Het/Stressad häst vid uteritt.

S

Smultron92

Hej.
Jag har lite problem med min d-ponny.
I grunden så är hon ganska pigg/små het och blir lätt stressad när hon inte förstår, Men har gått jättemycket framåt. Är lugn & avslappnad för det mesta. När jag rider själv ute så brukar det fungera jättebra, såklart pigg, Men lyssnar endå på mig.Inte direkt någon dressyrform direkt med hon är avslappnad & lugn.
Nu till problemet; Såfort jag ska rida ut tsm. med någon annan blir hon som förbyt, Stressar upp sig, hoppar & kastar sig,små stegrar och gallopperar på stället. Kastar sig framåt i fullgallopp & tar bettet, hoppar in i buskar,hus,människor m.m. Det händer oftast efter trav/galopp och spec. när hon ligger efter en annan häst. Är hon först så är hon betydligt lugnare, Men är uppspelt & försöker sparka de andra hästarna om de kommer nära.
Detta är såklart väldigt jobbigt för både mig & min häst /hon bli ju jättetrött) & såklart de andra & deras hästar.
Vi har försökt med att jag rider först & tar bara en lugn skrittur. Att nonchalera att hon håller på och fortsätta rida som om det regnar. har testad med att låta hon vara först långt framför & även att hon är sist. men inget fungerar direkt bra. Visserligen blir det böttre om jag hela tiden pratar med hon & försöker få hon att fundera på annat, men helt bra är det absolut inte. har rådfrågat min tränare & hon har även ridit med ut, men då har mitt lilla kräck:angel: varit en ängel.., Så skulle behöva massor av tips på vad man kan göra, Innan jag köpte hon har hon gått lite på turridning & då har det fungerat bra. Ska jag fortsätta att försöka rida ut flera, eller helt enkelt inse att det fungerar inte? :confused:

Sv: Het/Stressad häst vid uteritt.

när du rider ut tillsammans med andra så skritta bara några gånger (tills att du känner att hon är lugn i skritten) och sen öka på succesivt med trav några steg och senare galopp. ta det sakta.och prata med någon ridlärare eller någon som är äldre och "hästklok" som kan följa med dig?

jag missade att du skrev det. ;)
okej.. försök ta reda på varför hon blir så pigg. det är lustigt att hon håller sig i skinnet just när ridlärararen är med.
kan det vara så att du förväntar dig att hon ska göra så och att det förvärrar lite?

Hmm,ja har också funderat på det. Brukar inte tänka direkt på att hon kommer hålla på, utan försöka rida på som vanligt.
Försöker också med att ignorera henens påhitt & rida på, men inte alltid så lätt när man mest är i diken & div. andra ställen...

Vilken längd har du på tyglarna. Min häst kan bli jätte jobbig och stressad när jag har "korta" tyglar när jag rider ut.
Länger jag de är det som "jag litar på dig, litar du på mig"

Hur är hon när du rider ut ensam? eller för instruktör?

jag har vell normal långa tyglar.
varierar mellan långa-halvlånga & "korta".
Försöker ha ganska långa, men det är lite svårt när hon kastar sig åt alla håll & kanter. Vill bara sticka förbi de andra.
Men i skritten har jag alltid långa. Försöker ha lite halvlånga i traven & galloppen,traven funkar ibland, kan bli lite väl snabbt emellan åt & galloppen är inte mkt. bättre.
men är jag själv så kan jag rida i alla gångarter på vilken tygellängd jag vill, där lyssnar hon 150 % på mig.
För tränare är hon också lung & fin. arbetar för det mesta bra, kan bli het i galloppen men inget som är okontrollerbart.

jag har också ridit en ponny som var liknande i början när jag red honom.. precis som NaTTa skrev så brukar hästen jag rider också bli nervigare o mer framåt om jag hade för korta tyglar.. så fort jag började rida med halvlånga.. gick hon MYCKET bättre! :love:

nu till ditt problem: försök o rida med ganka korta tyglar.. men du har händerna ganska långt fram..så fort hästen din börjar tramsa sejj o hålla på, sätt händerna var de ska vara o vips har du korta tyglar.. har funkat på vissa hästar ja ridit.. är värt ett försök..;)

glömde att fråga: om hon blir så där jobbig att rida ut med om ni har sällskap, hur är hon då att rida på bana med sällskap?

skulle bara skritta ut med andra en bra tid tills hon förknippar uteritterna med avkoppling.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 137
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30