Hinderdomare - innebär?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som har tid att berätta vad man har för uppgift som hinderdomare? Jag har stått som hinderdomare flera gånger på maraton (körtävling) men då är man fler i varje hinder, vägarna som ekipapet kör ska ritas, det ska tas tid i hindret, det ska kollas att det är rätt ekipage och antal fel preliminärt i hinder ska noteras. Tid och prel resultat brukar rapporteras in löpande via komradio. Sedan är det huvuddomaren som är den som kontrollerar rapporterna och avgör slutgiltigt.

Hur skiljer det sig? Ser att Bollnäs söker hinderdomare och jag tänkte ev ta med mig dottern och åka dit men vill gärna veta att jag inte tar mig vatten över huvudet.

Sv: Hinderdomare - innebär?

Kan absolut inte säga att jag kan detta, men jag kan tänka mig att det är att du ska kolla så att inte hindret rivs samt som du skrev rätt ekipage och att blåsa i visselpipan när dem kommer..Sen skriva ner tid och ekipage hur det gick vid ditt hinder och rapportera in det...hoppas någon annan fyller på finns säkert mer

Nej, nej, nej !

Fälttävlanshinder kan inte rivas (förhoppningsvis). Som hinderdomare gör du bedömning om hästen hoppar hindret felfritt, eller t.ex vägrar, och rapporterar in det. Du gör även lite annat som t.ex krattar, håller undan publiken från ditt hinder, stoppar ekipage på controllerns order vid behov (och då tar man tid)

För att vara hinderdomare måste du kunna en del, MEN! ta kontakt med Bollnäs ändå för att de har säkert användning för er ändå som "bisittare" till rutinerad hinderdomare för man är alltid minst 2 pers på varje hinder

Jag menar självklart vägran sånt som räknas som "rivning" att man inte kan riva dem det vet jag ;)

Nu har jag ringt, och som Betti trodde behövdes fler per hinder. Nu hoppas jag på bra väder (blev direkt erbjuden tältplats i "tattarlägret" :D) och kul tävling samt förhoppningsvis bra utsikt. Ska bli jättekul, kan inte minnas att jag någonsin varit på fälttävlan förut :bump::bump: Har tänkt komma ner så att vi hinner gå på banvisningen imorgon, visst får man det eller är det stängt för icke tävlande?

Brukar det vara försäljare så man ska ta med pengar till sådant?

Nu har jag ringt, och som Betti trodde behövdes fler per hinder. Nu hoppas jag på bra väder (blev direkt erbjuden tältplats i "tattarlägret" :D) och kul tävling samt förhoppningsvis bra utsikt. Ska bli jättekul, kan inte minnas att jag någonsin varit på fälttävlan förut :bump::bump: Har tänkt komma ner så att vi hinner gå på banvisningen imorgon, visst får man det eller är det stängt för icke tävlande?

Brukar det vara försäljare så man ska ta med pengar till sådant?

Vem dom helst får gå banan
och följa med på banvisning kan väl vara utmärkt för hindervakter.
-Man får inte gå banan FÖRE den officiella banvisningen (om man har anknytning till de tävlande eller är tävlande -annars gäller väl allemansrätten:grin:)

Ingen aning om dom kommer att ha nån shop på plats men pengar kan man ju alltid göra av med -dom har säkert en välsorterad kaffeteria :devil:

/Max (-som inte kommer till Bollnäs)

Förresten....

Kanske en god idé att ladda ner fälttävlans TR o läsa igenom det som gäller hur hinderna får ridas
Fälttävlans TR IV moment 470, 471, 472
och: Exempel på hur hinder ska ridas

Bollnäs kommmer säkert att hålla en genomgång med er om vad som gäller men det är aldrig fel att vara förberedd.
-Suveränt när någon vill ställa upp!

Have fun

/Max

Liknande trådar

Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Fälttävlan hejsan! lovade nån med en derssyrhäst här inne att jag skulle raportera från min debut i fältävlan. elle min debut gjorde jag för flera...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: FT_ryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka