Hicka/kramper

Skreppur

Trådstartare
Min shettis fick pellets och äppelbitar, sedan började han att "krampa", eller spänna rygg och nästan kräkas. Jag ilringde till veterinären som trodde att det var en hicka, men så länge han kunde äta och dricka var det okej.

Detta var för en timme sedan, han "krampar" fortfarande med kroppen i intervaller och vill inte äta sitt hö. Han tog ett par grästuggor men började sedan igen. Inget rinner från varken mun eller näsborrar. Vi har gått ut med honom för att få honom något att tänka på men nu är det mörkt ute och vi har varken belyst paddock eller stall (lösdriftshäst).

Har ni varit med om någonting sådant här? :/

Sv: Hicka/kramper

En shettis jag hade en gång var allergisk mot äpple, men jag antar att din shettis ätit äpple förut utan symptom, så det kan väl inte vara det...

har hört talas om att en del distanshästar kan få det, tydligen finns det enkelsidig hicka och dubbelsidig, det handlar tydligen om brist på elektrolyter (salt och div) och är den dubbelsidig så kan tydligen hästen dö...

vill inte skrämma upp dig, men det kan ju vara bra att veta, prova att ge salt? ha salt i vattnet?

låter ju mer som att det kanske är nåt annat, men du kan ju ta upp det med veterinären.

Jag har förstått det som att hästar inte kan kräkas.

Jag har tillbringat några timmar av denna fredag em, kväll ute i stallet hos vår minste ponny som hade foderstrupsförstoppning. Så jag är kanske inte rätt person att svara dig. Men hos honom så rann det ur näsborrarna. Det var naturligtvis så att för första gången på alla dessa år så svarade inte ngn veterinär och ingen av mina hästkompisar. Till sist efter en timme(!) inte lång tid jag vet, så kom i alla fall veterinären. Nu står ponnyn i stallet och hämtar sig med täcke på. Det var inte ngn trevlig upplevelse.

Inte vet jag men jag hade gjort ett försök till med veterinären.

En gång efter tävling. Fodrade (Krafft- osvälld för sista gången) innan avresa och han började hulka. Sträckte fram huvudet och jag såg hur han var besvärad från halsen.

Hämtade vet som trodde något foder fastnat vid struplocket som retade honom. Fick smärtstillande och kramplösande innan det gav sig.

Väldigt orolig var jag på hemresan, stannade och kollade ofta.
Fick instruktioner att fortsätta till djursjukhus direkt om det återkom under resan (eller hemma på kvällen).

Jag hade ringt veterinär och bett om råd, nu ikväll!

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka