Hingst i hage ihop med valackar?

S

Sveipur

Skulle vilja höra lite åsikter om att ha en hingst ihop med valackar. Hingsten (ca 15 år) i fråga verkar ha gått mycket ensam och betäcker inga ston (ej godkänd) så jag kan tänka mig att han är något socialt hämmad. Enligt ägaren har den gått ihop med valackar tidigare och det har enligt henne gått bra. Hagen är på 3 hektar så det är väl ingen större risk att det blir för trångt. Han verkar ganska lugn i övrigt.

Nå vad säger ni? Själv är jag tveksam då jag är rädd om mina tre valackar.

Sv: Hingst i hage ihop med valackar?

Jag har min hingst tillammans med 1 valack, ibland är det 2 valacker, och det fungerar utmärkt. Om hingsten gått med det tidigare och det är stora ytor så borde det kunna fungera.

Sveipur skrev:
Hingsten (ca 15 år) i fråga verkar ha gått mycket ensam och betäcker inga ston (ej godkänd)

Varför är den fortfarande hingst?

Finns det anledning att behålla den som hingst om den ej ska betäcka? Den kan ju oftast få ett bättre hästliv som valack?

Silver Girl skrev:
Varför är den fortfarande hingst?

Finns det anledning att behålla den som hingst om den ej ska betäcka? Den kan ju oftast få ett bättre hästliv som valack?

Det är ägarens buisness - hästen är inte min.

Jag har mina 2 hingstar ihop med mina 2 valacker. Det är inga problem alls.

Varför får den ett bättre liv som valack? Om det beror på att den måste gå ensam håller jag med dig men inte annars. Men annars så är det väl ingen skillnad.

hofi skrev:
Varför får den ett bättre liv som valack? Om det beror på att den måste gå ensam håller jag med dig men inte annars. Men annars så är det väl ingen skillnad.

Naturligtvis är det inte alltid så. Jag menade det att en hingst oftast får gå ensam. Sen kan man ju förstås inte generalisera. Jag har själv ingen erfarenhet av hingstar äldre än 2 år (då de jag hanterat hunnit bli kastrerade).
Tyvärr har jag hört om äldre hingstar som står i box hela dagarna, ev varvat med lite vistelse i liten hingsthage. De betäcker när det är säsong, men har inte så roligt liv annars.
Tänker man själv behålla hästen hela dens liv så spelar det kanske ingen roll, men ska man någon gång sälja skulle nog jag kastrera för att öka chansen till ett liv med kompisar.

(Blev lite rörigt, har just vaknat...)

Svårt att svara på när man inte kan se hur de är med egna ögon. Står de i samma stall, har de kontakt med varandra genom boxgaller t.ex. och om ja, hur går det? Bästa är väl att börja där, att låta dem vänja sig vid varandra så. Gärna ledarvalacken och hingsten. Finns det ston i stallet?

Jag ser inga problem med det. Nu har jag 2 hingstar och 3 val. i samma hage. Två av hästarna kom igår.

För ett par veckor sedan släppte jag min 6åriga fullblodshingst med min shettis valack, det var inga som helst problem och dom fannvarandra direkt.
Hingsten har inte gått med andra hästar sedan våren som åring!

vår hingst går ihop med en av våra vallacker, de delar en hage på ca 3-4 ha.
trivs jättebra ihop, men hingsten behöver någon som inte är lägre i rang utan någon som säger ifrån.
det är trots allt en jättebebis på 4 år och 175 i mkh (vb.travare) som är väldigt busig och "tuggig" och kan bli lite mkt för vissa hästar ibland.
han gick absolut inte ihop med våran ena jätteranglåga vallack.

men nu är de som ler och långhalm och det skulle inte gå att sära på dom!
vi är glada att det funkar så bra, hos förra ägaren stod han i en grushage själv på 20x20 m typ ända tills han var 2½ år och vi köpte honom.
han ska fortsätta vara hingst för tillfället iaf, då han har jättebra travstam och vi vill ev avla på honom i framtiden.

Min ponnyhingst har gått med valacker och det har fungerat bra utom i ett fall när han bytte stall och moppsade upp sig mot två av kompisarna...vi har dock en teori om att han gjorde så pga att de fanns brunstiga stor i stallet just då.

Ta de försiktigt när du släpper ihop så får du se om det fungerar...kanske kan låta hingsten så som granne i stallet till någon av dom han ska gå med i hagen sen till att börja med, sen släppa ihop dom!

jag har mina hingstar och vallacker ihop och det fungerar utmärkt.

Men, vår 25 åriga hingst som aldrig gått med andra hade jag aldrig vågat släppa ihop med någon, han jagar ut allt ur hagen, fåglar, hundar, katter och uppvisar väldigt aggresivt beteende mot andra hingstar och vallacker...

Så det beror mycket på individen med...

har både goda och dåliga erfarenheter.
min häst gick med en hingst vintern - våren 03.
allt gick bra fram till vårkanten. då vaknade hormonerna hos hingsten som började valla och försöka betäcka.
så dom särades och hingsten fick gå själv fram till hösten då vi släppt ihop valacker och hingstar igen. sen när sommaren kom skickades unghingstar på bete och den äldre hingsten får gå i egen hage,
nu har vi precis släppt i hop valacker och hingstar och det går bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka