• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Sharp__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 806
S

Sharp__

Hej!
Jag skulle vilja ha lite råd ang. min häst. Han är ett halvblod (hälften fullblod) som är så ruskigt het att hoppa, oftast. Och han tar inte förhållningar alls, inte ens om man sliter, det är bara rakt på hindret som gäller, han vägrar aldrig elr så, men däremot kan bommarna bli lite plockepinn. Han är inte speciellt utbildad, ej heller så mycket hoppad men han måste ju ändå kunna vara reglerbar! På bommar går han jätte bra, tills det blir i galopp där är samma i hoppningen /han bara drar iväg) så har ni nå bra tips plus bomövningar osv att träna för att få tillbaka honom?

mvh maria:)

Sv: Het häst

Testa att trav hoppa, och studs hinder ( både låga och höga, många och få) är jättebra träning när man vill att hästen ska ha mer kontrol över sina ben.

Jag har en bra övning som brukar funjka på min häst som oxå bara vill springa mot hindren. Du kan ju prova :D
ställ upp ett litet hinder (bara fyrtio-sextio cm högt) på en av de stora volterna. galoppera och hoppa på volten och sträva efter att få en så jämn galopp så möjligt. lägg in många galoppsprång, runda och fina. tänkt inte på hindret utan tänk liksom att det bara står i vägen, som ett lite störra galoppsprång bara. rid inte rakt på det utan som om det är en del i volten.
hoppas det funkar! lycka till :D

Dressyr, dressyr och ännu mer dressyr!

Och gärna hoppa serier med ganska låga hinder, så att han måste tänka till och se upp med var han sätter sina fötter.

hoppa från trav.
jag rider en ganska het häst i hoppning, jag brukar göra så at jag rider mot hindret och så lite innan det så gör jag en volt när jag sedan kommer tillbaks mot hindret får hästen hoppa ganska direct det gör att hästen tänker hela anridningen och är uppmärksam på dej som ryttare eftersom han måste veta vart han ska.
man kan oxå göra volten runt hindret.

en annan övning är at komma lite snett på hindret, då blir hästen uppmärksamare.

tänk på att det ALDRIG gör ngt om man rider hästen i dressyr form när man träningshoppar, vissa hästar blir grymt mkt lungnare av att känna att ryttare har full kontroll på den.

lycka till! :D
//F.j

som de andra sa: dressyr!. du kan pröva att göra volt så fort hästen blir het, men det kan vara lite svårt om du är 2 gallopsprång från hindret! annars kan du trava över. och se till att du gör halt så fort som möjligt efter varje hinder så att h*n inte bara rusar på. lycka till! :D

Ja travhoppa mycket!! Att lägga volt nära framför hindret (i trav) är som ovan skriver en toppenbra övning för hästar som drar iväg. Stanna på volten tills hästen är lugn.

Hej, tack för svaren!
Jag rider nästan bara dressyr och tränar för dressyr instruktör (därför är han inte hopptränad med mig och inte tidigare ägare, för att han mest stått då.)
Han lyssnar bra i dressyren och är aldrig het lagom pigg och lydig, den enda ovanan han har är att han vill slå upp huvudet mycket speciellt när man ska bryta av eller ta en förhållning.

Öva mkt Skänkelvikningar så han lyssnar på dina skänklar också.. Även om hästen är het ska han lyssna på din skänklar i svängar mm.. Och mycket markarbete typ studs, kombinationer, linjer med si o så många galoppsprång o variera.
Om han drar upp huvudet så testa hoppa h*n med graman.

Hur positionerar du dig själv över hästen? Jag upplever ofta att ju fotare det går desto mer lutar man sig framåt "för att hänga med". Men nu när jag insett att man kan påverka hästen grymt mycket genom att bara räta upp sig och vara stilla och bara ta i tyglarna när det absolut behövs så har jag mycket mer kontroll över de heta hästarna. Min tränare frågade en gång när jag red en häst som bara kastar sig iväg om jag gett den lugnande ;) Och det var enbart att jag rätade på mig så sjukt mycket som gav det resultatet...

Va flummigt det blev :crazy: aja..

Hur ofta hoppar du hästen?

En anledning till varför han kan bli så het är att han kanske hoppar för lite?

Annars är studs och serier bra övningar för att få honom sätta undersig och jobba lite och inte bara rusa på.

Travhoppa med bom före, samma i galopp. behöver inte vara högt,

Sen är det bara att träna och åter träna. Markarbete fast med små hinder :)

Lycka till

Många hästar blir extra heta pga att ryttaren släpper stödet med benen och bara hänger i tyglarna, i stället för att göra tvärt om. Lägga till benen och släppa tyglarna. Hästarna känenr sig trygga när de blir inramade av benen, och de slipper försöka "fly" från det som drar dem i munnen!

När din häst blir het och stark så ska du ge den signaler i form av impulser. Ex när du tar tag i din häst så tar du ett tygeltag och sedan släpper du efter, tar ett tygeltag och släpper efter, tar ett tygel tag och släpper efter........ Aldrig bli hängande i tyglen. För varje gång du tar tag i hästen så får den EN signal att reagera på.
Ex om du ska flytta hästen för skänklen, ett tyck ger ett steg åt sidan, ett tryck till ännu ett steg åt sidan. Om du där emot skulle ge ett tryck och sedan hålla kvar det tycket så skulle troligtvis hästen bara flytta sig ett steg.

Du skriver att han slår med huvudet vid förhållningar, har ni kollat tänderna på hästen?

I övrigt så kan du tänka på att bli avspänd som möjligt och lägga in små hinder, bommar i den dagliga träningen, pröva att göra avsaktningar innan bommarna och efter bommarna, och hela tiden vara så lugn och avspänd som möjligt.

Okej ;) Jag har inte tänkt så mycket på hur jag sitter när han hoppar. Han hoppas ganska sällan, nu är han inte hoppad på jätte länge pga. senskada osv, han blir lugnare ju mer man hoppar men han är ändå 'het'.

Hej!
Min förra häst var jättehet vid hoppning, så honom hoppade jag i stort sett varje dag.
Bara cavalettis och bommar då.. Och kanske en gång i veckan riktig hoppträning. Det räckte med bommar på marken för att han skulle bli het, så när jag red över dom varje dag så var det inte lika kul längre..
Du kan ju pröva :)
En annan övning som kan funka är att sätta upp ett hinder, på valfri höjd, och sen 5-6 galoppsrång till ett till hinder, och det hindret bygger du tittigt som f-n! Vad din häst nu tycker är lite otäckt, vattenmatta, mur eller liknande.. Då backar han förhoppningsvis av lite mot det och du kan komma mer till drivning..
Lycka till

som många andra har sagt, rid mer dressyr tills hästen är lydigare i markarbetet, tar hästen förhållningarna där så blir det garanterat lättare i hoppningen också.
försök vara så mjuk i handen du kan i hoppningen, såatt det inte blir en dragkamp mellan häst och ryttare, tänk ett gram i varje tygel. (så har jag fått träna med min häst som gärna springer iväg om hon får chans)
lycka till

Rid lite "dressyr hoppning".

att du bygger upp en bana med både bommar och små hinder, rider ett litet program eller vad man ska kalla det så att du kanske kommer i galopp mot hinder nr 1, efter det saktar du av till trav och hoppar nr 2, travar över några bommar, gör halt, travar mot nästa hinder osv.

Kan vara en jättebra övninv för att få hästen att vara uppmärksam

Hejhej :)
Någonsin tänkt på att skaffa ett skarpare bett? kan hjälpa mycket.
Du kan också träna på att ha bommar framför och bakom ett lite lägre hinder, och dem första gångerna låter du honom gå som han brukar (rusa) och om han gör det lär han nog snubbla och sånt och bröjar känna sig lite osäker, då tar han det säkerligen lugnare både före och efter hindret..
Testa också och sitta tungt nere i sittsen och vänta tills hästen hoppar...
Hoppas du fick lite bra tips ialf :)
MVH //Mickan

Har lite samma problem som dig me min häst. Men det har blivit bättre sen vi började hoppa oftare och då hoppar vi inte direkt så mycket varje gång.. nån gång blir det lite travhoppning och cavaletti en annan gång blir det studs. Brukar också rida ut en gång i veckan och låta henne löpa lite så hon får springa av sig då hon är väldigt het i allmänhet. Sen lägger jag ner extremt mycket tid på dressyren.. har henne huvudsakligen som dressyrhäst. Men allt blev iaf mycket bättre när jag varierade ridningen och framförallt hoppningen mer.

Lycka till !;)

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: MimmiNO
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 731
Senast: Hedinn
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 404
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 546
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka