M

Minja

Hejsan. Jag är på jakt efter en bra hetssele till min vovve.
Jag har gätteproblem med att hitta en "vanlig" sele som sitter bra då dom antingen är för stora någonstans eller för små (han väger omkring 30 kg), just nu har jag en lädersele men den sitter väldig dåligt runt magen och jag kan inte minska den mer, men den sitter bra över bogen och tvärtom om jag skulle prova en mindre storlek.
Jag vill helst ha lite bredd på lädret och inte några smala remmar,

han är väldigt stark, har dragit sönder tre selar varav en i läder, och det var inga skitmärken på dom, så en hållbar sele är ett måste.
Då jag skall ha selen på honom varje promenad så undrar jag vilken som är bäst med eller utan bröstplatta?

Tack på förhand.
 
Sv: Hetssele

Om du har en hund som drar ska du öht inte ha sele på hunden.
Köp ett helstryp och gå en kurs där du lär dig hantera det korrekt så du inte låter hunden hänga i det.
 
Sv: Hetssele

Han har problem med att han stressar upp sig väldigt mycket ute och särskilt om han ser en hund, vi tränar och går kurser med honom för att få bort att han inte skall stressa upp sig.

Skulle jag sätta på honom en kejda som förstör mer än vad den gör nytta ämnesomsättningen förstörs, sköldkörteln hela halsen och nacken, vet en hel del hundar som inte kan ha halsband i dag för att kedjan har förstört nacken och halsen och dom har ändå inte dragit i kopplet.
Jag har fått rådet av instruktören att köpa en hetssele till honom för att minska skade risken på hunden.

Selarna har antagligen inte varit i den kvaliten som tillverkarna har lovar har sickat tillbaka dom och tillverkarna skall kolla på dom.
 
Sv: Hetssele

ämnesomsättningen förstörs, sköldkörteln hela halsen och nacken

vem har lurat i dig det där? visst kan hundens nacke skadas (halskotpelaren) vid kraftiga ryck och "nacksvingar", men hur skulle ämnesomsättningen och sköldkörteln kunna skadas?? de kraftiga rycken kan dessutom undvikas genom tillräckligt kort koppel. risken elimineras helt om man köper tillräckligt breda halsband (som går över två kotor).

ang selar så är nomeselen mycket bra. prova annars http://www.dogsecurity.se/
 
Sv: Hetssele

http://www.workinggundogs.se/index.html
Jag menade helstryp kan skada hunden vad jag har fått det i från? Gå ner på sidan lite och kolla vad som skrivs om boxer bilden. Jag har kontakt med den här personen och sådan pli han har på sina hundar utan bestraffning och hårda tag kan väldigt många hundägare bara dröma om. Tack för länken skall kolla runt lite.
 
Sv: Hetssele

Förlåt gå in på artiklar och klicka dig vidare till stress signaler bilder och sedan gå ner till bilden på boxern.
 
Sv: Hetssele

vem har lurat i dig det där? visst kan hundens nacke skadas (halskotpelaren) vid kraftiga ryck och "nacksvingar", men hur skulle ämnesomsättningen och sköldkörteln kunna skadas?? de kraftiga rycken kan dessutom undvikas genom tillräckligt kort koppel. risken elimineras helt om man köper tillräckligt breda halsband (som går över två kotor).

ang selar så är nomeselen mycket bra. prova annars http://www.dogsecurity.se/

Delvis knapplån

Precis, det ska då vara ett sjuhelvetes ryck i djurplågerianda för att en hund ska ta så illa åt sig av ett stryp ..men visst kan det missbrukas. Om du vill använda dig av mjukare metoder ska du såklart göra det. Men har jag inte fel om denna typ av sele är den som "drar" i armhålorna? Jag menar då är det ju också ett obehag om än ett värre än ett en sekunders "ryck" i kopplet.
 
Sv: Hetssele

Bilden: Boxern är också en passivhanterare, där föraren orsakat en allt för hög mental belastningen.
Det som också är mycket allvarligt är att stryphalsband stramar hårt över strupen och påverkar kroppens viktigaste hormon,
ämnesomsättningshormonet Thyroxin. Något som kan orsaka framtida sköldkörtelproblem med ett livslångt medicinerande med Levaxin, specialfoder m.m...
Bilden är tagen på en hundutställning och jag betraktar hanteringen av den här hunden som djurplågeri

Det verkar ju vara mer specifikt för boxern då som skrivet att ägaren förmodligen missbrukat redskapet enom att antingen rycka hejvilt eller låtit hunden "hänga" i halsbandet. Det är inte strypet avsett för.
 
Sv: Hetssele

"Det som också är mycket allvarligt är att stryphalsband stramar hårt över strupen och påverkar kroppens viktigaste hormon,
ämnesomsättningshormonet Thyroxin. Något som kan orsaka framtida sköldkörtelproblem med ett livslångt medicinerande med Levaxin, specialfoder m.m... "

du menar detta? var finns källhänvisningen?

ett stryp ska dessutom inte sitta över strupen, utan längre ner på halsen.
 
Sv: Hetssele

kan denna hund få skador på strupen av sitt stryp?

(kass bild men den enda bild jag har när han har både koppel och stryp och vi är ensamma)

Agge_Loke.jpg
 
Sv: Hetssele

Skillnaden mellan din hund och Boxern på bilden som du länkar till är väl att i ditt fall är det hunden som drar och i boxerns fall är det ägaren som drar framåt.

När hunden själv drar hamnar helstrypet längre ner på halsen, när du själv drar i kopplet framåt så dras ju halsbandet automatiskt och då hamnar det ju över strupen.

Jag tycker absolut att ett helstryp är det effektivaste sättet att få hunden att sluta dra. Sele används ju oftast till, just det, draghundar.
 
Sv: Hetssele

Hunden tänker ju lite annorlunda en vad vi männsikor gör, om hunden blir upphetsad mot något drar till och kedjan stramar så kommer hunden att tro att den saken som den såg det är den som gör illa honom och ser till att han inte får någon luft, och nästa gång hunden ser samma sak kommer den att försöka att komma till den ännu mer då den skadar honom och samma sak händer igen och hunden blir frustrerad och till slut väldigt stressad då det händer igen och igen till slut får man ju en hund som kan bli aggresiv för att den får ont.
Måste man alltid ha någon forskning på allt räcker det inte med att tänka själv?
En instrutör rekomenderade en kjedja till en människa som gick valpkurs, hunden som hade lite svårt att konserntrera sig och vill vara med dom andra valparna och sa till människan att om hunden vill gå dig ryck tag i kopplet lite och gå åt andra hållet, sagt och gjort för hundägaren visste inte bättre, det slutade med att hunden till slut började göra utfall mot andra hundar.

Självklart skall man inte rycka i kopplet när man har ett sådant halsband tänker dom flesta, men halsbandet stramar ju änndå och man får samma resultat.

Jag vill inte dömma någon vill dom använda ett sådant halsband så gör det, alla har ju ett val.
 
Sv: Hetssele

man ska ALDRIG använda stryp på valpar! och jag tycker inte heller att man ska få hunden att sluta dra genom att rycka i strypet (eller ickestrypet eller selen eller vad man nu valt).
 
Sv: Hetssele

Hunden tänker ju lite annorlunda en vad vi männsikor gör, om hunden blir upphetsad mot något drar till och kedjan stramar så kommer hunden att tro att den saken som den såg det är den som gör illa honom och ser till att han inte får någon luft, och nästa gång hunden ser samma sak kommer den att försöka att komma till den ännu mer då den skadar honom och samma sak händer igen och hunden blir frustrerad och till slut väldigt stressad då det händer igen och igen till slut får man ju en hund som kan bli aggresiv för att den får ont

Du undervärderar hunden nu, jag VET att hunden är klokare än det du beskriver..
 
Sv: Hetssele

Min hund funkar inte på kedja. Det vet jag för när jag fick honom hade han en sådan och han är betydligt lungnare nu än när jag fick honom, och hans spännngar i kroppen har nästan försvunnit. Jag vill inte ha någon sådan här diskution, utan bara några tips på bra hetsselar, sedan är det upp till var och än vad man tycker funkar bäst på sin hund, det är ju ni som känner eran hund bäst.
 
Sv: Hetssele

Detta är ett diskussionsforum, man kan således inte styra hur en tråd formar sig...

Jag har inte sagt något om kedja över huvudtaget, jag skrev bara att hunden är mycket klokare än du ger kredit för ...
 
Sv: Hetssele

Du missförtod mig antagligen. Jag tycker verkligen att en hund är ett otroligt intelligen djur, man skulle vara dum om man sa något annat. Men en hund tänker inte som en människa, dom har ett beteende som är medarvt sedan vargen och dom tänkter exakt lika dant nu som då, den enda skillnaden är att vi har format om hunden så att den skall "få plats" i våran vardag och i våra liv, men den är exakt vad den var från början en jägare och en överlevare. Men en hund behöver ju inte jaga längre för att få sin mat serverad och den behöver inte kämpa på samma sätt om sin överlevnad som den har en gång gjort. Men allt finns ju ändå kvar i hunden.

Läs lite böcker om du inte redan gör det, Lars Fält, Per jenssen, Karen pryor, Ingrid tapper och Turid Ruggas är bara några få namn men det är absolut värt läsningen.
Har jag fel så är jag den första att erkänna det och jag är absolut inte fulllärd vilket man aldrig blir, man vill ju bara vara en sådan bra hundägare som möjligt och verkligen kunna förstå dessa underbara djur. Hund tidningen Canis rekomenderar jag varmt också.
 
Sv: Hetssele

Jag har läst ett fletal böcker om hundens arv redan men det var ju det specifika citat som jag tog ur från ditt inlägg som jag vände mig emot..
 
Sv: Hetssele

Men en hund tänker inte som en människa, dom har ett beteende som är medarvt sedan vargen och dom tänkter exakt lika dant nu som då, den enda skillnaden är att vi har format om hunden så att den skall "få plats" i våran vardag och i våra liv, men den är exakt vad den var från början en jägare och en överlevare. .

Har också läst det mesta och läser canis på webbsidan då tidningen är så svinigt dyr, Det här du beskriver stämmer dock inte. Att påstå att hunden skulle bete sig precis som en varg i dagens läge är inte sant, en varg skulle inte bete sig precis som en hund om vi uppfostrat den sen den var valp. Hundar har man avlat så hårt på att alla primitiva instinkter är väldigt dämpade, dessutom har ju alla raser här i världen en inriktning. Men visst, hunden är i grund och botten en jägare. Det är dock inte detsamma som att den är precis som en varg och dom tänker inte precis samma nu som då..Såg ett väldigt bra program om vargar (ett av många) där man beskrev hunden som en varg som "fastnat" i valpstadiet mentalt..tycker det var en ganska bra beskrivning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hejsan! Nu när vi har fått bukt med allergi problemen :love: tänkte vi börja med ett nytt projekt, nämligen att få henne att dra...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 786
Senast: MonteRose
·
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 953
Senast: Totola
·
Utrustning Jag är på jakt efter nya täcken till ny häst. Hästen har ganska hög manke men är även ganska smal framtill och smal hals. Jag är...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Zilla3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp