Hinderbygge.

Miss Noora

Trådstartare
Hejsan. Som min budget ser ut nu blir de ingen flådig hinderpark... Men tänkte kolla med er om ni har några tips på bra hinder matrial förutom att hugga sly i skogen till bommar =)

Lite har jag kommit på men ide torkan börjar sätta in.
:confused:

Sv: Hinderbygge.

JAaa!
Jag vill också ha lite tips:P
SÅ fram mä som nuu!!
Såg nån som hade byggt en mur på nån annan tråd..
men nu vill vi ha tips
*puttar*
:banana:

Är man händig så kan man bygga nästan allt bara man har lite fantasi... Annars funkar ju alltid tunnor i olika storlekar, melassdunkar, mjölkhämtare, hinkar mm Har man tillgång till byggmaterial tex, plywood kan man ju bygga lådor, murar, plank mm. Vattenmattor gör man enkelt av vaxduk eller gummumattor. Hinderstöd går göra på massor av olika sätt. Stolp virke är inte så fruktansvärt dyrt om man köper på rätt ställen, ändbitar brukar gå få tag i billigt.

- Presenningar finns för 10:-/st på Rusta. Svarta och blå, vattenmatta alternativt att du sätter 2 bommar så ser det ut som en fylld grind.
- Däck utan fälg.

sockerbitar är inte så dyrt och dom kan man göra mycket av tsm med plastbommar, studs, hoppa på volt, kombinationer, ha 2 st sockerbitar på varandra så blir de lite högre ..osv. (inte tunga att bära heller )

lättbetoingblock fungerar utmärkt till cavaletti och gymnastikhoppning på lägre höjd, kostar väl 20-40 kr styck..

OJ! de finns jättemkt .

några tips:

en stege kan bli en grind
SJ pallar är bra (till allt möjligt)
tunnor
gummimattor
man kan även göra rätt roliga hinder av lakan (behöver dock en bom eller ngt annat tungt att fästa på då)
Såg här på buke att nån hade vägkoner som hinderstöd
(då satte man i en skålla till bommen ovanpå spätsen)
:rofl: :rofl:
Lycka till!

OJ! de finns jättemkt .

några tips:

en stege kan bli en grind
SJ pallar är bra (till allt möjligt)
tunnor
gummimattor
man kan även göra rätt roliga hinder av lakan (behöver dock en bom eller ngt annat tungt att fästa på då)
Såg här på buke att nån hade vägkoner som hinderstöd
(då satte man i en skålla till bommen ovanpå spätsen)
:rofl: :rofl:
Lycka till!
varför :rofl: ?? :confused: smileysarna är till för att påvisa sinnestillstånd, inte som signatur..

här är min beryktade mur..
muren.gif

och hur man snickrar ihop stöd billigt!
själva stolpen kan man använda 95x95mm stolp eller 2x 45x95mm som man slår ihop.. till dessa stolp passar de vanliga skållorna som man hittar billigast på börjes..
stod.gif

ett superhett tips är att du gör några såna här stöd, fast bara 60-70 cm höga(då kan du använda mindre breda plank till foten), när du ska gymnastikhoppa eller longera över hinder så får dom lätt plats och man använder vanliga skållor på dem.. perfekt också om du inte ska hoppa mer än 50-60 cm, så slipper du släpa fram stöden som är 150-170 cm höga och tunga..

bommar hittar du på brädgård, fråga efter hörnstolpar som är ca 3 m långa med spets, såga av spetsen så har du 275 cm långa bra bommar.. tror jag betalade 60 kr styck för de vi köpte..

Senast ändrad av en moderator:

jag brukar ta gamla dunkar i hiskeliga färger och fylla med sand, sen är de perfekt utfyllnad att ha under en bom etc, blir lite tittigt. vill mank an man ju slänga en presenning över dunkarna och få ett mer massivt hinder :)

edit: var ju en gammal tråd :p men alltid har väl nån nytta av tipset...

Alla goda råd är bra :rofl: Brukar kolla in de trådar jag startat mellan varven och nya tips är ju alltid välkomna. :bump: Tack för ditt....

Något jag tänkt göra länge men som aldrig blivit av. Om man bygger lådor av något billigt skivmatrial och sedan klär dem med korkmatta som ser ur som sten och sen tätar kanterna med typ silicon eller nått så borde de kunna stå ute i ur och skur... bara att göra flera lådor och stapla på varandra... Och så har man en mur...

Detta har vi gjort! dock var det en gammal matta vi hade över, så inte med stenar på, och vi inte flera smålådor utan mer en hel stor bit som var ungefär 80 cm hög... sen hade man kanske kunnat göra fler klossar att lägga över, men nu har vi bara använt tjocka träplankor att lägga ovanpå.

Jag har kommit på att det finns plaströr som ofta används till drenering av diken etc som är kanon som bommar, lätta att bära och hållbara. De är ofta oranga vilket gör att dom även syns bra på marken :bump:

Lite bilder på vår fantastiskt fina hinderpark :angel:
Hinderstöden är "lådor" som vi har fått tallplantor i. Man kan stapla dessa lådor på varandra som lego ungefär :p

Vit/orange bommar:

Orange hinder med många bommar:

Tunnor (vi har nu målat det bruna fältet rosa :p)

Fleecelindshinder: Vi klistrade på remsor av en avklippt fleecelinda. Riktigt titthinder!

Sorry för dålig bildkvalité!
Vi har gjort några till hinder nu, kan lägga upp mer bilder nån dag!

Bommarna är lite tunna och inte så snygga, men vi har bara tänkt att använda dom till markarbete och småhinder att hoppa hemma, så det gör ju inte så mkt :p

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar