även om det fungerar så är skaderisken stor. Och att det fungerar i början (första månaderna) är heller ingen garanti för att det inte vänder på några sekunder (det finns en tråd här på Buke där flera beskriver just detta, valack & hingst som går tillsammans där hingsten på en femöring vänder mot valacken och piskar denna sönder och samman). Det kräver extremt god kännedom om bägge individer för att en kunnig ska ha tillräckligt på fötterna för att avgöra om det har chans att fungera.

Vill man prova så ska man ändå ha i åtanke att skaderisken är stor, och fråga om det är värt risken att få en söndersparkad häst.

Jag skulle vara mycket försiktig. Risken finns att du får din häst rejält sönderbiten o sparkad. Går det inte att ordna så att de får gå ganska nära varandra så att de inte har kroppskontakt?

Håller med.
Även om de håller sams en tid så vet man aldrig när hingsten tröttnar, och då slår det runt på en minut, från att ha "en kompis i hagen" till att ha en rival som han ska döda.

TS, du kan lika gärna låta din valack gå som sällskap med lejonen på kolmården.

kl

Det första jag skulle ta reda på är om det finns några märrar i närheten. För det mesta (jag kan bara tala om mina egna hingstar och valacker) så funkar sällskapet alldeles utmärkt så länge det inte finns något att konkurrera om. Man behöver inte alltid måla fan på vägen och anta att det ska bli slagsmål. Den första hingst jag hade kunde gå med andra hingtar och valackar så länge det inte var betäckningssäsong. Under tiden han betäckte gick han ensam med kompisen i en hage brevid då han blev otroligt stöddig.

Men låt dom gärna bekanta sig med varandra i stallet som boxgrannar först. Då märker man ganska snart om det ens är någon mening med att ens försöka låta dom gå tillsammans.

Har min hingst ihop med en vallack. Står ett sto i hagen bredvid. Fungerar alldeles utmärkt. Som någon redan skrivit, så handlar det nog mer om hur de är som individer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama