Nu är det vår och det är samma tjafs i stallet som alltid så här års. Våra hästar äter frukost vid 6.30 och går ut då. Sen får de lunch kl 12, äter em-hö vid 16.30 och går vanligtvis in vid 19.30 vintertid och äter intagshö då. Sedan kvällsfodras de vid 21 tiden. Nu när det är ljust ute och gräset börjar komma i de stora hagarna de går i är de ute till 21-fodringen och får alltså inget intagshö. Vi börjar förbereda dem för betet. Det här tycker alla i stallet är bra utom en dam som vägrar låta sin häst vara ute längre än till 19 för att han måste äta 2 kg silage då. Annars påstår hon att han hetsäter sin kvällsmat vid 21 och får ont i magen. Hon kan inte ge mer än 3-4 kg hösilage på kvällen för att han hetsäter om han får för mycket då. Hennes häst är en stor halvblodsvallack och han äter ca 10 kg silage per dag. Det tycker jag är i minsta laget för en så stor häst.
Jag har aldrig hört talas om att en häst får ont i magen av att få för mycket grovfoder på en gång men någon annan kanske har erfarenhet av detta problem?
Jag har aldrig hört talas om att en häst får ont i magen av att få för mycket grovfoder på en gång men någon annan kanske har erfarenhet av detta problem?