Highlanderavkommor-hur blev de?

Werze

Trådstartare
Ber om ursäkt om jag missat en tidigare tråd i detta ämne, men hittade ingen när jag sökte!

Jag är medveten om att hingsten är kastrerad (någon som vet varför?). Men han har några avkommor däribland min egen f 2008. Hon rids in i år och jag har ingen kännedom om hur hennes mor varit i ridning och hantering. Så jag vill gärna ha lite jämförelsematerial, tacksam för allt!

Min är då e Highlander u Lacritza (stofamilj 48). Ädlare än sin mor, sen i utvecklingen (kommer t e x inte att visa henne på 3-års test då hon inte alls ser färdig ut i kroppen). Hon har åsikter och går inte med på saker första gången man frågar, men är inte dum och hon vill gärna tänka över saker i sin takt. Man måste vara konsekvent men samtidigt lyhörd. Känslig på ett bra sätt då hon reagerar snabbt på små signaler. Men samtidigt känslig för om jag är orättvis och inte förstår henne, då kan hon sura ihop och bli alldeles överjävligt bitchig.

Jag är en amatör och detta är min första unghäst. :cool: Så jag har svurit många gånger. Nu undrar jag: hur är era? Jag är mest intresserad av temperament och hur de varit vid inridning o dyl. Exteriört är jag mycket nöjd med henne, och även rörelsemässigt.

Och sist men inte minst: jag är mycket nöjd med min pålla, hon har enligt mig förutsättningarna att bli en riktigt trevlig ridhäst för allround/dressyr, trots alla dessa åsikter (som jag är medveten om antagligen beror delvis på mig och min orutin:o).

Sv: Highlanderavkommor-hur blev de?

Jag har/hade fyra avkommor f.-08 e.Highlander Har varit en trevlig bukett, två hingstar och två ston.

Häst nr.1 valack u.Bellini-Chapman-Hertigen, stor 170+, långa ben, modern sporttyp. Nya ägaren kommer inte visa honom på treårstestet då han inte är färdig i sin kropp ännu. Mycket trevligt temperament.