Hilfe, datorn tjuter!

K

Kimz0r

Jag kom nyss hem och möttes av ett tjutande ljud. Det kom från datorn, från mitt tower. Det larmar mest, två toner, låter som en siren, men ibland kommer omväxlande andra kombinationer av ljud. Ibland låter det som om datorn försöker kommunicera med mig på Morse. Vad sker? Håller min kära dator på att dö?

Sv: Hilfe, datorn tjuter!

Det är toner alltså, inget oljud (som t.ex. en fläkt vars lager skurit)? I så fall är det nämligen någon typ av felkoder. Fungerar datorn i övrigt? Vet du vad du har för moderkort i datorn och har du kanske till och med en manual till det? Där kan man nämligen slå upp vad felkoderna betyder.

Det är toner, klara tydliga. Datorn fungerar, moderkortet är ett ASUS, modellen tror jag heter P4S8X-X, men vart manualen är har jag inte den blekaste om.

Den fortsatte tjuta ett tag vid omstart, men har slutat nu.

Felkod som låter som en gammal polissiren ungefär brukar ha med processorn att göra. Jag skulle gissa på att processorn som blivit för varm av någon anledning. Fungerar alla fläktar som de ska?

http://bioscentral.com/ har en liten "förteckning" över många olika felkodspip för olika bios (i en ruta till höger finns länkarna - BIOS Beep Codes). Du kan kanske kika där om du vet vad du har för bios.

Alla fläktar fungerar, men det är för j-a dammigt. Kanske dags att städa.

Brukar kunna tjuta som vanligast när datorn är för varm, eller om en fläkt stannat...

Har du kikat så alla fläktar snurrar...

Ladda hem programmet speedfan på länken nedan och installera så du kan kolla din temperaturer i datorn, rapportera dem hit sen..

http://www.almico.com/sfdownload.php

Klicka på den blå texten(SpeedFan 4.28) under där det står download alltså så får du upp en ruta om att ladda hem...

/Jonas

Efter att ha gått till angrepp med dammsugaren så fungerar nu datorn utan att tjuta.

Jag har varit med om att datorer krånglat på alla möjliga och omöjliga sätt, men det här "was a first".

blås ur datorn. att dammsuga är farligt då dammsugare är ruggigt bra statiska generatorer.

Jag har dammsugat datorer i tio år utan problem. ;)

nopp, plast. metallröret har sämre kapacitans eller vad det heter än plasten, som är en prima isolator...

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar