S

suss

är det någon som kan någon mer hindertyp än dom här?
kryss
plank
rättuppstående
oxer
bank
vattengrav
kombnation
trippelbarr
grind
mur
pullvermangrav

Sv: hinder

Det finns bara tre hindertyper (eller om det är två, på vanliga banhoppningar är det bara två) : Rättuppstående, längdhinder och hinder med vatten (har jag för mig att det tredje är, kan ev vara torrgrav eller något år det hållet som är den tredje typen)

Inom varje typ så kan hindren vara olika uppbyggda och har fått egna namn beroende på upåpbyggnad.

Rättuppstående kan t.ex. vara koppelräck, plank, grind, mur, sax

Exempel på längdhinder är oxer, stigsprång, trippelbarr, solfjäder, kryss.

Och börja nu inte påpeka att jag har skrivit kryss på fel ställe, enligt vad de olika hindren heter officiellt så är kryss ett längdhinder. Se nedan.

Det som folk till vardags kallar kryss heter egentligen sax (två hinderstöd där ena bommen ligger på vänster hinderstöd och på marken eller en väldigt låg hållare på höger sida och den andra bommen är hög på höger sida och låg på vänster. D.v.s ett stående X

Det som verkligen heter kryss består av fyra hinderstöd där en bom går från det främre vänstra stödet till samma höjd på det bakre högra och en annan bom ligger från det bakre vänstra till det främre högra. D.v.s ett liggande X. Detta har jag bara sett på bild, aldrig i verkligheten.

Ylva skrev:
Det finns bara tre hindertyper (eller om det är två, på vanliga banhoppningar är det bara två) : Rättuppstående, längdhinder och hinder med vatten (har jag för mig att det tredje är, kan ev vara torrgrav eller något år det hållet som är den tredje typen)

Vilken typ av hinder är i så fall en bank?

Om man hoppar ute i naturen träffar man på "bankvarianter" som trappor, upphopp, och uthopp. Jag har även hoppat fålla, stätta, häck, bord, stock, hörn osv, men de är inte vanliga i banhoppningen.

(Svinryggen har jag för mig diskuterades som banhoppningshinder på tävling, men bank och vattegrav finns väl även på lätt nivå???)

krysset är ett fint hinder, roligt att hoppa. det ser väldigt maffigt ut men hästarna brukar hoppa bra på det.

Det är möjligt att 'bank' är den tredje typen, i så fall så räknas vattenhinder (sådana som man ska hoppa ÖVER) som längdhinder. Eller så kan det vara så att det finns fler typer om man inkluderar fälttävlans terränghinder.
Svinrygg är ett längdhinder (ett av de få längdhinder som går att hoppa åt båda hållen)

mmiaa skrev:
Jag kan lägga till ytterligare ett hinder...
svinrygg
så här ser det ut..(om du inte visst)
hindersvinrygg.jpg

Jag tackar tusen x tusen gonger för alla fina svar jag fått på hinder typer :banana:
ZEBRA

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 009
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Hur har ni byggt? Ska göra en liten renovering av min hinderpark som har nästan 40 år på nacken. Har ni byggt egna hinder? Hur ser...
Svar
8
· Visningar
3 144
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar