Hetsade kamphundar mot hästar

Sv: Hetsade kamphundar mot hästar

:devil: fyfan vad arg jag hade blivit!! Gud, hade nog inte kunnat behärska mig.

Jag blir mest irriterad på att så fort det är någonting negativt som ska skrivas om hundar i media så är det alltid KAMPHUNDAR. Såvitt jag vet så är hundkamper trots allt ganska ovanliga i Sverige och att "Några män" skulle gå på promenad med sina kamphundar känns otroligt besynnerligt - för inte tror jag att de skulle riskera att åka fast för olagliga hundkamper bara för nöjet att hetsa sina hundar på några hästar?!

Önskar att man istället kunde använda något av följande alterantiv (såvida det faktiskt inte råkar handla om just riktiga kamphundar.)

1. Skriv ut rasen
2. Skit i rasen alls och skriv hundar.

Kamphund är ingen ras, det är ett användningsområde. Själv har jag en Amstaff, han är soffvärmare och Kattunge-nanny.

För övrigt så är funderar jag på vad folk tänker med ibland, hur f*n kan man göra något så idiotiskt som hetsa hundar mot hästar?!

Jag blir så trött, så trött... Människan i den sjukaste formen, när man ser nöje i att ge sig på svaga och försvarslösa. Tack ännu en gång för ett steg närmre ett "kamphundsförbud".

Fast om man hetsar en hund mot något djur eller sak, så ha det en väldig betydelse vilken ras det är....dvärgspets= inte massiva skador....turkisk karabash= tråkig stämning

nu finns det ju inte sm i kamp så att kalla det användningsområde vet jag inte...

Sen är det väl bara att erkänna att det är vissa raser som används mer frekvent vid hundkamper...

i övrigt håller jag med Humlan....Idioter ska inte ha hund

Jag blir så trött, så trött... Människan i den sjukaste formen, när man ser nöje i att ge sig på svaga och försvarslösa. Tack ännu en gång för ett steg närmre ett "kamphundsförbud".

Vi är inte nära ett förbud, däremot någon form av åtgärd mot dåliga ägare med farliga hundar, det har inget med ras att göra.

Kamphund = Hund som är större än en tax om media får bestämma. :mad:

Annars ett väldigt korkat och dumdristigt steg av hundägarna, hästen är långt ifrån ett svagt och försvarslöst djur.

Förstår inte varför du tackar för det, eftersom det har visats fram att de länder som redan infört kamphundsförbudet inte fått ner problemet med farliga hundar?
Är det inte bättre att vi ser till att hittat en lösning på problemet, än ännu ett verkningslöst förbud?
Starkare ägaransvar för hundägare, kanske? Eller hundkörkort?
Finns många lösningar som verkar vettigare än ett förbud...

/Camilla

Vi är inte nära ett förbud, däremot någon form av åtgärd mot dåliga ägare med farliga hundar, det har inget med ras att göra.

Nu blir jag lite lätt förvirrad.

Vi måste vara du och ett knippe till på hund.:confused:

Och om jag har hängt med hyfsat så är åtgärden någon form av körkort, eller då hundkort.....

Men varför bara ägare till "farliga" hundar???, det som gör mig förvirrad är att många menar på att det finns inga farliga hundraser, bara dåliga hundägare, och hur plockar man då ut vilka hundar som är farliga om de ändå liksom inte finns??

Jag trodde när detta diskuterades att detta hundkort skulle alla ta för att få ha hund, även om man köper sig något som inte klassas som så farligt.

För inte kan man ha hundkort till vissa raser???, det blir ju faktiskt lika verkningslöst som ni menar förbud blir mot samma raser.....

Kamphund = Hund som är större än en tax om media får bestämma. :mad:

I detta fallet var det troligen pitbull/amstaffvarianter med killar i 20-25 års åldern i kopplet då det finns en överrepresentation av sådana i den byn. Möjligen även någon av de öron och svanskuperade, tyskimporterade dobbermanns som också bor i närheten.

Såvitt jag vet så är hundkamper trots allt ganska ovanliga i Sverige och att "Några män" skulle gå på promenad med sina kamphundar känns otroligt besynnerligt - för inte tror jag att de skulle riskera att åka fast för olagliga hundkamper bara för nöjet att hetsa sina hundar på några hästar?!

Just på den här platsen finns det gott ett gäng amstaff/pitbullvarianter och några tyskimporterade dobbermans. Och det är knappast kel och myshundar ägarna har dem till. Sellberga är ett område i utkanten av byn och undanskymt. Perfekt plats om man vill hitta på skit utan att anstränga sin med en långprommenad. Jag tror knappast att de var på oskyldig kvällsprommenad.

Just på den här platsen finns det gott ett gäng amstaff/pitbullvarianter och några tyskimporterade dobbermans. Och det är knappast kel och myshundar ägarna har dem till. Sellberga är ett område i utkanten av byn och undanskymt. Perfekt plats om man vill hitta på skit utan att anstränga sin med en långprommenad. Jag tror knappast att de var på oskyldig kvällsprommenad.

Helt rätt Snuffsan, som du säkert gissat är det på mitt bete killarna roar sig med sina hundar!
Det är amstaff/pitbullvarianterna som härjar där. Vi har väldigt bra signalement på de tre hundarna samt hyfsat signalement på killarna (man ser var de härstammar ifrån, samt ungfärlig ålder), sist var en tjej också med men hon var antagligen bara ett "bihang".
De har synts där fler gånger och trots polisanmälningar, polispatrullerande, uppsatta plakat runt hagen med uppmaning av allmänhet att ringa polis och oss när de ser hundar i hagen, borttagande av grindhandtag, tätt med trådar så tar de sig in så nu får vi flytta pållarna.

Ja jag förstog att det var ditt sommarbete. Det gänget alltid när man är i byn. Polisen vet väl vilka de är? Varje gång jag är i byn och handlar/är på apoteket eller annat ser jag någon/några av dem i kvarteren runt polisstationen, bara att öppna dörren och suga in dem.

Ett tips är att hugga dem på festivalen då de lär va ute och visa sina hundar. Eller att ta dem i samband med att någon blir hundbiten på festivalen av någon av de här. Det har ju hänt förr.

Jag blir så trött, så trött... Människan i den sjukaste formen, när man ser nöje i att ge sig på svaga och försvarslösa.

Sen är det väl bara att erkänna att det är vissa raser som används mer frekvent vid hundkamper... i övrigt håller jag med Humlan....Idioter ska inte ha hund

Avlivning på hundarna o hundförbud på ägarna.
Vilket pack.:mad:

:bow::bow:

Annars ett väldigt korkat och dumdristigt steg av hundägarna, hästen är långt ifrån ett svagt och försvarslöst djur.

Jag tänkte detsamma. Undrar om hundägarna vet hur illa det kunde ha gått för deras hundar om hästarna vänt om och attackerat dem istället? Vissa hästar är inte att leka med när det gäller hundar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person har förts till sjukhus efter en olycka mellan en personbil och en häst i Sjöbo kommun. Larmet kom strax efter klockan 21 på...
Svar
0
· Visningar
594
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
427
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På måndagsmorgonen var staketet i hagen sprängt och sex av de nio hästarna i hagen var borta. Ston med föl fanns bland de försvunna...
Svar
0
· Visningar
231
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama