Hetsig ponny

O

Oneofus

Min ponny (en äldre C-ponny) hetsar lätt upp sig och blir mycket hög i formen. Så fort jag kortar upp tyglarna kör han upp huvudet och travar iväg, även i skritt på långa tyglar bär han huvudet högt och verkar spänd. Jag vet inte riktigt hur jag ska rida honom, och jag vet inte hur han är riden tidigare. Vet att han har varit ridskolehäst tidigare i sitt liv men visade sig vara för svårriden för det.

Det jag gör är att jobba mycket med att få honom att jobba på med bakbenen och trampa under sig, och att få en rundare mer avslappnad skritt. Men så fort tygeln kortas upp kör han upp huvudet och tappar allt.

Han går just nu ute dygnet runt och äter endast gräs och hö, inget kraftfoder. Är för bara ca 4 veckor sedan besiktigad och kollad i munnen. Rids på ett vanligt tränsbett, sadeln ligger bra samt övrig utrustning passar.

Enligt hans tidigare ägare har han alltid hållt på såhär. Men hur ska jag rida honom? Jag brukar hålla igång honom med mycket hjärngympa, det är mycket energi och så fort han får tänka på annat hittar han på "dumheter" (rycka tyglarna av ryttaren, sticka iväg och så).

Tacksam för alla tips! :bump:

Sv: Hetsig ponny

Gör han samma sak om du rider med grimma/hackamore?

Star

Jobba mycket hemmavid på att få han lyhörd och känslig i munnen. Rid på lång tygel i skritt och trav ett tag. Få han till att hitta en behaglig form att gå i, gör ingenting om den är låg i början.
Ju mer man tar i tyglen på en häst som blir stark eller kör upp huvudet, desto värre blir det. Då kämpar dom med att komma undan.

Det låter som om din häst tidigt i sitt liv fann ett sätt att komma undan arbete och det är nog de han gör när han kör upp huvudet.

Jobba som sagt på avslappning som du gör, mycket med säte osv.

Han är ju kollad av vet för inte alls länge sedan, och gick då igenom u.a (besiktning inför köp).

Secret_star: Jag har inte provat att rida i bara grimma/hack men ska testa det imorrn eller på fredag.

det kan ju ha hänt nåt sedan besiktningen...
red du inte hästen innan du köpte den?

Nej jag provred honom aldrig, utan tog honom på prov först i ett par veckor för eventuellt senare köp. Enligt ägaren har han alltid varit så och hon har mest varit intresserad av hoppning och inte ridit så mycket dressyr.

Vill tillägga att han är inte svårriden eller dum på något vis, jag vill inte få det att låta som ett förhastat köp. Jag har inga problem alls med att klara av honom men vill ändå ha tips på hur vi ska utvecklas tillsammans i vår ridning.

Ska även börja rida för instruktör, men måste först hitta någon som kan komma hit då han inte är lastbar... Ska träna lastning och se, det bör ju gå med träning.

har du haft han innan han blev kollad i munnen ? var han annorlunda då i sånnafall ? och var det vet eller hästtandläkare som kollade ? hur gamal är hästen ?

Nej jag har inte haft honom innan tandkollen, då den gjordes i samband med köp. Det är en veterinär som har kikat på honom, men min systers ena häst ska raspas nästa vecka så ska be tandläkaren kika på min häst då också.

Men enligt veterinären såg det dock bra ut i munnen... Men man vet ju aldrig!

neää, min häst blev kollad av vet i munnen förra höstlovet, kollade typ 10 min och raspade lite. Hörde sen att han hade missat en vargtand på en unghäst i stallet, så nu i sommras åkte vi till en hästtandläkare oh det visade sej att han hade en framtand som satt halvt lös (hade antagligen haft det förut när vet kollade på han) och hans tänder såg inte spec bra ut iaf... Fick proteinbrist i vintras och tänderna kan ha varit en bidragande faktor..
Så rä ju svårt sånt där... de kan ju olika mkt..

Ja det är ju svårt att veta när man själv inte är så insatt. Vi var inte ens med vid besiktningen, pga personliga förhinder. Utan min mamma pratade endast med veterinären på telefon (besiktning utförd på klinik). Glömde skriva att han är 20 år gammal, men fräsch i kroppen och så.

okej för är den så gamal lkan de ju börja få problem med tänderna... kan ju prova ett bettlöst och se hur han reagerar då, är det nått i munnen borde han bli bättre på ett bettlöst :)

Vi har en EXAKT likadan ponny på ridskolan, också en äldre c-ponny. :) Har själv inte ridit honom, men jag tror att det bästa är att försöka vara konsekvent och bara ta det lugnt. Mycket tempoväxlingar och avsaktningar till och börja med, lite skänkelvikning också så att han lär sig att slappna av och jobba istället för att bara springa :) Försök rida med lite halvlånga tyglar.

Om han störs av omgivningen kanske en huva/bomull i öronen kan hjälpa ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve