Highlanderavkommor-hur blev de?

Werze

Trådstartare
Ber om ursäkt om jag missat en tidigare tråd i detta ämne, men hittade ingen när jag sökte!

Jag är medveten om att hingsten är kastrerad (någon som vet varför?). Men han har några avkommor däribland min egen f 2008. Hon rids in i år och jag har ingen kännedom om hur hennes mor varit i ridning och hantering. Så jag vill gärna ha lite jämförelsematerial, tacksam för allt!

Min är då e Highlander u Lacritza (stofamilj 48). Ädlare än sin mor, sen i utvecklingen (kommer t e x inte att visa henne på 3-års test då hon inte alls ser färdig ut i kroppen). Hon har åsikter och går inte med på saker första gången man frågar, men är inte dum och hon vill gärna tänka över saker i sin takt. Man måste vara konsekvent men samtidigt lyhörd. Känslig på ett bra sätt då hon reagerar snabbt på små signaler. Men samtidigt känslig för om jag är orättvis och inte förstår henne, då kan hon sura ihop och bli alldeles överjävligt bitchig.

Jag är en amatör och detta är min första unghäst. :cool: Så jag har svurit många gånger. Nu undrar jag: hur är era? Jag är mest intresserad av temperament och hur de varit vid inridning o dyl. Exteriört är jag mycket nöjd med henne, och även rörelsemässigt.

Och sist men inte minst: jag är mycket nöjd med min pålla, hon har enligt mig förutsättningarna att bli en riktigt trevlig ridhäst för allround/dressyr, trots alla dessa åsikter (som jag är medveten om antagligen beror delvis på mig och min orutin:o).

Sv: Highlanderavkommor-hur blev de?

Jag har/hade fyra avkommor f.-08 e.Highlander Har varit en trevlig bukett, två hingstar och två ston.

Häst nr.1 valack u.Bellini-Chapman-Hertigen, stor 170+, långa ben, modern sporttyp. Nya ägaren kommer inte visa honom på treårstestet då han inte är färdig i sin kropp ännu. Mycket trevligt temperament.

Häst nr.2 valack u.Chapman-Mintage xx-Carnoustie xx, mycket ädel med stort fullblodsinslag, 167cm. Mamman lite känslig men ridbar och tävlad medelsvår dressyr, men avkomman stabil. Fick en del komplikationer efter en stelkrampsvaccination. Visad på Flyinges treårs med 8,7,7,7,7,7 och tror det var 6,6 på hopp. Väldigt sansad och bussig häst.

Häst nr.3 sto u.Rubinrot-Maraton-Furidant, liten som mamman. Rörlig, känslig med lite nerv i. Hade inte tänkt visa henne pga sin lilla storlek, ca 153-155cm. Var lämnad på inridning, men fick ett sår och dog tyvärr två dagar senare i sepsis, blodförgiftning :cry:

Häst nr.4 sto u.Maraton-Furidant-Verdi, ca 163cm. Något lågställd efter mamman, vackert huvud och hals. Ruskigt bussig individ som efter fjärde gången med ryttare på ryggen reds runt själv i ridhuset. Rids ut själv och löshoppar med god teknik vilket säkert beror på Maraton i stammen, trevlig i all hantering.

Summa summarum sä har det varit en trevlig och sansad flock, med bra temperament. Den känsligaste och mest ifrågasättande var det lilla stoet u.Rubinrot där det finns lite nerv även i mamman. Däremot blev valacken u.Chapman-stoet mycket mer sansad än sin mamma.

Tack för ditt svar!

Låter som ett trevligt gäng! Jag tror att en del av mitt stos egenheter kommer från mödernet, för jag har bara hört gott om andra Highlanderavkommors temperament. Som dina! Min har ju Lasandos-Napoleon-Ceylon bakåt. Mormor var väldigt trevlig, tävlades upp i hög ålder och gav fina föl. Mamman är inte tävlad p g a någon skada som jag inte känner till. Jag vill bara förtydliga att min är trevlig och ridbar, fattar snabbt, men har egna åsikter ibland när hon tycker att hon varit duktig tillräckligt länge...

Det finns väl inte så många avkommor nu när han blev kastrerad, så vore kul att höra om fler! Ska försöka ta en bild på min dam, som såklart är mörkbrun m stjärn. Det är f ö hon på min avatar, som bebis!

Nu är jag ju inte bra på att lägga in bilder, Mariaauto har nog hjälpt mig ett par gånger ;) Har annars några bilder på min facebook på dem.

du kan få en liten manual. :)

Du går till bilden du vill ha på facebook, trycker F5. Högerklickar, väljer "kopiera bildadress". Startar ditt inlägg på bukefalos, trycker på ikonen för bilder, som ser ut som 2 bergstoppar med en sol eller nåt i högra hörnet. Trycker på ctrl+V Eller högerklickar och väljer "klistra in".

Lycka till! ;)

glöm inte att du måsta ha publika bilder på fejjan för att dem ska synas på andra forum!

Har ridit in en, har dock ingen aning om hur mamman är. Den är iaf liten, väldigt ädel, kort rygg. Ganska spänd, känslig och flyktig av sig. Aldrg sur eller dum, men väldigt vaken och ganska räddsen av sig. Skulle ha visats på treårstest nu nästa vecka men vi strök den för den är i så dåligt hull, ser inte alls rolig ut. Synd, för den var riktigt snygg i somras när vi hade den sist, kom direkt från betet då.

du kan få en liten manual. :)

Du går till bilden du vill ha på facebook, trycker F5. Högerklickar, väljer "kopiera bildadress". Startar ditt inlägg på bukefalos, trycker på ikonen för bilder, som ser ut som 2 bergstoppar med en sol eller nåt i högra hörnet. Trycker på ctrl+V Eller högerklickar och väljer "klistra in".

Lycka till! ;)

glöm inte att du måsta ha publika bilder på fejjan för att dem ska synas på andra forum!

Är du pedagog eller ;) Nu kan jag :banana: Tack för hjälpen

nej det är jag inte. Men jag jobbar med handikappade människor. Å det skulle ju aldrig funka om jag var dålig på o förklara :P

Varsågod! Nu kan du ju!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka