Hinderbredd??

A

Aviatris

Hittar ingen lämplig tråd så jag startar en ny...

Hemma på min ridklubb har vi tänkt måla om h inderparket och bygga lite nya hinder till våren/sommaren. Men jag har en fråga, finns det något minimum vad gäller bredden på hindren? Jag har hört att minsta bredd inomhus är 3 meter och ute 3,5 m men jag har inte híttat det i något regelverk, har kollat TR hoppning. Där nämner du bara höjder och längder.

Kan någon hjälpa mig??

Sv: Hinderbredd??

Jag har hört samma men jag vet tyvärr inte heller vad det är för regler, eller om detta bara är rekommendationer eller praxis??

Jag har också hört samma. Så det kanske är så ändå eftersom alla vi tre hört likadant. Däremot tror jag man får ha mindre breda hinder, tänkte på lydnadshinder, de är ju kanske bara hälften så bred.

Ni hittar anvisingar i en bilaga till TR som heter:
Där hittar ni regler för hur hinder i tävling skall se ut och det är ju lämpligt att man tränar på samma. Men lydnas hinder i träning kan man ju bygga mindre för träningen skull. Ev fråga en banbyggare för att få rätt info, då hinderna är ju ingen billig invenstering för klubben och tråkigt att ha hinder man inte kan använda pg skaderisken.

Lycka till med målningen och ert bygge.

Se nedan

Anvisningar
för hoppdomare, hoppöverdomare och banbyggare

Sid 25

"Lämplig längd på bommar för inomhusbruk är 3–3,5 m och 9-10 cm i diameter. Bommarna bör vara runda. Översta bommen ska vara mellan 10-12 kg. Övriga bommar bör om möjligt hålla samma vikt. Fyrkantiga bommar får inte användas på grund av skaderisken vid islag. Plankor ska ha samma längd och vikt som bommar. Långa grindar som man även vill ha höga, kan delas antingen på höjden eller längden för att undvika att de blir alltför tunga. Grinden måste utformas så att skador undvikes på häst/ponny som vid vägran trampar in i hindret. Avståndet mellan spjälorna ska antingen vara < 7 cm eller > 25 cm."

Tack!

Jag läste det du skrev där, och det stod ju att det var rekommendationer och inte ett regelverk. Vi skulle nämligen vilja göra ett plank som är lite smalare än normalt, och som ni skriver så kostar det ju lite så kan vi inte använda det på tävling tror jag vi skippar att göra det. Men med tanke på att det var just rekommendationen tolkar jag det som att det är okej.

Dock var jag senast i söndags och tävlade och då hade de med två hinder som var mycket smalare än 3 m. Lydnadshinder brukar det kallas! :)

Vi har en person på klubben som är överdomare i hoppning, hon har meddelat oss att nytt för i år är att man får ha 3 m bommar både inom- och utomhus! Det är dessutom nya regler för skållor, så kolla i tilläggsskrivelsen så att ni inte får för djupa (numera ska de vara grundare). Dessutom har det tillkommit en viktbegränsning på bommarna - vilket kan ställa till det på utomhustävlingar om det regnar hela tiden... Vi får väl se hur klubbarna löser det...

Må bra att det hjälpte er. Men tänk på att många banbyggare bygger helt efter vad rekomendationerna säger. Lydnads hinder (smalhinder) i tävlingsform brukar inte användas i de lägre klasserna. Men väldigt bra att ha som tränings hinder.

Lycka till med ert bygge

Jag tävlade debuntant fälttävlan för stor häst i höstas och då var ett hinder i banhoppningen väldigt mkt smalare än 3 meter!

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Fälttävlan Jag har länge drömt om att bygga en terrängbana och nu börjar det närma sig att jag ska kunna att sätta igång! Men jag försöker räkna...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Anna_
·
Hoppning Hej! Jag behöver goda råd och tips. Är osäker i hoppningen och min hoppglada, men helt orutinerade unghäst, har börjat tycka att...
Svar
14
· Visningar
2 254
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka