Hingst ångest!

poff

Trådstartare
Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för ett tag sen, men inte fått något svar.

Stoet i fråga är e.Kaliber- Diamant- Herzog.
Hon är bedömd med 98878, har dubbla prestationsdiplom, 9-9 i hoppning.
Hon är väl ihopkommen med bra halsansättning (kanske ngt kort hals och lång rygg), massor av resning, rör sig bra med mkt god mekanik och aktiva bakben, nedärver god hoppförmåga, bra temperament, MEN hon är lågställd och grov och nedärver även detta.
Avkommorna har blivit mellan normalstora och stora.
Hon är nu dräktig med Camaro M.

Hingsten jag letar efter ska därför nedärva god hoppförmåga, gärna trevlig gång och framförallt bra typ och lätthet.

Jag vill inte använda fryst och jag vill inte betäcka naturligt.

Har ni några trevliga förslag? Jag har själv varit inne på följande hingstar:

Carême- betäcker egentligen inte med tre-åringar.
Last Liberty- mkt trevlig hingst, men blir kanske för grovt.
Alligator Fontaine- ?
Easy Boy-?
Jaguar Mail- upplever honom som lite lågställd & lång.
San Brasil- vad har hänt med honom?
Lucky Point- fin hingst, men kanske inte tillräckligt lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst ångest!

Alligatorn kan bli bra. San Brasil var plaserad i en klass i Italien i lördags. Hans avkommor ser bra ut, med mycket hopp.
 
Sv: Hingst ångest!

När jag var på Flyinges hingstvisning ifjol, så sa Peter Eriksson att man skulle helst ta lite lättare ston till Alligator Fontaine då han lämnar grovt även om han har mycket fullblodsinslag.
 
Sv: Hingst ångest!

Börjar med din lista:
Carême - uppfyller dina krav förutom att han är 3. så här säger AVN: ""Carême bör med sin lätthet, sin goda galoppförmåga samt sin utmärkta inställning och förmåga till hoppning, kunna passa till de flesta typer av ston för en målinriktad hoppavel."
Last Liberty - tror att man kan använda honom som förädlare, i alla fall enligt hngstägaren;) Men jag har inte sett några avkommor. Han stämmer bra med dina övriga krav.
Alligator Fontaine- tror jag som någon skrev tidigare kan lämna ganska oädelt, sedan tycker jag att han verker ha en lång rygg också och byggd lite i nedförsbacke.
Easy Boy-stämmer nog utmärkt med dina krav, en mycket komplett hingst.
Jaguar Mail- förädlare ja, har hört att han nedärver hyfsad gång också. tycker inte att han är det minsta lågställd, men väldigt långsträckt och vill man inte han lång rygg så kanske man ska akta sig för honom. Sen är han ju väldigt stor.
San Brasil- Enligt tävlingsstatistiken så har han ju nte åstadkommit så mycket i Sverige som man skulle önska. Mest 1.30 och 1.40-klasser. Men han har ju ett högt avelsindex i hoppning från Tyskland och är nog definitivt en typförbättrarare, däremot kan han nog inte ses som en förädlare. AVN: "En mycket maskulin hingst som verkat på Celle i Tyskland. Han har där fått höga avelsindex för sin förärvning av hoppförmåga. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för produktion av hopphästar. Kan även med fördel användas till hoppston för att förbättra typ och högställdhet."
Lucky Point- Kan nog passa utmärkt, tror absoult att man kan testa honom som förädlare. så här säger AVN: "En mycket komplett hingst av god modell, mycket korrekt och med goda grundgångarter. Bör kunna användas till de flesta typer av ston för ändamålsenlig sporthästavel, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet."


Några andra alternativ att kolla på:
Acacio - definitivt en förädlare som dessutom ofta nedärver lång hals (även om det ibland är lång och rak hals). AVN: "En för hoppsporten mycket välstammad holsteinerhingst, som själv tävlat upp till 1.50-hoppning. Hans avelsindex visar att avkommorna är något under medelstorlek, välbenade med goda resultat i årgångstävlingarna i hoppning. Han förärver jämna medelgoda gångarter och ger avkommor av ganska ädel modell. Acacio 948 kan rekommenderas till de flesta typer av inte för små ston, för hopphästavel."

Empire - hoppar fantastiskt och verkar ha en riktig vinnarskalle. Dessutom en bra lätt typ. Svårare att veta något om förvärvningen dock. AVN: "Hoppstammad, ridbar, väl hopkommen hingst med bra framparti och halsansättning. Visar prov på teknisk hoppning och har en ändamålsenlig galopp. Bör kunna användas till de flesta typer av ston för en målinriktad produktion av hopphästar.
Kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten."


Några importhingstar man skulle kunna titta på är:
Chico's Boy - har både rörelser och hoppning och verkar ha en mycket trevlig modell. kolla på seminimportören Klingas hemsida.
Stalypso - samma som ovan och samma importör
Quintender - finns hos Schockemöle, ser ut som ett fullblod, hoppar underbart, travar trevligt och har en bra galopp.
Coronet Ask - rör sig jättetrevligt och hoppar mycket bra. Eklunda tar in honom.
Lambrusco Ask - lär vara en förädlare med topprestationer. Eklunda här också.
Dieabeau - Belgiens bästa 5-åring. Väldigt snygg hingst med underbar hoppförmåga. Eklunda tar in honom.
För den som vågar satsa på dressyrstammade hingstar med bra hoppförmåga så kan man även titta på Hampton och Herzensdieb som båda är ädla (särsklit Herzensdieb) och högställda (särskilt Hampton) och rör sig fantastiskt. Lundgren Sporthorses är importör.
 
Sv: Hingst ångest!

Angående Jaggen.
Bilderna på honom tycker jag inte gör honom rättvisa.
Åk och titta på honom så du ser hur han ser ut.
Jag upplevde att jag hade massor av luft ovanför mitt huvud, när jag kröp runt under hans mage för att kolla benen. ;)
mvh
 
Sv: Hingst ångest!

jag gillar jaguar mail väldigt mkt! Men han har rätt lång rygg, de är som jag ser de hans enda minus. Det är en väldigt harmonisk hingst rakt igenom, helt okomplicerad. Såg denna Dieabeau HERREGUUUD! den var såå fin :D den verkar nog passa ditt sto lite bättre, lär inte heller bli svårt att bli av med den avkomman för en hyffsad peng om du vill de.
 
Sv: Hingst ångest!

Kul med San Brasil om han börjar synas lite mer på tävling nu.
Han känns aktuell eftersom han ska vara en typförbättrare, men han kanske inte är mitt förstahands alternativ.
 
Sv: Hingst ångest!

Bra att veta! Jag tycker själv inte att Alligatorn ser speciellt lätt ut, men tänkte att så mkt fullblod ändå borde lätta upp.
 
Sv: Hingst ångest!

Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för ett tag sen, men inte fått något svar.

Stoet i fråga är e.Kaliber- Diamant- Herzog.
Hon är bedömd med 98878, har dubbla prestationsdiplom, 9-9 i hoppning.
Hon är väl ihopkommen med bra halsansättning (kanske ngt kort hals och lång rygg), massor av resning, rör sig bra med mkt god mekanik och aktiva bakben, nedärver god hoppförmåga, bra temperament, MEN hon är lågställd och grov och nedärver även detta.
Avkommorna har blivit mellan normalstora och stora.
Hon är nu dräktig med Camaro M.

Hingsten jag letar efter ska därför nedärva god hoppförmåga, gärna trevlig gång och framförallt bra typ och lätthet.

Jag vill inte använda fryst och jag vill inte betäcka naturligt.

Har ni några trevliga förslag? Jag har själv varit inne på följande hingstar:

Carême- betäcker egentligen inte med tre-åringar.
Last Liberty- mkt trevlig hingst, men blir kanske för grovt.
Alligator Fontaine- ?
Easy Boy-?
Jaguar Mail- upplever honom som lite lågställd & lång.
San Brasil- vad har hänt med honom?
Lucky Point- fin hingst, men kanske inte tillräckligt lätt.

Var du på ngr av Hingsttågets arrangemang?Några av dina alternativ var väl med där.
 
Sv: Hingst ångest!

Tack för allt jobb du lagt ner för att hjälpa mig :bow:!

Acacio var hon dräktig med förra året, men kastade fölungen i åttonde månaden. Vågade inte betäcka om med honom då jag tänkte att det kanske var ngt som inte stämde mellan sto och hingst, långsökt kanske.

Empire kan vara ett alternativ.

Lambrusco såg otroligt fin ut, kul att han är e.Landor S som jag var inne på förra året (men han var så förskräckligt dyr).

Coronet & Dieabeau ser också väldigt fina ut, har mailat Eklunda för att fråga vad dom tycker.

Dom andra importhingstarna ska jag kolla mer på. Men när det gäller Schockemöles hingstar, tror jag bara de tas in på FAI.

Tyvärr tror jag inte jag vill blanda in dressyrblod, även om jag varit mkt inne på Herzensdieb ett annat år. Men avkomman ska säljas och då tror jag det är lättare om jag använder mig av en hopphingst.
 
Sv: Hingst ångest!

Jag har sett Jaguar Mail live, men bara uppifrån läktaren, och då såg han både lång och kortbent ut. Men just det här långsträckta kan förstås göra att benen ser kortare ut än dom är.
 
Sv: Hingst ångest!

Tyvärr missade jag hingsttåget i år, då min man fyllde 45 samma dag (ibland får familjen lov att gå före ;)). Men Flyinges hingstvisning har jag tänkt åka på.
 
Sv: Hingst ångest!

Du skrev att du egentligen inte ville använda en dressyrhingst...
Men jag tycker du kan använda Biggles, dressyr men gett bra hoppavkommer också. Alt fältävlans avkommer. Det är väl inte fel att få både bra hopp och gång???
 
Sv: Hingst ångest!

Quintender går att få på TAI, enligt den korrespondans jag haft med dem. Antingen genom direktbeställning från dem, eller deras samarbetspartner i Sverige intstallionservice.com

har ett sto med liknande förutsättningar, därför var det inte så svårt att komma upp med den där listan.
 
Sv: Hingst ångest!

Eftersom jag själv är dressyr ryttare, så tycker jag det är jätte trevligt om hopphästarna även har fina rörelser.

Varför jag är emot att betäcka med dressyrhingst är för att jag tror att en sådan avkomma blir mer svårsåld som hopphäst, än en som är e. hopphingst.
Stoet själv är en dubbeltalang, även om hoppningen överväger. Jag har tidigare använt dressyrhingstar, men då har jag velat avla fram dressyrhästar också.
 
Sv: Hingst ångest!

Mkt intressant med Quintender, om det nu går att få tag på TAI. Jag har varit i kontakt med importören tidigare år (ang. andra hingstar), men då har dom bara tagit in fryst.
 
Sv: Hingst ångest!

Det ser inte ut som någon har löst licens för honom i år ännu. Men förra året betäckte han 7 ston i Sverige. Hickey AB står som licenshållare i BLUP-databasen, så jag vet faktiskt inte vad som gäller. Han är en av de hetar kandidaterna till mitt sto i år, ska luska lite till och se om man ska avskriva honom. Var ju även väldigt sugen på Quinton som var flöjhingst bland treåringarna i Danmark, men det verkar inte som han kommer bli godkänd i Sverige i år, och så är han ju bara tre, men jag vill så gärna ha Quinarblod.
 
Sv: Hingst ångest!

Om årets Camaro M blir bra, så hade det för mig legat nära till hands att ta honom igen.
Om du har tänkt sälja, så verkar ju Camaro M vara lättsålt!
Och eftertraktat av hoppryttare!
Det är inte alltid en fölis är lättsåld bara för att den är e en kanonhingst på kontinenten. Det har jag bittert fått erfara! ;)
Camaro M har ju folk börjat uppmärksamma eftersom han har börjat synas som fadershingst i hoppprogramen?
En kompis sålde nyligen 2 CM. Hon har 2 till med meriterat möderne, men det var de andra de drog i.
Bara en tanke!
Kan förresten föreställa mig ditt sto. Kan inte finnas många kvar av hennes kaliber! ;)
Härlig gammal stam och jag ser hasarbetet framför mig! Förutom att du beskrivit henne väl, så stämmer det in exakt på de bra Kalibermärrar jag träffat i min dag. Diamant och Hertogavkommor har man ju också träffat en bunt i sina dagar!
Tycker du har ett ganska angenämt "problem". För de flesta hingstar vi har idag, tillför ju gärna lite luft under magen (jämfört mot förr).
Det är värre att förbättra allt annat, som din märr har bra på!
mvh
 
Sv: Hingst ångest!

Om Camaro-ungen blir bra, så är han helt klart ett alternativ. Jag vet att det är lättsålt, då förra årets unge (annat sto) var såld redan som fyra månaders.

Och ofta så tror jag att många ryttare inte känner till storheterna som finns utomlands. Alltså kan en unge e.en känd hingst som finns i Sverige vara mer lättsålt än e.en i Sverige relativt okänd hingst, hur bra den än är.
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 609
Senast: HMQ
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Skugga
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp