Het ponny!

H

Hotandspicy06

Hejsan! Jag har haft min 15 åriga arab pojke i drygt en vecka. Alllting funkar jätte bra förutom en sak... När jag rider ut blir han jätte het. Han blir hur pigg som helst och vill bara springa. Man kan inte trava i normalt tempo, då blir det släng trav o sedan sken genom skogen:P Han har tidigare (för jättelänge sen) gått på galoppbanan. I paddik/ridhus går han jätte fint o är verkligen välutbildad inom dressyren.Finns det nått tips på hur jag ska kunna kontrollera honom bättre ute? (ska jag prova med martingal) :confused:
 
Sv: Het ponny!

Kan du rida bara i paddock ett tag nu från början? Eller ha sällskap ut, om det går bättre då? Det är ju en ganska stor omställning för hästen att byta miljö, rutiner, hästkompisar, ryttare etc och det är inte så konstigt om han är lite på tårna när han ska kolla in allt. Ta det lite lugnare och försök tills vidare undvika den typen av ridning som ger problem. Rid där han fungerar tills ni lärt känna varandra och han är avslappnad och litar på dig. Det är bara dumt att orsaka problem i onödan så här till att börja med. Lycka till med hästen!
 
Sv: Het ponny!

Hejsan! Jag har haft min 15 åriga arab pojke i drygt en vecka. Alllting funkar jätte bra förutom en sak... När jag rider ut blir han jätte het. Han blir hur pigg som helst och vill bara springa. Man kan inte trava i normalt tempo, då blir det släng trav o sedan sken genom skogen:P Han har tidigare (för jättelänge sen) gått på galoppbanan. I paddik/ridhus går han jätte fint o är verkligen välutbildad inom dressyren.Finns det nått tips på hur jag ska kunna kontrollera honom bättre ute? (ska jag prova med martingal) :confused:

Tack så mkt:D Jag har provat med sällsakp ut men han blir bara värre då:P :angel: Ska prova att bara ta det lungt ute så att han fattar att den inte bata är att springa när han kmr ut. Han tkr ju att det är så kul:D Kram Fanny
 
Sv: Het ponny!

rid ut själv om det blir bättre. Jag har haft en liknanade ponny, jag löste det genom mycket arbete i dressyren i manege och att jag skrittade ut. när jag kände att vi kunde klara det så började jag rida ut "på riktigt".
Ta det lungt när du rider ut, tävla inte med andra oich busrid inte. Trava/galoppera inte där du brukar. Du har bara haft hästen i en vecka, det tar tid innan man lär känna varandra. kanske går det över när ni vet var ni har varandra.
 
Sv: Het ponny!

Är han riden mycket ute i naturen? På vilket sätt är han riden, om han är riden ute i naturen?

Om han är ovan vid uteritter, så vet han förmodligen inte riktigt hur du vill att han ska uppföra sig och reagerar därför som han gör. Om han är mycket riden ute i naturen, kanske han mest har fått springa med sin förra ryttare och tror att det är så man ska göra.

Träna på att rida ute med honom! Visa hur du vill att han ska uppföra sig, hur man gör när man är ute. En martingal kan kanske vara bra i början, om inte annat för din egen del... Man känner sig lite säkrare själv om man har någon slags "nödbroms"...
 
Sv: Het ponny!

Jag skulle börja med att bara skritta på uteritter. Träna mycket halter, sidoförflyttningar osv på skogsturer och skritta, skritta och skritta tills han förstår att man ska ta det LUGNT på uteritter. Och en martingal är nog inte alls dum om han slår upp med huvudet.
 
Sv: Het ponny!

Tack så mkt alla:D

Ska även prova att byta ut havren mot korn:P Hihi han har ju gått på havre innan men men.. Han klarar det inte::P o Martingal ska oxå köpas in.

Kram
 
Sv: Het ponny!

Alltså, det slår mig att detta är ett fall av, typ, man ska kontrollera o lära känna hästen ifrån marken osv innan man kliver upp på den.
Jag skulle gå tillbaka till ruta ett och inte rida, bara köra lite "NH light" med honom, lydnadsövningar och lära-känna varandra övningar osv. Bara vara med honom, vara hans trygghet, visa omgivningarna, gå en promenad där ni brukar rida kanske och visa att det faktiskt går att skritta där, han behöver inte tokspringa, du är lika glad för honom ändå.

När du rider i paddocken, lyder han verkligen när du vill göra halvhalter, halter o så? Lyssnar han på din röst?

Och med en ny häst, vad säger förra ägaren som alltså hade den tills för en vecka sen? En tidigare ägare, om det är en schysst person som bryr sig om hur det går för hästen, kan ge dig råd om hur du bäst rider och kan också tala om om detta är en gammal ovana eller om det är något som har börjat nu, ganska viktig information tycker jag för att veta hur du går vidare.

Lycka till :bump:
 
Sv: Het ponny!

Alltså, det slår mig att detta är ett fall av, typ, man ska kontrollera o lära känna hästen ifrån marken osv innan man kliver upp på den.
Jag skulle gå tillbaka till ruta ett och inte rida, bara köra lite "NH light" med honom, lydnadsövningar och lära-känna varandra övningar osv. Bara vara med honom, vara hans trygghet, visa omgivningarna, gå en promenad där ni brukar rida kanske och visa att det faktiskt går att skritta där, han behöver inte tokspringa, du är lika glad för honom ändå.

När du rider i paddocken, lyder han verkligen när du vill göra halvhalter, halter o så? Lyssnar han på din röst?

Och med en ny häst, vad säger förra ägaren som alltså hade den tills för en vecka sen? En tidigare ägare, om det är en schysst person som bryr sig om hur det går för hästen, kan ge dig råd om hur du bäst rider och kan också tala om om detta är en gammal ovana eller om det är något som har börjat nu, ganska viktig information tycker jag för att veta hur du går vidare.

Lycka till :bump:

Tacks så mkt:D ja, han är väldigt väldresserad när man rider i paddok så han lyssnar på minsta möjliga:)
 
Sv: Het ponny!

Tacks så mkt:D ja, han är väldigt väldresserad när man rider i paddok så han lyssnar på minsta möjliga:)

Men vad säger förra ägaren då? Såldes han som "het vid uteritter" eller är detta något som han har börjat göra med dig?
 
Sv: Het ponny!

Låter smart att byta havern mot korn, men kanske ännu smartar att kolla om han behöver kraftfoder alls? Min arabdam hemma får 2 nävar havre om dagen, när dom andra hästarna får sitt kraftfoder, och hon är både pigg rund oah fin :)
 
Sv: Het ponny!

Men vad säger förra ägaren då? Såldes han som "het vid uteritter" eller är detta något som han har börjat göra med dig?

Hei :) Nää.. han såldes som gentleman som är världens snällaste:angel: Men han var mest riden i ridhus nu det sita med förra ägaren så han tkr det är så himla kulo komma ut i skogen:) Men han har blivit liite bättre o vi lär oss varann mer o mer...
Men ska rådfråga förra ägren nu i veckan:D
Vill bara lägga till att han är absolut världens bäästa pålle o goaste o allt som finns:P Positiv till allt o gillar att arbeta. Men det skulle lixom inte skada om ahn blev lite bättre ute:D men vi har redan gjort framsteg.. Idag så kunde han t ex trava utan att stressa överi galopp:idea:

//Fanniie
 
Sv: Het ponny!

Känner igen det där med het ponny ute. Min medryttarponny är ett arabsto som för ett halvår sen när hon kom till oss var rätt het ute och allmänt stirrig och stressig, dock hela tiden med en positiv attityd. Men på hemvägen gick det minst sagt undan ;)
Nu är hon lugn själv såväl som med sällskap och kan skritta lugnt även på hemvägen, det är tydligt att hon blivit trygg hos oss.

Mitt råd är att ge det tid, ta det väldigt lugnt ett tag nu, som andra säger så är det nog bra att inte rida alls eller iaf bara skritta ett tag.

Glöm inte bort att det tar 1/2 till ett år innan en häst är bekväm i sin nya miljö, och särskilt om inte din häst är van vid att ridas ut så låt det ta lång tid så går det säkert bra!

Håller med om att araber är underbara, älskar detta lilla sto :love:
 
Sv: Het ponny!

Känner igen det där med het ponny ute. Min medryttarponny är ett arabsto som för ett halvår sen när hon kom till oss var rätt het ute och allmänt stirrig och stressig, dock hela tiden med en positiv attityd. Men på hemvägen gick det minst sagt undan ;)
Nu är hon lugn själv såväl som med sällskap och kan skritta lugnt även på hemvägen, det är tydligt att hon blivit trygg hos oss.

Mitt råd är att ge det tid, ta det väldigt lugnt ett tag nu, som andra säger så är det nog bra att inte rida alls eller iaf bara skritta ett tag.

Glöm inte bort att det tar 1/2 till ett år innan en häst är bekväm i sin nya miljö, och särskilt om inte din häst är van vid att ridas ut så låt det ta lång tid så går det säkert bra!

Håller med om att araber är underbara, älskar detta lilla sto :love:

Tack för tipsen:idea: Jaa(L) Visst är araber underbara!? Dom har en sån speciell personlighet allihopa :love: Så fort jag såg Han så blev jag förälskad:D KärlekVidFörstaÖgonkast<33
 
Sv: Het ponny!

Hejsan! Jag har haft min 15 åriga arab pojke i drygt en vecka. Alllting funkar jätte bra förutom en sak... När jag rider ut blir han jätte het. Han blir hur pigg som helst och vill bara springa. Man kan inte trava i normalt tempo, då blir det släng trav o sedan sken genom skogen:P Han har tidigare (för jättelänge sen) gått på galoppbanan. I paddik/ridhus går han jätte fint o är verkligen välutbildad inom dressyren.Finns det nått tips på hur jag ska kunna kontrollera honom bättre ute? (ska jag prova med martingal) :confused:

( Har inte läst svaren, men men :p )
Jag hade en het ponny som sköthäst en gång men fick ett tips som funkade jättebra! :) När hästen vill börja springa och ligga på bettet försöker man en halt, som oftast kan vara lite svårt :P när hästen stannat lutar du dig frammåt med en godis i handen och sträcker den framåt så hästen böjer på halsen och tar godbiten ur handen :D funkar jättebra för mig :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Lager
·
I
Ridning Ja som rubriken lyder, så hade/har jag en jätte het ponny. Som alltid varit taggad, och varit svår att rida och få att arbeta korekt...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: Isbiteen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp