Hingst fråga igen!

A

Ancor

Jo, det är så (jag är VÄLDIGT tidigt ute ,men måste ju börja fundera :D ) att vi har ev tänkt att betäcka mammas sto nästa år. Hon är E. Kaliber - Hertigen. Konon psyke, snällare häst får man leta efter! Rätt så tung i kroppen, ser ut som "då tidens" lite tyngre halvblod om ni förstår, är i stort sett en kopia av sin far.... Gångarterna är väl sådär, hon hoppar kalasbra. Rapp i benen och med bra teknik, och har en bra inställning.

Frågan är nu, vad ska man välja för hingst för att försöka undvika så gott det går att det blir en "köttbulle" :D ?
Vill ha en hopphingst, då det är tänkt att avkomman skall hopphäst.

Har funderat lite grann på Lasandos, men jag vet inte.

Sv: Hingst fråga igen!

Lasandos är väl en bra idé ! Han är ju ädel själv och de avkommor jag har sett har haft väldigt bra hopp i sig. Sen gillar jag Acacio som ger ganska nätta avkommor. Sen finns ju Laurin och Lancier som också har LadyKiller blod som också hoppar kalas och är i mina ögon undervärderade här i Sverige.

Min personliga favorit är Warsteiner, även Londonderry hade en del representerat på Strömsholm i helgen, som såg mkt bra ut.

Men inte kan du väl rekomendera dem som hopphingstar??? :crazy:

Håller också på Lasandos!

Lasandos låter somen bra idé. Förädlare med bra typ,lämnar mycket hopp men även bra gångarter.

Quite Easy-avkommor finns det mer en gott om, och är därför kanske inte så säljbara.

Cheran skrev:
Quite Easy-avkommor finns det mer en gott om, och är därför kanske inte så säljbara.
Är det verkligen så illa att folk låter bli att köpa en bra tävlingshäst pga. att den har samma pappa som många andra?

Jag har iofs bara träffat på tre Warsteiner avkommor men jäklar vad de hoppar bra allihopa, men ingen av dem är helt 100% i skallen..

En bra tävlingshäst är alltid säljbar, men medelmåtta är svårare oavsett stam..

Tar gärna imot fler förslag :D

Vad tror ni om Concorde? Köttbullevarning?

Risken finns ju... ;)

Vi har faktiskt ett sto e. Concorde - Kaliber och hon är riktigt elegant, inte alls burkig. Däremot är visst hennes helsyster lite mer åt det hållet. Fast systern hade dock 10-10 i hoppning och var 2:a på Årets föl. Vårt sto har gångartsdiplom, men visades aldrig i hoppning pga en skada.

Vill du se bild på henne så finns det på hemsidan.

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: dobbis
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 539
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30