Sv: hinder
Det finns bara tre hindertyper (eller om det är två, på vanliga banhoppningar är det bara två) : Rättuppstående, längdhinder och hinder med vatten (har jag för mig att det tredje är, kan ev vara torrgrav eller något år det hållet som är den tredje typen)
Inom varje typ så kan hindren vara olika uppbyggda och har fått egna namn beroende på upåpbyggnad.
Rättuppstående kan t.ex. vara koppelräck, plank, grind, mur, sax
Exempel på längdhinder är oxer, stigsprång, trippelbarr, solfjäder, kryss.
Och börja nu inte påpeka att jag har skrivit kryss på fel ställe, enligt vad de olika hindren heter officiellt så är kryss ett längdhinder. Se nedan.
Det som folk till vardags kallar kryss heter egentligen sax (två hinderstöd där ena bommen ligger på vänster hinderstöd och på marken eller en väldigt låg hållare på höger sida och den andra bommen är hög på höger sida och låg på vänster. D.v.s ett stående X
Det som verkligen heter kryss består av fyra hinderstöd där en bom går från det främre vänstra stödet till samma höjd på det bakre högra och en annan bom ligger från det bakre vänstra till det främre högra. D.v.s ett liggande X. Detta har jag bara sett på bild, aldrig i verkligheten.