H

Hotandspicy06

Jag har haft min 16åriga arabpojk i ca 9 månader nu. När han kom hade han inte varit "uteriden" på ett tag så han var såklaert helt galen:p Eftersom han tkr det är så kul. Det har blivit bättre och jag kan rida ut på honom utan att det bli skeen genom skogarna som det blev i början. När det är andra hästar med kan han dock bli jobbig.

Nu är det så att jag ska starta ett KM nu till hösten (november) och jag är orolig för att han kommer "braka loss" och leka rodeo inne på framridningen. Han är som sagt liteöver förtjust i när andra hästar rör sej, han kan lixom helt obefogat börja bralla om man är i samma ridhus som när nån hoppar över ett hinder:p Detta är i både hoppningen och dressyren. Jag VET ju inte om detta kommer hända men det är ju inte omöjligt.

I sommras när jag var på ridläger var han helt galen i ridningen (det var ca 6 andra hästar med) och det kommer va på samma ställe jag ska tävla är rädd att han kopplar ihop det...

Jag ska börja hopptäna i veckan för tränare, det kommer vara ca 4 andra i gruppen så det bli bra träning:p Och försöker att ta sällskap ut me nån några gr i veckan så han vänjer sej.

Några tips/knep så här i förväg och kanske nått nödknep ifall det skulle gå åt skogen på tävling:D

Sv: Het häst

Jag tycker du har en bra plan redan; att börja träna med andra.

Var lugn själv och försök att inte ha för höga krav och förväntningar på tävlingen så går det säkert vägen! Din tränare kan kanske vara med och komma med tips?

Lycka till!

Ingen annan som varit med om liknande eller har tips?:eek:
Kan ju lägga till att ensam i paddok/ridhus är han helt perfekt i framåtbjudningen

Vet inte riktigt om det är samma problem, menmen.

Jag brukar rida en häst som är jätte het, han vill bara frammåt och man kan knappt hoppa med honom då man inte har någon kontroll.

Lösning: Jag red för en instruktör som gav mig ett tips. Jag skulle strunta i det dära med att "vaden och låret ska vara de delar av benet som ska ligga intill hästen och driva"-stuket och klämma åt med knät istället. Var först skepptisk men direkt när jag började klämma åt med knät istället så gick han fortfarande relativt fort men var mycket lugnare och framförallt så lyssnade han på mig tillslut. Träningen avslutades med att jag lugnt och fint kunde hoppa en bana med honom (4 st hinder) och det har jag aldrig klarat av så lugnt och sansat tidigare. Brukade alltid vara så att man fått lägga volter för att sakta ner honom osv..

Hoppas att det hjälper dig som det hjälpte mig. ^^

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård