hingst - kastrering m.m

S

__Stilett__

En bekant sa till mig att det inte var ngn idé att kastrera min hingst (som fyller 5 nu) då han va i såpass hög ålder redan :confused:
Varför? stannar dom kvar som "hingst i beteendet" då eller?

finns det någon möjlighet att på något sätt "spara" sperma ifrån hingsten (tex fryst) om man väljer att kastrera?

En hingst som betäcker/har betäckt...blir dom jobbigare eller bättre?
Det va en som sa till mig att dom blir mentalt mkt lugnare om dom betäckt...:confused: Detta har jag ingen aning om själv.

Sv: hingst - kastrering m.m

Klart att det hjälper att kastrera när den är 5. Givetvis blir de inte lika lugna direkt som om du kastrerat när han var 1 år.
Fördelen att kastrera sent är att man får lite hingstlook på dem.

Familjens arabvalack var hingst tills han var 8 år. Han är som en valack i alla tillstånd, förutom att han slänger med frambenen ibland. Annars är han som vilken valack som helst! :)

Jag tycker inte alls det är för sent att kastrera en hingst vid 5 års ålder. Jag ser gärna att man sparar unghingstar så länge som möjligt, då de får ett mer maskulint intryck då. :smirk:

Lycka till med den eventuella kastreringen! :)

Lät kastrera vår shetis när han var 7 år, är som vilken valack som helst

Min tidigare häst kastrerades som 6 åring och var förbannad hingstig :S skrek när han såg stona, bossade omkring, klättrade på stona och sprängde stängsel...

En bekant sa till mig att det inte var ngn idé att kastrera min hingst (som fyller 5 nu) då han va i såpass hög ålder redan :confused:
Varför? stannar dom kvar som "hingst i beteendet" då eller?

finns det någon möjlighet att på något sätt "spara" sperma ifrån hingsten (tex fryst) om man väljer att kastrera?

En hingst som betäcker/har betäckt...blir dom jobbigare eller bättre?
Det va en som sa till mig att dom blir mentalt mkt lugnare om dom betäckt...:confused: Detta har jag ingen aning om själv.

Din bekant snackar skit. Min älskling var hingst tills han var åtta och han hade dessutom jobbat som avelshingst innan han kastrerades så hade hunnit förstå det roliga med att vara hingst :smirk: men han är hur go och "ohingstig" som helst.

hej alla!

Jag tycker att det aldrig kan bli för sent att kastrera, som andra har sagt så kan de dock ha kvar lite "hingstigt" temprament när man kastrerar sent.

Det går utmärkt att frysa sperma, även under lång tid.

Jag tror att de är lugnare om det aldrig har betäckt, men om de har betäckt så måste de betäcka många ston per säsong för att vara lugna. Det sista hörde jag av Ewa signahl, som är en erfaren och mycket duktig avlare.

Lycka till vad du än bestämmer dig för!:)

hälsningar/ Jenny

Min är sent kastrerad och hade även betäckt. Han har lite hingstfasoner för sig ibland men inte alls så att han är besvärlig. Så visst kan du kastrera honom.

vet du hur man går tillväga om man vill frysa sperma?
eller om ngn annan vet?

Kastrera du! Min prins var avelshings tills han fyllde 15,sen pensionerades han(kastrerades). Nu är har den självklare flockledaren, går med både ston och valacker. Det värsta han vet är brunstiga ston, dem jagar han bort när de kommer och trycker upp gumpen i mulen på honnom.Men han har kvar sin hingstnacke och hingstskrik(men han har blivet mycket mulligare)och han har behov av att hålla absolut koll på alla och allt.

Till saken hör kanske att han inte var så besvärlig som hingst heller....

//FPL

Man kan aldrig säga generellt att det är för sent. Min unge kille blev kastrerad som 1 1/2 åring. Han är hur hingstig som helst när stona brunstar. Hjälpte alltså inte med relativt tidig kastrering.

jag har precis idag ringt och bokat tid för kastrering på min 8-åriga russ hingst. Inte för att jag egentligen vill, för han är hur snäll, och trevlig som helst. Men varje vår så sätter hans hormoner igång så otroligt mycket att jag tycker riktigt synd om honom. Jag hade tänkt att eventuellt använda honom till avel, men känner att jag inte har den tid och möjlighet som krävs för det, så därför får han bli valack nu.

Jag var mest orolig, för jag har hört att det är större risk att kastrera äldre hästar, så jag frågade just om det när jag bokade tid, men den åldern spelar ingen roll när det gäller risker och sånt, sen så finns ju risken att det tar längre tid innan hingstbeteendet försvinner. Men eftersom min inte har nåt större hingstbeteende så oroar jag mig inte för det.

Jag är också intresserad om nån vet om hur man fryser in sperma, det skulle vara kul om man ialla fall kunde göra det.

en kompis sa att det kostar typ 15-25.000 att frysa in på flyinge och nästa omgång var i sept.

Inte ska du väl kastrera snyggingen nu?? Fy skäms på dej :rofl:

jag vet inte ännu. jag har ju sålt mina ston och har inte ens möjlighet att få en egen avkomma framöver. Han har blivit lite jobbig nu bland stona. Inte svår men skriker mkt och tappar lite fokus. Funderar på hur det kan bli att åka ut på tävlingarna framöver då han är intresserad av alla ston...Dock så är han är han bra i psyket så jag har svårt att bestämma mig.

Att kastrera "sent" är väl väldigt individuellt om hur resultatet blir? Jag menar, det finns ju uppenbarligen exempel på valacker som ännu tror att dom är hingstar - vilket kan bli ett problem om man inte har förutsättningar för att hålla hingst. För mig är en hingstig valack en hingst. Jag måste alltså fortfarande ha samma ansvar, då risken finns att hästen ännu vill betäcka.

Sen finns det ju såklart även resultat på motsatsen. Jag tror att det är väldigt individuellt.

Jag har två inackorderingar som vill ta hem varsin 2 och treåring som just nu är hingstar. Jag känner stor oro för att dom ska komma hem, även om dom är kastrerade, och vara hingstiga. För på min anläggning råder strikt hingstförbud. Jag har alltså inte de förutsättningar som krävs för att hålla hingst. Och var går då gränsen? Är hästen hingst i hingst termer, om den är kastrerad MEN beter sig som en hingst? För mig är svaret JA.

Klart att det hjälper att kastrera när den är 5. Givetvis blir de inte lika lugna direkt som om du kastrerat när han var 1 år.
Fördelen att kastrera sent är att man får lite hingstlook på dem.

Det där har jag hört att det stämmer till viss del bara och beroende på vilken ålder du skär. Min veterinär påstår att när testosteronet har försvunnit helt ur kroppen så kan man inte skilja på två hästar vilken som varit kastrerad sent eller inte. Det är testorsteronet (eller vad det heter på hästspråk) som ser till att nacken blir kraftigare och så vidare.
Han säger att efter 2-4 år så är hingslooken borta. Kvar finns möjligtvis om dom redan har haft lång man osv ..dvs sådant som man kanske anser va lite hingstigt i allafall på kallblod.

Är det nån som vet nåt om det bara är nys som han pratar om. För mig låter det rätt logiskt för när jag tänker på de sent kastrerade hästarna så har de kvar sitt hingsbetende till viss del som gör att dom blåser upp sig och ser ut som hingstar fortfarande. men när man tittar på dom rent exteriört så ser dom ut som vilken valack som helst efter ett par år..

friesern jag kastrera tidigare behöll sin hingstlook.
iaf kraftiga halsen och manen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 512
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 125
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
M
Hästvård Den 22 april så kastrerade jag min 1 åring - som då inte var hingstig... Nu är tanken att han ska gå ihop med mitt sto och jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: Indiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023