Hetsäter grovfoder??

Skarven

Trådstartare
Nu är det vår och det är samma tjafs i stallet som alltid så här års. Våra hästar äter frukost vid 6.30 och går ut då. Sen får de lunch kl 12, äter em-hö vid 16.30 och går vanligtvis in vid 19.30 vintertid och äter intagshö då. Sedan kvällsfodras de vid 21 tiden. Nu när det är ljust ute och gräset börjar komma i de stora hagarna de går i är de ute till 21-fodringen och får alltså inget intagshö. Vi börjar förbereda dem för betet. Det här tycker alla i stallet är bra utom en dam som vägrar låta sin häst vara ute längre än till 19 för att han måste äta 2 kg silage då. Annars påstår hon att han hetsäter sin kvällsmat vid 21 och får ont i magen. Hon kan inte ge mer än 3-4 kg hösilage på kvällen för att han hetsäter om han får för mycket då. Hennes häst är en stor halvblodsvallack och han äter ca 10 kg silage per dag. Det tycker jag är i minsta laget för en så stor häst.
Jag har aldrig hört talas om att en häst får ont i magen av att få för mycket grovfoder på en gång men någon annan kanske har erfarenhet av detta problem?

Sv: Hetsäter grovfoder??

Varför skulle hästen hetsäta när den varit ute och ätit gräs?

Då är det mer troligt att den kastar sig över morgonmaten eftersom den stått utan mat så länge.

De får bara 2 kg på morgonen. Tror att hon tror att han får ont i magen av att få för mycket govfoder på en gång.

Hästarna är ute i blandad flock så de lättfödda ponnysarna går med svårfött fullblod tex, vilket gör att vi försökt hitta en kompromiss i mängd foder ute. De får 2 kg morgon, 2 kg lunch, 1 kg em och sedan individuellt på kvällen. Min tex är svårfödd så han får fri tillgång på nätterna. Sen håller han igång magen med gräset och fodringarna under dagen och ser bra ut i hull.
Hennes häst ser bra ut i hull också men skulle nog må bättre av att få lite mer på kvällen eftersom natten är lång alt ge halm. Men tyvärr påstår hon att hennes häst inte tål halm heller.
Som det är nu står hennes häst ensam inne från 19 till 21 och slår i väggarna medan alla andra är ute. På sommaren har hon munkorg på honom eller låter honom gå i gruspaddock hela dagen och på gräs på nätterna.

Suck, vad gör man med dessa "hästmänniskor"? Eller kan det verkligen vara så att han inte tål halm eller för stor grovfodergiva på en gång???

Om man vill förbereda för bete bör man ge grovfoder så länge dom vill ha. Vårgräset har ganska lite växttråd, villket då grovfodret fyller upp.

Ang halmen, kanske damens häst någongång fått dålig halm och därefter komplikationer. Halm är inte alltid det lättaste stråfodret. Många gånger är det rent ut sagt kasst...men folk ger ändå för dom kan inte se.

Att den hetsäter kan bero på mycket, dels långt mellan målena, för lite växttråd, för liten giva osv osv...

Om man studerar tex hästar som plötsligt får fri tillgång på grovfoder, så hetsäter dom oftast. Men efter nån vecka brukar det ge sig då maten alltid är kvar.

Senast ändrad:

Hon menar att hennes häst får kolik av att hetsäta. Ge fri tillgång skulle hennes häst aldrig klara av utan dö av kolik innan han är invänjd är hon helt övertygad om. Att han överhuvudtaget lever är för att hon reglerar hans intag av grovfoder och får han för mycket slår koliken till.
Jag tror att hans koliksymptom beror på andra saker som dålig vattentillgång ect men där är vi inte överens.

Dålig halm har vi inte haft. Mitt fullblod är bästa kvalitetskontrollanten; han skulle aldrig äta dåligt grovfoder.

Hennes problem är att hon inte kan ge så mycket hö på en gång, får han mer än 4 kg på kvällen så hetsäter han och får kolik.

Men alltså, dom kan ju inte "hetsäta" om dom får för mycket, det är ju de första kilona som de smäller i sig om de är hungriga och DET kan ge magproblem.

Det är inte så att hästen tidigare varit sjuk pga foder så personen är rädd för att få tillbaka det?

Om den ska bli "sjuk" av för stor fodergiva så krävs ju bra mkt mer än 3-4 kg

Däremot tycker jag inte det är något större problem att hästen står inne två timmar själv?
(Fast onödigt är det ju, det håller jag med om..)

Han är känslig i sin mage och reagerar med gaser och svullen mage och det är det hon är rädd för. Jag tror dock inte att problemet ligger i för mycket grovfoder utan snarare motsatsen. Hon menar att han hetsäter hela högivan oavsett storlek men att ahns mage klarar att hetsäta 4 kg men inte mer.
I vintras gav vi extra fjolårshö ute mellan fodringarna så de hade att göra, hålla igång magen osv men det ville hon inte heller för hennes häst skulle inte må bra av det.

Stå inne själv skulle inte vara något problem om han inte slog sönder stallet (och sig själv)

Om hon är lätt att kommunicera med kan du förklara att hästens matsmältningsystem är anpassat för ett kontinuerligt flöde av stråfoder eller allra helst gräs. Eftersom hästen i det fria födosöker och äter 14-18 h per dygn (magsäcken töms alltså aldrig helt) produceras magsaft hela tiden och denna är sur och behöver buffras för att inte fräta på magsäcksväggen. Saliven buffrar magsyran, och utsöndras när hästen tuggar, och har den då inget att äta förstår man ju vad som händer.. Du kanske kan låna en bok till henne om hon inte vill lyssna, hon verkar behöva lite mer kunskap om hästens fysiologi.

Att den i hennes ögon tycks hetsäta är förmodligen för att den får ganska lite i varje giva, är hungrig och därför "kastar sig över" fodret. Går hästen aldrig på bete?

Säg att hon köper ett hönät och ger silaget i på kvällen... Då kan dom inte hetsäta på samma sätt :)

Eller så får hon väl åka och plocka in sin häst själv vid den tiden om ni andra är överens om att ha era ute längre.
Alternativt hon betalar extra för att nån av er ska ta in hennes häst...?

Är det ingen som är stallchef?
Självklart ska man diskutera och mötas på halva vägen för att behålla trivseln i ett stall men det är bra att ha en boss vars sista ord gäller OM det nu blir konflikter - take it or leave it!

Är hästen hungrig är det ju inte så konstigt att den hetsäter, och 10 kg hösilage till ett halvblod tkr jag låter lite...

Skulle nog bli bättre om den fick mer hösilage, det enklaste är nog att försöka få ägaren att förstå att hästen behöver mer att tugga på och att det är därför den hetsäter...

om hon vill ta in sin häst vid 19 förstår jag inte riktigt problemet, visst det är ju inte bra att hästen står och sparkar osv. I mitt stall 'är det väldigt ojämna intagstider på vardagar, många är inne och klara för natten redan runt 17- 17.30, är ungefär då jag kmr och ska fixa och sen rida... Det enda problem vi har med det är på helgerna när vi har gemensamt insläpp...

Men får hästen kraftfoder? för om ägaren tkr att den hetsäter grovfodret hur gör den inte då med kraftfodret? :crazy:

Det verkar inte vara lönt att försöka ändra ägarens inställning. Försök i stället från en annan infallsvinkel.

Om hästen kan få grovfodret på ett sätt som hindrar hetsätning faller hela nödvändigheten av tidigare intag. Hönät tycker jag personligen är rätt kass, en en murarbalja där stenar (rätt stora) läggs på hösilaget brukar fungerar bra, de måste då dra ut strå för strå i mindre tussar och kan omöjligen hetsäta.

Borde faktiskt vara bättre än som det är idag, idag hetsäter hästen men begränsade mängder. Fungerar ovanstående kan den inte hetsäta ö h t.

Hmm. Låter som att hon har fått allting om bakfoten om du frågar mig. :angel:

Tvärtom mot det hon säger, så kan hästen få förstörd mage av så lite foder (har sett det). Vi hade en häst i stallet som fick förstörd mage med gaser och ordentligt uppsvälld mage.

Det är ju så att om hästen går utan mat för länge så fungerar inte magen som den ska, den kan inte arbeta utan foder. Längre ska jag inte gå då jag är kass på att förklara, men det finns säkert någon annan som kan förklara hur hästens mage fungerar. Kanske du sen kan vidarebefordra det sen?

Sen är det ju självklart att hästens mage tar stryk om den kastar i sig mer än 4 kg foder - men det är ju enkelt att åtgärda genom att ge hästen MER foder.

Välmående och harmoniska hästar hetsäter inte!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
695
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka