Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag är självdiagnosticerad....jag läser folk som tidningar, kan instinktivt tycka illa om folk , sen visar dom sig vara jättetrevliga men efter ett tag manipulativa lögnare... ..slår aldrig fel att första intrycket är rätt. Men jag vill ge folk chansen , då jag är väldigt social.
har dom en gång visat sina fula sidor kan dom aldrig få mig att ändra mig , en gång falsk, alltid falsk.
har jättemånga ytliga vänner, några ( en handfull) riktiga vänner, och är nöjd så
en del tycker säkert detta är flum, men för mig är det verkliga livet .
Är det inte snarare delarna som att man har ett rikt inre liv, reagerar starkt på saker som andra inte märker och den biten som verkligen definierar HSP, snarare än delen att man reagerar negativt på folksamlingar/har ett behov av ensamhet för att sortera tankar/ångest till följd av detta mm. De senare nämnda symptomen är ju även tecken på stress, som någon nämnde tidigare i tråden.
För övrigt tror jag att det är extremt svårt för någon icke-HSP att förstå vad det verkligen handlar om och hur det känns.
Sen är jag medveten om att en "diagnos" kan hjälpa många till ett lättare liv. Dock är ju HSP inte direkt, vad jag förstått, lätt att diagnosticera? Är det inte snarare delarna som att man har ett rikt inre liv, reagerar starkt på saker som andra inte märker och den biten som verkligen definierar HSP, snarare än delen att man reagerar negativt på folksamlingar/har ett behov av ensamhet för att sortera tankar/ångest till följd av detta mm. De senare nämnda symptomen är ju även tecken på stress, som någon nämnde tidigare i tråden.
Jag antar att det var min text du refererar till då du skriver just folksamlingarna.
Att HSP-en blir en negativ kraft i detta samanhang för mig, har med att för många personer sänder ut så många signaler i mående, kroppsspråk mm mm att det naturligtvis ger ett stresspåslag.
Nu är detta mycket lättare nu, värre i yngre år då jag lättare nu kan "stänga av".
Fast vad jag har kunnat läsa mig till så är inte HSP en diagnos utan ett medfött karaktärsdrag som så många som 15-20% av alla människor har. Så det kan vara bra att man uppmärksammar det både på samhälls- och individnivå, men HSP är inget som är särskilt speciellt eller unikt.
Fast vad jag har kunnat läsa mig till så är inte HSP en diagnos utan ett medfött karaktärsdrag som så många som 15-20% av alla människor har. Så det kan vara bra att man uppmärksammar det både på samhälls- och individnivå, men HSP är inget som är särskilt speciellt eller unikt.
Att HSP-en inte är särskilt unikt håller jag deffenitivt inte med om.
Jag närmar mig 50 år och jag har inte funnit så många personer med liknande drag.
Känner igen mig i mycket, blev oerhört glad när jag läste den här tråden. Känns lite som om en pusselbit i mitt liv fallit på plats efter en massa googlande
Men jag undrar, vad jobbar ni med om dagarna? Orkar ni arbeta heltid?