R

Rockypro

Vet inte om den här tråden egentligen ska ligga här.

Det är iallafall så att jag ska köpa ett 9 årigt sto, som blev inriden när hon var 7, alltså har hon bara varit riden i 2 år.
Hon är världens finaste häst att rida, pigg och glad, positiv och frammåt, MEN, efter att man har travat ett tag, så fattar hon galopp självmant, och sen är det svårt att få stopp på henne, hon är både stark och het i galoppen, och hon blir dessutom lite stressad när man ska få henne att sakta av från galopp till trav.

Jag undrar hur jag ska få henne mindre het/stressad och få henne att lyssna mer på dom förhållande hjälperna?

Hon är väldigt lyhörd, men åt lite fel håll... Lyssnar mycket bra frammåt. :p
Hon lyssnar också fint på vikthjälper och så, det är egentligen bara galoppen som krånglar.
Hon blir också stressad vid hoppning.

Kanske NH skulle hjälpa?
Eller byta bett?
Hon rids nu med ett vanligt tränsbett, och med thidemantygel så att hon inte ska slå upp med huvudet.

Är det någon som har något bra tips hur jag ska göra med henne?
Jag vill verkligen köpa henne, men bara om jag vet att jag kan få henne att lyssna på mig, och få henne mindre het och så.
För de är ju som sagt inge kul att ha en häst som inte lyssnar bara för att hon tycker att det är så jätteroligt att galoppera... :p
 
Sv: Het häst

Inträffar detta när hon börjar bli trött eller när hon fortfarande har för mycket energi?

Om detta inträffar när hon börjar bli trött är det kanske stressrelaterat, att hon inte orkar koncentera sig, utan bara springer istället.

Om hon bara är framåt och tycker det är kul att galoppera, hur blir det om du lugnt låter henne ligga kvar i galopp och varken jagar på henne eller försöker bryta av, tills hon självmant börjar lugna sig så att ni efterhand bryter av till trav. även om det tar 10 minuter. Skulle det kunna funka? Är galoppen hetsig? Kan du få henne att bara rulla på i galopp i normalt eller lugnt tempo? I så fall skulle jag testa det. Det förutsätter att ridbanan är relativt stor så att det inte blir för snurrigt.

Kanske skulle du vänta med att hoppa henne till ridningen funkar i alla gångarter?
 
Sv: Het häst

Inträffar detta när hon börjar bli trött eller när hon fortfarande har för mycket energi?

Om detta inträffar när hon börjar bli trött är det kanske stressrelaterat, att hon inte orkar koncentera sig, utan bara springer istället.

Om hon bara är framåt och tycker det är kul att galoppera, hur blir det om du lugnt låter henne ligga kvar i galopp och varken jagar på henne eller försöker bryta av, tills hon självmant börjar lugna sig så att ni efterhand bryter av till trav. även om det tar 10 minuter. Skulle det kunna funka? Är galoppen hetsig? Kan du få henne att bara rulla på i galopp i normalt eller lugnt tempo? I så fall skulle jag testa det. Det förutsätter att ridbanan är relativt stor så att det inte blir för snurrigt.

Kanske skulle du vänta med att hoppa henne till ridningen funkar i alla gångarter?


Nej, hon är så hla tiden, under hela ridpasset, så jag tror inte att det har något med att hon blir trött att göra... :crazy:

Hennes galopp är lugn pch fin, hon bara rullar på i galoppen. Det är bara när man försöker ta i henne och få henne att sakta av som hon blir lite hetsig. Annars har hon en lugn galopp.

Om jag provar det som du säger, att låta henne galoppera på efter att hon självmant fattat galoppen, tror du inte att hon skulle få en idé att hon FÅR göra så, ungefär som "Börjar jag galoppera så FÅR jag galoppera!"..? Eller? :crazy: Hon är en väldigt smart häst om jag säger så, hon har mycket idéer för sig. :p

Vad tror du om att jobba med övergångar?
Eller kanske att longera henne före varje ridpass, om hon bryter av med hjälp av min röst från marken kanske hon gör det från hästryggen också?

Sen pratade jag förresten med hennes ägare om det för någon dag sen, och hon sa att hästan ALDRIG gör så med henne nu, men hon gjorde det i början, ungefär som en testgrej. Hon kanske försöker testa mig, om hon kan göra som hon vill eller om jag är nog bestämmd.
Jag vet inte alls, behöver verkligen hjälp! :crazy:

Tack för svar! :)
 
Sv: Het häst

Fattar hon galopp utan att du säger så?
Du ska fatta galopp o hon ska lyda både det o avsaktningar.
Öva övergångar, men låt henne ibland få galoppera ganska länge.

Hade en gång en 4-åring som när jag fattade galopp första ggn på vägen hem, blev rädd när jag tog den i munnen o sprang fortare.
Fick släppa tygeln o klappa- saktade av.
 
Sv: Het häst

Nu vet jag ju inte alls hur du lägger upp dina ridpass men jag skulle nog försöka testa att aktivera henne så mycket som möjligt under hela ridpasset, med mycket volter och olika ridvägar hela tiden, cavaletti/bommar och mycket "pyssel", så hon fick mycket att tänka på förutom galoppen.
Samt vara lugn hela tiden, jobba med övergångar. Det jag funderade lite på är hur hon är om du gör en galoppfattning, blir hon stressad då med när du ska sakta av? Eller kan det vara så att när hon självmant väljer galopp och du ska sakta av och märker att hon inte svarar blir du då stressad/spänd? Då är det ju säkerligen det som påverkar hästen också..
Jag har som sagt ingen aning om hur du rider, så ta inte detta som kritik. Det är bara lite tankar som dök upp! :bump:
 
Sv: Het häst

Nu vet jag ju inte alls hur du lägger upp dina ridpass men jag skulle nog försöka testa att aktivera henne så mycket som möjligt under hela ridpasset, med mycket volter och olika ridvägar hela tiden, cavaletti/bommar och mycket "pyssel", så hon fick mycket att tänka på förutom galoppen.
Samt vara lugn hela tiden, jobba med övergångar. Det jag funderade lite på är hur hon är om du gör en galoppfattning, blir hon stressad då med när du ska sakta av? Eller kan det vara så att när hon självmant väljer galopp och du ska sakta av och märker att hon inte svarar blir du då stressad/spänd? Då är det ju säkerligen det som påverkar hästen också..
Jag har som sagt ingen aning om hur du rider, så ta inte detta som kritik. Det är bara lite tankar som dök upp! :bump:


Jag har också funderat på att aktivera henne så mycket som möjligt under hela ridpaset. :) Har bara ridit henne 2 gånger hittills eftersom jag inte har köpt henne än, och ena gången var bara en uteritt i skritt. :P
Ska dock rida henne nu i veckan igen och känna hur hon känns då.
Hur det är med det där om jag spänner mig eller inte kanjag inte riktigt svara på. :crazy: Det är möjligt att jag gjorde dte eftersom det vara allra första gången jag red henne och inte fick stopp, men annars tyckte jag faktiskt tt jag kände mig ganska lugn. :)

Jag tar inget som kritik om det inte är från en person som könner mig och om har sett mig rida, så det är lugnt. ;)
 
Sv: Het häst

Träna mkt grunderna i skritt o trav, göra halter, övergångar skritt, trav, skritt, trav- hela tiden, träna volter, serpentiner, mm.
Lyssnar den till 100% i skritt o trav, går fram för skänkeln och stannar för handen/sätet så borde den inte springa iväg i galoppen. Tänk på vad du gör med kroppen, så du inte ger den galoppfattning utan att tänka på det.....
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp