hingst godkänd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lillfina
  • Startdatum Startdatum
L

lillfina

Hej!
Har köpt en dartmoorhingst på 1 år,enl säljare fin stam och de tror han skulle göra sig som hingst,ngn som vet hur det går att få honom godkänd och vid vilken ålder.Vi har 4 hästar hemma 2 ston 4 år och 21 samt en valack på 2 år,går nu tillsammans men ska vi behålla honom som hingst så får vi ju dela upp dem

Visa honom på sommarpremiering för att få ett utlåtande, om det inte är försent. där får man en bra rådgivande bedömning om vad det månde bliva i framtiden av hästen, skall iväg imorgon med min ettåring!!
Som jag skall spara tills vidare, ingen ide att resonera att det är svårt att få dom godkända och därför kapa, det är inte bara dom stora stuterierna med de etablerade namnen som föder upp bra hästar!

jag är inte så inne på Dartmoor, men jag antar att han kan visas på hösten som 2.5-åring, om inte annat på våren som 3. Hingstar har ofta bra lynne och kan gå med valacker eller dräktiga ston på vintern.

Kolla upp med Dartmoor avelsförening om hur reglerna för din ras kommer att ändras 2005. De kanske gör som Welshponny föreningen och följer moderlandets regler dvs att det kommer bli nya regler ang godkännande av avelshingst 2005. Jag har sparat vår unghingst som nu är 1 år för att visa som 2½ på hösten. Nu har jag turen att han går med en annan hingst och leker hos en kamrat men hade han varit hemma så skulle han få gå med de dräktiga stona. Hade jag varit du så hade jag satt honom i hagen med valacken fram till visningen så kan de leka ihop och låta stona vara ifred.

Hej!
Han är efter mor Whinberry Quality Gem RD65, far Pegasus RD 5.Ny ras för mig, Mina övriga är sv.halvblod sto 21 år(165)
arab/halvblod 152,sto. Valack eng.fullblod/sv halvblod.
fast stona är ganska stora så kan det väl ändå ske en olycka eller? :smirk:

hehe om det kan bli :cool: Hingsten hos oss är 117 och stoet i frågan var 150. Hon la sig ner och han betäckte henne....... :D det var en syn kan jag lova. Villiga ston har många bra ideer ibland :eek:

tänkte nästan det...Det blir väl att snart gå med valacken,han behöver nog ändå komma ifrån morsan,diar ännu 2 år och nästan lika hög som henne. :smirk:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 346
Senast: Enya
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka