Hibiscrub innan operation.

Emiro

Trådstartare
Det här kanske är en jättedum fråga, men ska man även tvätta håret med hibiscrub?
En annan fundering är angående det här med att man inte får sova med husdjur natten till operationen. Är det jätteviktigt att man inte gör det? Det gäller en kinesisk nakenhund om det spelar någon roll?

Det här kanske är en jättedum fråga, men ska man även tvätta håret med hibiscrub?
En annan fundering är angående det här med att man inte får sova med husdjur natten till operationen. Är det jätteviktigt att man inte gör det? Det gäller en kinesisk nakenhund om det spelar någon roll?
Det beror på vad för typ av operation du ska göra. Ring den inrättning som ska operera dig så får du rätt svar. Angående husdjur gäller samma sak, fråga där du ska opereras.

Råden som ges ut är ju för att minska risken för sårinfektion. Det finns ju ingen som kan tvinga dig att inte sova med hunden men då kan ju komplikationsrisken för operationen öka också. Är det inte bättre att följa de råd som ges för en natt?

Ska du duscha hela dig med hibiscrub ska du även ta håret.

Ja håret också, angående djur så är jag osäker. Du kommer säkerligen få duscha på sjukhuset också innan op

Ja håret också, angående djur så är jag osäker. Du kommer säkerligen få duscha på sjukhuset också innan op
Att dagpatienter duschar på sjukhuset före operation är inte rutin på något av de tre sjukhus där jag jobbar. Man duschar hemma kvällen före, och på morgonen innan operationen. Sedan tvättas/desinficeras operationsområdet inne på operationssalen i direkt anslutning till operationstillfället. Det händer att patienter dyker upp på morgonen utan att ha följt tvättanvisningarna, dessa patienter får ofta åka hem igen och avvakta en ny operationstid.

Tack alla för svar. Det är ingen stor operation, artros i stortåleden. Jag var osäker på håret för det stod inget om det och jag ska försöka få hunden att sova hos min son i stället. Hon har sovit hos mig i snart 16 år och är en väldigt enveten liten tant så det kan bli en utmaning..:p

När jag har opererats (titthålskirurgi i buken) så har jag ej behövt använda hibiscrub i håret eller sova utan djur. Men kan ju vara olika :)

Åh förlåt OT men nu blir jag nyfiken, när infördes detta med att man ska tvätta sig med hibiscrub innan operation? Senast jag opererades i Sverige var ca 15 år sedan och då behövde man inte göra det.

Tack alla för svar. Det är ingen stor operation, artros i stortåleden. Jag var osäker på håret för det stod inget om det och jag ska försöka få hunden att sova hos min son i stället. Hon har sovit hos mig i snart 16 år och är en väldigt enveten liten tant så det kan bli en utmaning..:p
När jag har blivit opererad och frågat om håret så har jag fått svaret att står det inte uttryckligen att hela kroppen inklusive håret ska tvättas så har hårtvätt med hibisrcub inte krävts. Jag har heller inte fått order om att inte sova med husdjur men det är ett år sedan sist och nya forskningsrön kommer hela tiden så det kan mycket väl vara pga det som de avråder från att sova med husdjur och att hela människan ska vara hibiscrubad.

Åh förlåt OT men nu blir jag nyfiken, när infördes detta med att man ska tvätta sig med hibiscrub innan operation? Senast jag opererades i Sverige var ca 15 år sedan och då behövde man inte göra det.

Jag opererade mig första gången för 17 år sedan (i Sverige) och var tvungen att duscha med hibiscrub. Så det har nog varit olika?

Det beror på vilken typ av operation som ska utföras och vilken typ av operationssal operationen ska utföras i har jag fått som svar. För 30 år sedan var hibiscrub ett krav. Sedan släppte de på det i några år, kanske var det för runt 15 år sedan, det kan stämma, för att sedan krävas igen.

Rent logiskt verkar det lite overkill att skrubba håret när du ska operera tån.
Varför behöver man duscha hela kroppen med desinfektion om det bara är en extremitet som ska opereras, räcker det inte om bara den delen som ska opereras tvvättas så noga? Borde ju räcka med tvål på resten av kroppen.
Vågar dock inte säga något, utan gör som de sagt från sjukhuset.
Hoppas operationen går bra!

Det är strängare hygienkrav vid ledoperationer.

Jag skulle gno hår och sova i rena sängkläder innan min bukop med titthål.

(Och håret gnoddes igen när jag tre dagar senare åkte tillbaka akut och ställdes på op-listan.)

Verkar vara som vanligt, olika från sjukhus till sjukhus.

(Men första buk-op blev det ingen tvätt alls innan trots mer än 12h väntan på op-tid.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar