Sv: Hetssele

Men en hund tänker inte som en människa, dom har ett beteende som är medarvt sedan vargen och dom tänkter exakt lika dant nu som då, den enda skillnaden är att vi har format om hunden så att den skall "få plats" i våran vardag och i våra liv, men den är exakt vad den var från början en jägare och en överlevare. .

Har också läst det mesta och läser canis på webbsidan då tidningen är så svinigt dyr, Det här du beskriver stämmer dock inte. Att påstå att hunden skulle bete sig precis som en varg i dagens läge är inte sant, en varg skulle inte bete sig precis som en hund om vi uppfostrat den sen den var valp. Hundar har man avlat så hårt på att alla primitiva instinkter är väldigt dämpade, dessutom har ju alla raser här i världen en inriktning. Men visst, hunden är i grund och botten en jägare. Det är dock inte detsamma som att den är precis som en varg och dom tänker inte precis samma nu som då..Såg ett väldigt bra program om vargar (ett av många) där man beskrev hunden som en varg som "fastnat" i valpstadiet mentalt..tycker det var en ganska bra beskrivning. Men en hund är och kommer alltid vara en hund, och en varg kommer alltid vara en varg. Precis som människan inte längre befinner sig i halv ap stadie.
 
Sv: Hetssele

Då får du kalla mig dum då får jag tycker inte hunden är smart!

Ett bettende djur som går o ändra o forma utan den själv vet om det.
bara den får envinning i nånting så gör den det gladligen om och om igen utan o säga nej.
 
Sv: Hetssele

Då får du kalla mig dum då får jag tycker inte hunden är smart!

Ett bettende djur som går o ändra o forma utan den själv vet om det.
bara den får envinning i nånting så gör den det gladligen om och om igen utan o säga nej.

fast så funkar människor också. eller vad hitler en ovanligt god tränare?
 
Sv: Hetssele

fast så funkar människor också. eller vad hitler en ovanligt god tränare?

nej visst funkar vi så också!

satt en polare brevid o sa just det men jag sa åt han att det var ett hundforum så jag skriver inte med det.

men vi kan sätta oss på tvären o vägra o göra saker det gör inte en hund, vill den inte för belöning kan man tvinga dom.
 
Sv: Hetssele

vi har ju den fördelen att vi kan föreställa oss vad som kan hända om vi börjar bete oss på ett visst sätt, och dessutom kan vi känna empati. dessa förmågor saknar hundar.

(inte riktat mot dig Piru, jag bara tillägger).
 
Sv: Hetssele

"Det som också är mycket allvarligt är att stryphalsband stramar hårt över strupen och påverkar kroppens viktigaste hormon,
ämnesomsättningshormonet Thyroxin. Något som kan orsaka framtida sköldkörtelproblem med ett livslångt medicinerande med Levaxin, specialfoder m.m... "

du menar detta? var finns källhänvisningen?

ett stryp ska dessutom inte sitta över strupen, utan längre ner på halsen.

Internet är sannerligen en källa till lärdom... Tidigare i dag lärde jag mig att hundar får tarmvred av att "rulla runt", och nu detta... :rofl:
 
Sv: Hetssele

En sele har man för att hunden ska kunna dra utan att få obehag är det vad du vill uppnå? En hund som kan dra obehindrat?
Jag förstår inte varifrån allt skitsnack om stryphalsband kommer ifrån skulle detta stämma skulle varenda hund som tävlat i lydnad och bruks vara skadade. Jag har varit aktiv i brukshundklubben sedan -76 och aldrig varit med om / hört talas om en hund som skadats av strypkoppel.
 
Sv: Hetssele

Den tränare som rekomenderade mig hetsele utbildar räddningshundar och han har jobbat med hundar inom försvarsmakten. Jag har aldrig sagt till honom att jag inte vill använda kedja och det har han aldrig rekomenderat heller, han är en riktig "bruksnisse".

Min syster har tagit över en unghund på 15 månader, då hon åker och behandlar sin andra hund som har höftfel tog hon med sig den nya hunden till sjukgymnasten för hon såg att allt inte stod rätt till med den hunden. Det visar sig att den hunden aldrig kommer kunna bära ett halsband igen, det var det värsta hon hade sett sa sjukgymnasten nu var det INTE BARA halsbandet som var den enda boven i dramat men det var ju en bidragande orsk. Sjukgymnasten som för övrigt har jobbat på det största djursjukhuset här i gbg innan hon startade eget är en väldig bruksmänniska och jobbar som instruktör brukshundsklubben och tävlar aktivt.

Så nu får den här 15 månaders hunden gå på behandling om inte resten av sitt liv så en väldigt lång tid framåt iallafall.

Jag säger inte att alla hundar får skador men det finns ju hundar som får och alla har ett val. I samband med många utbildade människor omkring mig (har också kontakt med en instruktör som är utbildat av Turid Ruggas) så väljer jag att ha sele på honom och jobba stånhårt med kontakten.
 

Liknande trådar

Hundträning Hejsan! Nu när vi har fått bukt med allergi problemen :love: tänkte vi börja med ett nytt projekt, nämligen att få henne att dra...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 786
Senast: MonteRose
·
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 953
Senast: Totola
·
Utrustning Jag är på jakt efter nya täcken till ny häst. Hästen har ganska hög manke men är även ganska smal framtill och smal hals. Jag är...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Zilla3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp