Michellan95

Trådstartare
Okej, nu är det så här, min häst kliar sin svans väldigt mycket och det börjar bli hemskt tröttsamt :( Om jag inte tvättar svansen varannan dag med hexocil så kliar hon svansen tills den ser ut som svinto! :crazy:
Men nu måste jag få fråga om det är ngn som vet om det verkligen är nyttigt att tvätta med hexocil så ofta?!

Kanske ngn t.o.m. har en idé om vad det kan vara :idea: jag har inte hittat djur i svansen men det ser ut som en massa "mjäll" (inte rätt ord egentligen) och gör jag uppehåll med att tvätta svansen så kliar hon sönder den så hennes tjocka svans är nu bara hälften än vad den var i början av sommaren. Kanske ska tillägga att problemet började i somras när det blev så himla fint väder!

/Lina - som är rädd för att tvätta sönder svansen!

Ps Man kanske kan hälla babyolja i svansen efter det man har tvättat den?! Ds

Sv: Hexocil?

Nu är det här bara en teori jag har: Kan det inte vara så att hon blir torr av att du tvättar den så ofta och kliar därför?
Hexocil är ju lite bakteriedödande om jag inte minns fel men jag tycker även att den torkar ut lite.

Babyolja borde inte vara en så dum idé. ;)

Nu är det här bara en teori jag har: Kan det inte vara så att hon blir torr av att du tvättar den så ofta och kliar därför?
Hexocil är ju lite bakteriedödande om jag inte minns fel men jag tycker även att den torkar ut lite.

Babyolja borde inte vara en så dum idé. ;)

Ja tänk om det hade varit så bra :) nja nu är det tyvärr så att hon började klia svansen först innan jag började tvätta den för jag är på tok för lat för att hålla på så här för det finns inget tråkigare än att tvätta hästar ;)
Enda anledning till att jag började tvätta svansen var för att förhoppningsvis få ha kvar den ett tag till =)

Hm... okej. Hästen har inte mask då?

Min ET var ut igår och hade en intressant teori om vanskliande hästar och en spänd muskelgrupp.

Testa babyolja ändå, det kanske skulle hjälpa. Eller pröva tvätta med nått annat, lactasyd kanske?

Hoppas det löser sig! :)

Hm... okej. Hästen har inte mask då?

Min ET var ut igår och hade en intressant teori om vanskliande hästar och en spänd muskelgrupp.

Testa babyolja ändå, det kanske skulle hjälpa. Eller pröva tvätta med nått annat, lactasyd kanske?

Hoppas det löser sig! :)

Jag kan nästan vara säker på att hon inte har mask för hon avmaskad och bär inte på några andra tecken för att ha mask.
Vad var det för teori då? Nu blev jag nästan nyfiken :)

Har faktiskt provat olika schampon men det är bara hexocilen som har hjälpt (än så länge) fast lätt att jag ska prova att hälla i babyolja i svansen på pluttan :D

det kan inte vara lättare sommarexem ? är det mjäll/krystor i svansen ?

Har faktiskt provat olika schampon men det är bara hexocilen som har hjälpt (än så länge) fast lätt att jag ska prova att hälla i babyolja i svansen på pluttan :D

Tycker du verkligne det hjälper om du måste tvätta var annan dag? Tror nog att du måste leta efter vad som orsakar problemet än o hålla på o tvätta då det torkar ut huden så att den kliar ännu mer. Du säger att hästen inte har mask har du tagit träckprov för att konstaera det? Det är ju inte säkert att du maskat med rätt preparat.

Vad är det för ras ?
Hon har inga andra problem mer än kliandet i svansen ,tex sår ,mugg eller dyligt ?

Okej, nu är det så här, min häst kliar sin svans väldigt mycket och det börjar bli hemskt tröttsamt :( Om jag inte tvättar svansen varannan dag med hexocil så kliar hon svansen tills den ser ut som svinto! :crazy:
Men nu måste jag få fråga om det är ngn som vet om det verkligen är nyttigt att tvätta med hexocil så ofta?!

Kanske ngn t.o.m. har en idé om vad det kan vara :idea: jag har inte hittat djur i svansen men det ser ut som en massa "mjäll" (inte rätt ord egentligen) och gör jag uppehåll med att tvätta svansen så kliar hon sönder den så hennes tjocka svans är nu bara hälften än vad den var i början av sommaren. Kanske ska tillägga att problemet började i somras när det blev så himla fint väder!

/Lina - som är rädd för att tvätta sönder svansen!

Ps Man kanske kan hälla babyolja i svansen efter det man har tvättat den?! Ds

Kan rekomendera Aloe veras shampo (animal) och sprayet. är det uttorkning ,eksem el. någon ohyra kan jag lova att det går över.:idea:

kan p.m dig försäljare för denna produkt om du vill pröva.
Lycka till! ;)

En sak som är viktig när man använder hexicil el hibiscrub är att det skall sitta 10 min innan man sköljer bort det för att man skall få full effekt av det bakteriedödande medlet.
PL

Jag kan nästan vara säker på att hon inte har mask för hon avmaskad och bär inte på några andra tecken för att ha mask.
Vad var det för teori då? Nu blev jag nästan nyfiken :)

Det var ju just det att jag ska försöka förklara. :p Det finns en muskeln precis ovanför/snett från svansen. Min ET hade märkt efter flera år att där fanns ett samband ned svanskliande och spänning i den muskeln. De kliar svansen för att de inte kan komma åt just där problemet är. Det stämmer väldigt bra på min häst iafl. Han har kliat svansen länge, men när jag ska klia åt han på rumpan så är det egentligen inte svansen han vill ha kliad, men jag har inte fattat det, förrän i förrgår. ;)

Svar till de flesta.
peter_lundin jo jag vet att det ska sitta i för även jag kan läsa instruktioner ;)

arabia ja som jag skrev att än så länge är det det enda som har hjälpt för efter vanligt schampoo har hon börjat klia redan dagen efter. Jag har även haft uppehåll med tvätten men det slutar i att svansen blir total-förstörd! Sedan så skrev jag att jag NÄSTAN kan vara säker på att hon inte har mask och inte att jag är det. Men med tanke på att hon har en massa skrovel i svansen så tror jag inte att det är mask.

hillevie Funderar inte på om det kan vara det för hon kliar inte lika mkt nu men kliar fortfarande. För det ser ut som mjäll fast inte mjäll...

Flummflickan a-ha där ser man, undrar om Michelle är påverkad av den för hon har ett höftben som är av (mkt mkt gammal skada) det påverkar ju musklerna som är runt omkring. Fast i detta fall så är det nog svansen som är problemet med tanke på hur hon ser ut i den.

Sedan för att lugna ner alla som har svarat så är jag mkt väl medveten om att om man tvättar så torkar det ur huden. Jag är inget stort fan av att hålla på att tvätta svansen eller hästen för den delen för att det just tar bort de naturliga fetterna. Men jag har nu provat att borsta in babyolja i svansen för att återfukta svansroten. Så det återstår att se vad som händer med svansen nu...

Jag tycker att det låter som lindrigt exem. Jag vet att islandsfolk använder något som heter nylens hästsalva och den ska vara klåddempande men tyvärr så lukter den inte så gott då det är tjära i den men vad spelar det för roll om den hjälper. Mvh Jessica

Jag tycker att det låter som lindrigt exem. Jag vet att islandsfolk använder något som heter nylens hästsalva och den ska vara klåddempande men tyvärr så lukter den inte så gott då det är tjära i den men vad spelar det för roll om den hjälper. Mvh Jessica

Nylens hästsalva. Kan man köpa det i vanlig ridsportbutik eller var hittar jag det? Kanske är den där svarta burken med gul text på (eller liknande) ?! Tjära hindrar inte mig då jag tycker det luktar jätte gott...har inte varit till stallet än idag så jag har inte sett effekten av att ha babyolja in borstat i svansen :D

tror hon menar "nylanders hästkräm" bla. hööks har den. personligen är jag inte alls förtjust i den, kladdig och luktar inte "karamell" dessutom hade inte min gamla ponny någon hjälp av den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 666
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 085
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 461
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar