Sv: Highly sensitive person
Vad trevligt att få läsa om hur ni alla tacklar ert liv med HSP!
Jag känner igen så mycket av vad ni skriver.
Själv får jag också stänga av ibland för att orka.
Behöver som en del av er redan skrivit, ladda batterierna.
Jag kallar det att ha kvalitetstid med mig själv och mina djur hjälper mig till hundra % till återhämtning.
Många gånger umgås jag med dom i tysthet, kommunikationen sker oftast alltid bara med kroppsspråk.
Jag väljer att bo enskilt, naturen och stillheten gör att återhämtingen går snabbare och att jag orkar med mera folk runt mig.
Sen har livet lärt mig att det är mycket viktigt att selektera och verkligen ha rätt människor i mitt liv.
Har en del vänner som likt mig, är känsliga och respekterar andra individer så pass att de inte dominerar sin omgivning.
De personet som försöker styra andra och få igenom sin agenda går bort totalt då jag är så pass känsligt för både kroppsspråk, ton och hur personer uttrycker sig.
Nu i mitt vuxna liv har jag hittat en balans och faktist, har jag kommit så långt att jag kan utnyttja min HSP till min fördel.
I arbetslivet, tex i förhandlingssitvationer kan jag utnyttja denna fördel, att se hur den andra reagerar och med lite list få personen till att gå med på vad jag vill få ut av samtalet.
Dessutom har jag valt ett yrke som jag kan andvända mig av mina skärpta sinnen.
Hörsel, lukt, detaljsinne, läsa andras agenda och värmekänslighet är en del av detta.
Värre var det under min uppväxt.
Jag kände mig som en alien, någon som inte passade in och alla intryck gjorde mig förvirrad.
Upptäckte snabbt att folk var oerhört falska, många sände ut dubbla budskap, dvs sa en sak men med kroppsspråket något annat.
Hade många runt mig som försökte styra mig och jag blev oftast psykiskt misshandlad då jag i min förvirring försökte hitta min plats i livet och törstade efter kärlek, förståelse över min person och tillhörighet bland andra eftersom jag kände mig så udda, missanpassad bland de personer som fanns runt mig.
Uppväxten har gjort mig mycket stark och trygg, vet vad jag behöver för att må bra.
En del av er tar upp djuren som en viktig del av era liv, också något som jag värderar högt och min HSP har hjälpt mig att vara så pass känslig att kunna umgås med dom mera på deras villkor genom att kunna se de små signaler, kroppsspråk som de andvänder sig av när de kommunicerar.