Hhur mycket..

attempt

Trådstartare
pengar får man vara beredd att lägga ut om man vill ha en häst som kan grunderna inom westernridning?

Sv: Hhur mycket..

Du måste ställa frågan annorlunda. Vill du ha en duktig häst som du kan komma långt med på tävlingsbanorna? Vill man tävla så måste man också veta vad man är intresserad av. Pleasure och reining är idag så särartade att man använder helt olika hästar för dessa klasser. Vill man ha en allroundhäst som är lite duktig i allt så föreslår jag att man letar en quarterhäst med ranchblod. En bra utbildad quarter kan kostar en del så många köper unghästar och då är det av högsta vikt att man tar mycket hjälp av tränare annars kan det bli fel. Lycka till.

Sen är frågan vad som är ”grunderna” i westernridning.
Är det att den kan bära sig i skritt, trav och galopp i båda varven, gå undan för tryck, rygga och flytta fram/bakdel?
Eller skall den kunna spinna, rollback, sidepass och galoppombyten?
Och nöjer man sig med att hästen inte kommer att komma längre än dessa grunder.
I så fall finns det hästar i alla möjliga prisklasser. Men kom ihåg att en häst kostar i stort lika mycket i mat, uppstallning, veterinär mm. oavsett om den kostade 10 000 eller 110 000 i inköp…

Oj, jag hade nog lite bråttom när jag skrev. Självklart ska jag skriva vad det är för häst jag skriver om.

TEX.

Quarter, 6 år.
Tränad för tex. reining och trail och lite smått andra grenar, kanske tävlad ngn d-tävling eller större någon enstaka gång.
Kan bära sig fint i alla gångarter samt flytta udan för vikthjälper och neckreining.

en sådan quarter tror jag kan kosta allt ifrån 30-40 tusen (uppåt finns inga begränsningar) Men om du kan tänka dig en annan ras, men som kan de du ville, så kan den nog gå ner på 20 tusen, MEN det finns ju alltid undantag när det gäller priser och det gäller att ha ögonen öppna hela tiden..

Ja, precis.
Det går ju att träna alla hästar till westernridning. Jag tog bara quarter för det är liksom en "typisk westernras".

real_cowgirl skrev:
en sådan quarter tror jag kan kosta allt ifrån 30-40 tusen (uppåt finns inga begränsningar) Men om du kan tänka dig en annan ras, men som kan de du ville, så kan den nog gå ner på 20 tusen, MEN det finns ju alltid undantag när det gäller priser och det gäller att ha ögonen öppna hela tiden..

Det tycker jag låter lite lite för en utbildad quarterhäst.....

Med tanke på att man, beroende på stammen, får betala 30-60 tusen för ett quarterföl.

mvh Eva

Rebeccah skrev:
Har redan hittat min drömhäst nu . :)
Arab/paint, 3 år.

Har inte du din drömhäst redan? En otroligt lättlärd travare har jag för mig? I någon tråd för en tre-fyra månader sedan?

mvh Eva

Jo, jag trodde att han var min drömhäst. Men det visade sig sen att vi inte passade så bra ihop som jag trodde. Och fodervärdstiden med honom är snart slut.

Det var tråkigt att höra. Hoppas du passar bättre ihop med arab/painten.
Eller vilken häst det nu månne bli...

Lycka till!

Mvh Eva

_Eva_ skrev:
Det tycker jag låter lite lite för en utbildad quarterhäst.....

Med tanke på att man, beroende på stammen, får betala 30-60 tusen för ett quarterföl.

mvh Eva

Ja... eller mer! :smirk:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025