hingst med "gammla" modellen?

I

Isis2

Till alla som är hemma på hingstar nu för tiden. Jag undrar om det finns några verksamma nu förtiden som har den "gammla" gröve modellen? Inte dom nya högbenta tävlings isisarna. Utan lägre grövre med bra tempramet och är trevlig i sättet. Bra tur/familjehäst är målet.
Är bara nyfiken. Då dom allra flesta hingstarna jag sett är högbenta och ädlare i modellen. Har funderingar på att betäcka mitt sto men jag vill inte ha en tävlings isis utan en lugn och sansad med lite grövre ben och kropp. Givetvis förstår jag att alla inte är gener och arv. Men det är bra början om man har en bra hingst som är lätt hanterlig och ett sto som är det samma. Tackar för förslag!

Sv: hingst med "gammla" modellen?

Bästa tara! Jag avlar inte! Har fått låna ett sto som jag får ta ett föl på. Då har jag möjlighet att få välja en hingst med dom egenskaper som jag tycker om. Det är inte bara utsendetsom är viktigt. Vet mycket väl att islandshästförbundet finns och att man får tillgång till WF då. Du vet inte om jag är medlem eller inte? Men det är så många hingstar. Där för frågade jag här på Buke. Efter som det finns stor kunskap och intresse av islandshingstar av fler på Bukefalos.Men det var viste inte passande! Har förövringt en underbar isis som har kompis. Har plats, tid och råd med fler.

Tackar för andra vänliga svar som förstog vad jag menade. Skall titta på dom hingstarna. Tackar!

Nu såg jag var du bodde någonstans, samma län som mig ju;)

Den hingst som jag funderat på själv i år är Kjarkur frá Egilsstaðabæ, han står i Kungälv, vad jag kan läsa mig till. Jag är intresserad av honom eftersom han är pappa till Hvinur frá Hóltsumla och flera andra jättefina tävlingshästar, men han är också den mer kompakta modellen och inte så stor. Verkar ha ett bra lynne också.

Till Isis2: Du kan också titta på föräldrarna till hingsten. Är dom äldre (dvs födda på tex -70/-80talet och har nära till dom "gamla" avelsmatadorerna kommer du lite från dom allra mest modernavlade hästarna.
Samtidigt som dom troligtvis har hög kvalitet.
Titta på bedömningssiffror.

Aegir från Olstorp
Freyfaxi frá Thóreyjarnúpi
Mökkur frá Varmalaek

Dessa har gett många trevliga verksamhets/familjehästar, ofta av lite grövre modell.

Faldur frá Sydri-Grof känner jag bara en avkomma till men den är en mycket trevlig 5-åring, stabil och lättriden i gångarterna.
Páfi fra Fruegård verkar ge avkommor av äldre modell, men jag kan inte säga så mycket då jag inte sett hingsten.

Jag är verkligen ingen expert men ett namn som ploppar upp i mitt huvud direkt är Hrammur frá Akureyri.

Oftast finns det bara mer högresta hingstar pga. dem har bättre extriör än små, grova typer .. men vem har sagt att dem inte har underbart lynne? Att hitta en grov hingst är nog lite svårare att få tag på eftersom dem grövre typerna blir oftast vallacker. När du ska betäcka så tänk inte bara lynnet och extriören utan tänk på ridegenskaperna! det är jätte viktigt! att ditt sto och hingsten passar tillsammans.. vill du ha en trevlig familje/ridhäst så kanske det är ett plus med en avkomma med lätt för tölt, men samtidigt stadig trav och galopp.. tre hingstar jag kan rekommendera (som jag träffat personligen & hanterat) är :

Safir från Lilla Årnebo, visades förra året och blev godkänd som 4åring! (är nu 5år) han är inte så stor men högrest så han ser högre ut än vad han är, väldigt, väldigt trevlig att hantera. Han har alltid varit super snäll trotts att han är så ung. Hon som äger honom brukar vara med på lite kurser och han är jätte snäll att ha med sig. Han är 5-gångare men stark trav och galopp och lätt för galoppen. Har inte ridit honom själv men har hört utav dem som ridit honom att han är väldigt snäll och trevlig att rida.

Gnesiti från Lermansbo, 1:a klass hingst, jätte trevlig att hantera och ha med sig på tävling. 4-gångare med lätt för alla gångarter, .. men han är lite mer högrest och större, 142cm i manken.. men väldigt trevigt lynne och trevlig att rida!

Orion från Stav, 6årig hingst, vet inte om han är 4- el 5gångare.. har ridit honom lite grann och hanterat en del. Han är verkligen JÄTTE rolig att rida! mysig att rida ut på också och jätte snäll att hantera (har ridit ut med honom tillsammans med två ston, och han var hur snäll som helst..) Han är inte så jätte hög heller. Tror att han är runt 140cm, eller lite mindre. Sen har han sina gångarter, jätte lätt för tölt, trav och galopp.

Nån utav dem hingstarna kanske skulle passa .. alla har bra stamtavlor också om det skulle vara så att du vill avla med avkomman så småning om eller något.

Om du vill ha en lite mer robust hingst, med bra lynne som ger avkommor som ofta passar som tur/familjehästar, så kolla på Eidfaxi från Kvarnbacka gård.
Isabell som är väldigt härlig själv och är med på precis allt- rida på bana, lunka i skogen, springa framför vagn eller varför inte hoppa? Hans avkommor brukar som han vara fina lite mindre robustare saker med passande lynne:)

Tack till alla som tippsat om hingstar. Skall se på deras webb sidor och fundera på vilken som ska få den äran att ev bli delakig i mitt föl:laugh:

Gör lite "hembesök" om du har möjlighet.
Och nåt du kan hålla koll på är hur stora avkommorna blir. Det finns några stycken hingstar som ger avkommor med mankhöjd rejält över genomsnittet. Islandshästar som ligger på uppemot 150 cm mkh tycker jag är att dra iväg från rastypiskhet.

Och det är riktigt att Hrammur är död.

Till alla som är hemma på hingstar nu för tiden. Jag undrar om det finns några verksamma nu förtiden som har den "gammla" gröve modellen? Inte dom nya högbenta tävlings isisarna. Utan lägre grövre med bra tempramet och är trevlig i sättet. Bra tur/familjehäst är målet.
Är bara nyfiken. Då dom allra flesta hingstarna jag sett är högbenta och ädlare i modellen. Har funderingar på att betäcka mitt sto men jag vill inte ha en tävlings isis utan en lugn och sansad med lite grövre ben och kropp. Givetvis förstår jag att alla inte är gener och arv. Men det är bra början om man har en bra hingst som är lätt hanterlig och ett sto som är det samma. Tackar för förslag!

Jag kan inte sånthär överhuvudtaget men spontant kände jag att hästar lever ju ganska länge så det kanske finns gamla hingstar av den grövre modellen som inte betäcker längre för att de inte är populära längre?
Är jag ute och cyklar?

Fast man kanske kastrerar hingsten då...

Det var tråkigt att du blev arg, det var inte meningen... men måste man brusa upp för att man inte får det svar man vill ha.. ??? Jag menade inte att låta överslägsen och hoppa på dig... Detta är väl ett diskussionsforum ändå inte bara information ??

Om jag omformulerar min åsikt på ett lite tydligare sätt... ibland blir det "fort och fel" ... "FoF"... ursäkta för det... Bara för att man har tillgång till ett sto ska man avla på ett sätt att man inte följer SIFs avelsmål ? En del av avelsmålet är väl ändå en mer högställd häst.. inte en lågställd häst , som man brukar säga . Många hästar finns det att köpa idag är det riktigt att satsa på att avla en häst som inte ens kommer att ha en chans att nå avelsmålen ? Det kostar pengar att avla en häst och jag tycker att man har ett ansvar för den hästen som man avlar..Jag tycker oerhört synd om hästar som blir vandringspokaler, den häst som du avlar , vet du inte om du kan äga den hela livet så riskerar den att bli vandringspokal... Vi vet ingenting om dig och dina förhållandet på detta forum här, "guskelov".....obehagligt om alla skulle veta allt...

Däremot så verkar det ju på ditt svar som du har goda möjligheter att ta hand om en häst och kanske kan fundera på att köpa en häst istället för att skapa en häst. Den hästen du köper slipper ju då eländet att bli "vandringspokal"... Den kan ju bli vandringspokal för att den är lågställd och inte "räcker till" på tävlingsbanan..... Jag tänker på en ivägskjutsad häst av den anledningen och blir lite ledsen i ögat...:cry:... Den hästen har förmodligen inte så bra... Inte dåligt men inte så bra som han hade...

Ett mer konkret förslag som väl inte passar alla... jag tror den står på västkusten..

Tjaldur från Skullerup.... otroligt bra exteriörpoäng, vacker som en dag, rolig färg ...... bra ben, måttliga ridegenskaper men inte dåliga ,och jag tror du kan få provrida honom, så du kan testa om han är trevlig... Jag vet inte var han står riktigt.. men jag tror han är på västkusten... men Tjaldur är inte lågställd... Danskfödd.. alltså är förmodligen exemrisken ännu mindre för fölet... Han har förmodligen två föräldrar utan exem..

Senast ändrad:

Bara för att jag inte väljer en högstäld ädel hingst så behöver du inte ta upp om avels mål som SIF har. Jag är väl medveten om deras avelsmål.

Tanke när att det inte skall vara en tävlingshäst utan en familje häst. En som passar hemma på gården och fixar trec likande turer. Inte ens någon lätt klass är det tänkt att tävla. Jag behöver inte gå i mot avelsmålen för att jag inte vill ha en högbent super allert tävlings individ. Uppenbarligen är hinstarna godkända av SIF. Stoet har bra härstamning och lämnat sunda bra föl tidigare. Så kliv ner från dina höga hästar och svälj den sura karamellan att jag vill inte ha en tävlingshäst!

Det kommer inte att bli någon vandringspokal! Har faktist ett avtal med en familj om det händer mig något så tar dom över mina hästar och dom får inte säljas vidare. Det är kanske inte så många som tänkt på den biten! Har du?

Är 40+ och har haft hästar i mitt liv dom senaste 30 åren. Så jag tror inte att det kommer att bli några störe problem med att få möjligheten att följa sin häst från början. Det finns lekkmrater till ev föl då grannarna också skall betäcka sin ston.

Förövrigt så är jag mycket i mot alla islandskorsningar som finns i annonser. Det är att gå i mot avelsmålet som SIF har!

Till er andra tackar jag väldigt mycket för alla tipps. Har börjat se på bilder, härstamningar och bedömningar på hingstarna. Det är fanstiskt roligt!

Vilka onödigt sura svar du ger! Tara försökte förklara sitt inlägg som du blev irriterad på, att hon sedan dessutom faktiskt delger dig sina högst personliga åsikter är inte att sätta sig på några höga hästar, så tagga ner lite va ;)

Jag förstår vad du menar, men kanske är det lättare att istället för att använda "icke högställd" använda "grov, inte så ädel"?
Jag har en sporthäst hemma t.ex som är väldigt högställd, men med rejäla ben och en stark, kort rygg. En grov, stabil, högställd sak är väl ett bra mål- lågställda hästar är ju sällan så trevliga att rida som de som är mer kvadratiska :idea:

Så du letar efter en hingst som kan ge en riktigt bra familjehäst? Stark, snäll, lättriden/lättväxlad, hållbar? Hade jag velat ha en sådan så hade jag tittat på Askur frá Hofstadasaeli (han bor väl i Danmark nu?)!
Jag ska fundera vidare medan jag lagar mat :)

*kl*
kanske ni skulle börja med att definiera vad var och en menar med lågställd respektive högställd.

När det gäller benlängd finns det inte nån garanti att en häst med lååånga ben skulle gå bättre än en med medellånga ben.

Funderade lite i samma banor som du.

En högställd (dvs längre ben, högt ansatt hals) häst måste varken vara ädel eller någon gångartskung. En lågställd (eller kortbent, med lågt ansatt hals) måste inte vara varken grov eller viktbärande, eller ha dålig gång.

Men gäller det hållbarhet och ridbarhet är det ju inte fel anser jag att ha en kvadratisk häst där halsen sitter på "rätt" ställe och ben och rygg är rejäla och inte "sköra" (Hals eller ben behöver ju inte vara korta för att vara grova!). Trevligt också om hästen är "byggd i rätt form" och inte står bakom sig med ryggen ner och huvudet upp som sin "viloform" :D.

Men gäller det hållbarhet och ridbarhet är det ju inte fel anser jag att ha en kvadratisk häst där halsen sitter på "rätt" ställe och ben och rygg är rejäla och inte "sköra" (Hals eller ben behöver ju inte vara korta för att vara grova!). Trevligt också om hästen är "byggd i rätt form" och inte står bakom sig med ryggen ner och huvudet upp som sin "viloform" :D.
En kvadratisk häst behöver inte vara så särskilt långbent utan det räcker med normal längd.
"Byggd i rätt form" som du skriver borde vara viktigare än längre ben och hals än genomsnittet. Byggd för balans ger mer genomslag i ridbarheten. Tyvärr finns det väl inte någon poängsättning för det. Tycker jag ser alltför många hästar som står bakom sig och med konkav överlinje istället för konvex och som samtidigt fått hög exteriörbedömning.
Kanske extra långa ben lättare leder till att hästen står bakom sig. Även om hasvinkeln också spelar stor roll.

Vår ena hingst Jarpur frá Bergi är lite grövre i modellen. Du kan se honom här www.ishastar.se

Katrin

Tjaldur från Skullerup.... otroligt bra exteriörpoäng, vacker som en dag, rolig färg ...... bra ben, måttliga ridegenskaper men inte dåliga ,och jag tror du kan få provrida honom, så du kan testa om han är trevlig... Jag vet inte var han står riktigt.. men jag tror han är på västkusten... men Tjaldur är inte lågställd... Danskfödd.. alltså är förmodligen exemrisken ännu mindre för fölet... Han har förmodligen två föräldrar utan exem..

Tjalle har mycket riktigt två föräldrar utan eksem.

Han har lite bättre ridegenskaper och grövre exteriör än sin bedömning, han var tyvärr så tunn på visningen att han fick veterinär anmärkning på gravt underhull :crazy: och det hämmade trycket i gången, särskilt traven.

Ridmässigt är hans största styrka ett sanslöst coolt lynne och en självbärig naturlig tölt som trots rumsliga rörelser kan ticka på av sig själv i många timmar. Passen är bara rudimentär, grundgångarterna är "storhästlika".

Han ger ganska robusta avkommor som ändå ser korrekta ut med fin hals och resning och mycket tölt och väldigt mycket man/svans, de verkar trevliga och okomplicerade i sättet och har i ca 95% av fallen "rolig" färg. En helt klart intressant fritidstyp!

Men avkommorna verkar inte bli särskilt små utan klart över medel i mkh. De är inte grova som i kortbenta eller framtunga, men har telefonstolpben med mycket hovskägg och ser ut att bli viktbärande. Jag tror det är för mycket "benstomme" för att vara helt toppmodernt. Heller inget för den som vill sänka mankhöjden på avkomman.

Det går absolut för vem som helst att provrida honom, han bor i Tierp mellan Uppsala och Gävle hos Ulrika Fröding.

Jag undrar också över det här med "gammal modell". Det är inte så stor skillnad som man kanske tror, hästarna visas så mycket mer deffade och tränade nu. Förutom mankhöjden i vissa fall :crazy:

Jag (som minns underhalsarna på 70-talet) tycker man oavsett personligt avelsmål ska unna sig att ta del av avelsframstegen som ger hästar med halsen på ovansidan och naturligt bra hållning. Även en starkt byggd häst med rejäl benstomme kan ju ha formerna på rätt ställe så att säga.

Liknande trådar

Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
E
  • Låst
Islandshäst Jag ska köpa min första islänning (30 års erfarenhet av halvblod och ponnyer). Letar stoföl född 07-08. Sto pga framtida ev avel. Även...
2
Svar
23
· Visningar
3 018
Senast: Boerperd
·
L
Avel Hej! Ska förmodligen betäcka mitt korsningssto fram i vår. Hon är en d-ponny född 1996 med helt okända gener. 145 cm hög. Fölet...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10