Hingst fråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kakashi-sensei
  • Startdatum Startdatum
K

Kakashi-sensei

Hej hopp!:)

Har tänkt att betäcka mitt sto, MaryLee.
Underbar tjejja, 18år är hon och piggare med åren!!:D Hon har tävlat i SM i sina yngre år och det gick väldigt bra. Hon är ju en New forest ponny, 1,42 i mkh.Väldigt nätt för att vara en New forest.:p

Så jag undrar hur stor får hingsten va? Skulle gärna vilja att fölet skulle bli runt 1,50 i mkh.

Tacksam för svar!:D

Sv: Hingst fråga!

Hej!

Varför vill du ha en 1,50 cm häst?

Jag skulle absolut vilja att den stannade under 148cm.:confused:

Antingen en ren New Forest eller ridponny hingst.

Jag ville också ha en större avkomma efter mitt New Foreststo. Jag ville dock att avkomman skulle bli så stor som möjligt, betäckte därför med halvblodshingst.
Day Dream är 158cm och har verkligen levt upp till förväntningarna. Om du vill se bild gå till hemsidan under min profil.

Hur stor hingst du kan ta tycker jag beror på om stoet varit dräktigt tidigare. Har hon inte det skulle jag inte lägga på större än ponny, eftersom hon är en gamal förstföderska.

Jag tycker du skall fundera på en renrasig New Foresthingst med hoppmeriter. Mankhöjden är svår att sia om och New Forest är ingen optimal korsningsras.

Mina förslag:

Li Jolly Roger RNF 109
SM guld i fälttävlan, SM silver i dressyr, Msv B hoppning. Bra tävlingsavkommor och bra exteriör. Står i Tidaholm.

Dart Light RNF 113
SM silver i hoppning. Vunnit svår hoppning. Bra tävlingsavkommor. Inget Merrie Master blod som du har på både faderns och moderns sida på stoet.

Lycka till!

Med ett rassto med sådana meriter så vore det skam att inte avla vidare på samma ras, OM hon nu är rastypisk..Är hon visad?
Är det inte bättre att satsa på en 148 iställer för en 150?
Har inget bud på hingst, men varför inte välja en som visat att han kan leverera en avkomma med de egenskaper du önskar? Alternativet är kanske att titta på en ung och lovande mycket välstammad hingst. Vi har en hollänsk valack i stallet som ser väldans läcker ut, en helt annan typ än de NF jag är van vid att se. mer år ridponnyhållet. Kankse att en sådan hingst hade kunnat görta ett bra jobb på ett lite äldre sto?
U

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 789
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 729
Senast: Görel
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·
Avel Hej! Har ett vbl sto som inte fungerade på travet eftersom hon är för nervig, aldrig startad. Fungerade dock ok att rida men tyvärr...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka