hingst med "gammla" modellen?

Sv: hingst med "gammla" modellen?

Vilket bra inlägg! :bow:

Jag tror jag ska kapa tråden och slänga in en fråga om Tjalle :)
Om man vill ha alla de underbara egenskaperna som du radar upp (en stor, viktbärande, go häst med grova ben och bra byggnad, och säkra gångarter!) men också gärna ha chansen på en riktigt bra fyrgångshäst, vad skulle du rekommendera att använda för sto?
Några speciella linjer?
Självklart en som har samma goda egenskaper som Tjalle, men om man ska tänka sig några egenskaper som kan komplettera honom och är lite "utöver det vanliga", vad skulle man då titta mer noggrant på?

/Ia, som redan planerar inför nästa sommar....

En helt klart intressant fritidstyp!

Kom på att jag måste förtydliga mig, jag menar alltså att jag inte bara vill ha en klart intressant fritidstyp, utan även en klart intressant tävlingstyp.
Min dröm är den där perfekta islandshästen, den som kan skrittas ut i skogen av en nybörjare ena dagen och gå SM andra dagen... :love:

Beror på vad du har för sto!

Har du ett femgångssto så välj en fyrgångshingst typ Tyr-avkommorna som fått lära sig tölta och har extrema rörelser.

Annars leta bland de fyrgångshingstar med spektakulära rörelser du gillar och spana gärna på alla fina som tävlas av små lätta ungdomar och uppför sig väl.

Har du ett fyrgångssto med stark trav, lite laterala anlag och som fått lära sig att tölta skulle jag leta femgångshingst som ändå räcker långt som fyrgångare typ Hrafnfaxi och Mökkur.

Nu var det ju typen av sto man bör använda till en hingst som Tjaldur för att få den ultimata hästen ... Så tolkade jag det iaf ...

Tack! :bow:

Men jag tänkte lite mer specifikt på Tjalle... Om man ännu inte har ett sto, men har möjlighet att låna/köpa och är sugen på att använda just Tjalle för att få den där drömhästen, vad hade du då satsat på för linjer och fördelar på stoet? :)

(Tänkte vara innovativ och börja från "fel håll". Först välja hingstar, SEN välja sto....)

KL.
En kraftigare kille jag kom och tänka på idag när jag plockade in skönheten från hagen är Oddur från Mörtö.

Nu var det ju typen av sto man bör använda till en hingst som Tjaldur för att få den ultimata hästen ... Så tolkade jag det iaf ...

Ja men då ska ju stoet själv vara den ultimata hästen :cool:

Tjalle ger storlek, massor av man, korrekt exteriör, starka ben och mycket tölt. Jag vet inte egentligen någon typ av sto det inte passar till, han är liksom en allroundtyp.

Kanske bör stoet ha små nätta tättsittande öron :angel:

Då går Svala bort. ;)

Nä, hon har dispens :p

Allvarligt, så är det problem med hästar med extremt mycket och tjock pannlugg - det blir svårt att liksom hålla ihop öronen ordentligt :D Tjalle kan bara spetsa dem snyggt om man flätar luggen hårt :o

OT: får man ha luggfläta på tävling om hästen inte ser ngt annars?

Nu har jag kollat igenom lite svar och tänker ge mig in i tyckandet igen.

Jag tänker i alla fall att den dag jag ska välja hingst till ett sto ska jag hitta en hingst som kan balansera upp stoets dåliga egenskaper men också stärka det som är bra hos henne. Bra ben är ett måste liksom rygg manke kors (dock kanske inte de med bäst siffror då de kan vara lite väl mjuka och runda i övervinjen) och helst också hals och bog. Sistnämda kanske jag bara prioriterar om stoet har väldigt dålig halsansättning. Också såklart lynnet, både rent "privat" och på bedömningen.

Nu är jag ju väldigt förtjust i de högbenta, lätta hästarna men egentligen spelar det inte jättestor roll, bara hingsten har vad jag söker i bedömning och BLUP.

Jag lägger nog fokus på att välja en hingst som passar stoet. Och dessutom, bara för att man väljer en topphingst behöver inte det betyda att man får en svårriden tävlingshäst i andra änden. En riktigt bra hingst ger riktigt bra ridhästar och varför inte unna sig en riktigt bra ridhäst även om man "bara" tuffar runt i skogen. Det är väl där om någonstans man vill ha en häst som är lättlärd, lättränad, har lätt för gångarterna, är samarbetsvillig och håller i ben och rygg.

Välj en hingst som passar stoet är mitt tips. Det blir ändå 50/50 när bebis anländer och slumpen bestämmer ändå mer än tre fjärdedelar av vilka egenskaper fölis får.

Lycka till!:D

Jag kan inte sånthär överhuvudtaget men spontant kände jag att hästar lever ju ganska länge så det kanske finns gamla hingstar av den grövre modellen som inte betäcker längre för att de inte är populära längre?
Är jag ute och cyklar?

Fast man kanske kastrerar hingsten då...

Ja jag tänkte på typ sådana som Foldi frá Reynifelli som en i byn här ha tagit över och har satt ut på annons om att tar emot ston, han måste juh vara närmare 26-27 år nu. men jag vet inte så mycket om honom förutom att wahlbergs har använt honom till sina egna ston tidigare men nu är det alltså en annan kvinna som har honom och vill använda han på äldre dar.
Han är då väldigt rejäl nu men så har hans kropp nog sätt betydligt bättre dagar så det säger juh inte så mycket om honom i sin ungdom. Gammal, frisk och hel värkar han vara och hon som har han nu har jag bara sätt rida honom barbacka så snäll borde han juh vara också.
Sedan vet jag väl inte om jag själv skulle vilja ställa dit något sto men det är av helt andra skäl:grin:.

Liknande trådar

Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
E
  • Låst
Islandshäst Jag ska köpa min första islänning (30 års erfarenhet av halvblod och ponnyer). Letar stoföl född 07-08. Sto pga framtida ev avel. Även...
2
Svar
23
· Visningar
3 018
Senast: Boerperd
·
L
Avel Hej! Ska förmodligen betäcka mitt korsningssto fram i vår. Hon är en d-ponny född 1996 med helt okända gener. 145 cm hög. Fölet...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10