Het o hetsig häst

Sv: Het o hetsig häst

Vill höra hur ni hanterar en het och hetsig häst.
En häst som har oändlig energi, som knappt kan stå still.
Du kan knappt ta den i munnen för den är för känslig.
Hur leder du?

Vanlig grimma och grismsakft om det är ett ställe som hästen är vad vid, om den inte är van vid stället, kedjegrimskaft för min och andras säkerhet,

Hur longerar du?

släpper hästen lös i manegen så att den får springa av sig, bocka av sig, och sparka bakut hur mycket den vill utan att jag kan av misstag komma till sakda.

Hur rider du?

ja, det är ju ganska svårt att förklara här, men så att hästen verkligen känns genomriden så att hon har fått liksom förbrukat lite energi om du fattar.

Vad använder du för utrusning?

vanligt tränsbett, och liksom, ja, vanlig utrusting, det sitter ju inte i utrustningen, utan hur man rider.

Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den"

jag tror inte att jag fattar frågan så jag skiter i att svara här.

Munnen är kollad och en vargtand är borttagen.
Tror att det kan ha varit den som har spökat och att beteendet sitter i ett tag. ;)
Hon gick på hackamore ett tag efter det men blev stökigare efter ett tag!! :o

Vimsan skrev:
Munnen är kollad och en vargtand är borttagen.
Tror att det kan ha varit den som har spökat och att beteendet sitter i ett tag. ;)
Hon gick på hackamore ett tag efter det men blev stökigare efter ett tag!! :o
Stökigare på vilket vis? Vid vilka typer av situationer? Vad gör DU när hon blir stökig?

/JES

Ok, jag ska nog förklara lite mer.
Jag har bara haft hästen hos mig i 12 dagar än så länge.
Har bara ridit henne fyra gånger, två gånger innan hon kom och två gånger efter att hon kom till mig.
Jag har jobbat henne mycket från marken och fått fram en helt annan häst. Hon har inte bråkat så mycket de två gångerna jag ridit henne. Hon har inte fått utrymme att göra det :D
Innan har hon vänt, kastat sig, backat, stegrat, slagit mot skänklar, vägrat att gå, rusat osv... ja, allt vad en häst kan komma på för att komma undan.

Hur leder du?

Grimma och grimskaft.

Hur longerar du?

Longerar sällan, om det händer så i princip bara skritt, eller tempoväxlingar mellan skritt och trav.

Hur rider du?

Lugnt, mjukt, jämna tempon (även om det är tempoväxlingar, så inga rusningar om man säger så).

Vad använder du för utrusning?

Vanlig utrustning, ledat gummibett (allt annat gör hästen ännu starkare och hetare, lite speciell i munnen)

Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den"

Framförallt genom att tänka "ta så lite som möjligt i hästen" och det viktigaste av allt, använda samma rutiner för allt, uteturer så skrittar på bestämda sträckor, travar på bestämda sträckor, sträcker ut på bestämda sträckor osv. Annars går det inte att få hästen att slappna av i arbetet.

Vad ger du den för foder?

Grovfoder så mycket som det går. Vilket kraftfoder beror på hur hästen reagerar, vissa kan inte gå på havre alls, andra går bara på havre. Men gillar annars dom lite grövre typerna som tex fibergi.

Med så mycket kraftfoder så kanske det inte är så konstigt att hästen är het... :smirk:
Min första reaktion, men du kanske har en uträknad foderstat?

Det första jag gjorde med min häst som var ett "typiskt fullblod" enligt alla fördomar, var att se över foderstaten. Nu har jag en lugn, harmonisk häst med lagom pigghet.
Många pratar om grovfoder och kraftfoder hit eller dit, men det är ju den totala mängden energi som hästen får i sig som räknas. Har du hö med bra värden så behöver du inte pula i hästen mängder med kraftfoder. Vissa hästar tjockar på sig av för mycket energi, andra ser till att göra av med energin genom att bli nervösa, trippiga och "heta".
Inte sagt att det gäller alla här nu, men det låter som att de flesta inte har en aning om vad det igentligen är de stoppar i sina hästar och vilka konsekvenser det får. Dessutom LOVAR jag att det inte finns en häst som kan gå på en och samma foderstat (t.ex. 6 kg hö, 3 kg kraft) år ut och år in, allt måste baseras på det näringsmässiga innehållet i fodret kontra hästens behov.

Har man inte en häst som tränas och tävlas i trav/ galopp/ ridsport på elitnivå, så är det min personliga åsikt att det inte finns någon som HELST anledning att hålla hästen på en så hög energinivå att den inte kan stå stilla, koncentrera sig eller vill rusa runt en hoppbana i 300 knyck, medan ryttaren sitter och drar i marknadens starkaste bett.

Sen finns det hästar som är överlag piggare, absolut, men jag tycker att det är viktigare att se till hästens GRUNDLÄGGANDE VÄLBEHAG och DIN EGEN OCH HÄSTENS SÄKERHET. Detta i form av en KORREKT FODERSTAT, uppfosta hästen ordentligt och in i det längsta undvika att hänga på skarpa bett, kedjegrimskaft och hjälptyglar för att försöka släta över problemen istället för att lösa dem.

Jag vet flera hästar på hög nivå inom dressyren som är riktiga krutpaket, ta till exempel Patrick Kittels fux, vad den nu heter, den ska ju tydligen vara himla laddad. Och går de nu, säg GP dressyr tvivlar jag starkt på att de saknar utbildning i grund och botten.

Hon är het och hetsig när hon rids (19årig gammal dam) men annars är hon lugn och snäll. Jag rider henne på hackamore och kräver inte så mkt av henne på uteritt. I ridhuset brukar hon vara mer koncentrerad men jag rider henne oftast på pessoa och ibland tvådelat tränsbett då går hon bra, Ett tag använde jag thidemantyglar på henne och efter det blev hon mkt mer lugn och sansad. Vid longering gör jag som vanligt med tvådelat tränsbett. jag leder henne i grimma och grimskaft.
Foder: Hö, Kraft groov, Havre och soja.

Är hon lugnare ute på hackamoret än om du skulle rida på tex pessoat?
Tror jag ska ta hackamore nästa gång vi vågar oss ut :o :D

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp