H

Horses4Ever

Heej allihopa!
Jo nu är det så här att jag rider en ganska het häst och nån dag ska vi hoppa en liten bana, nån som har några tips för att det inte ska gå för fort? :idea:

Sv: Het häst

Min häst är också väldigt het på hindrena, mitt enda tips då (som funkar ganska bra) är att hålla ganska rejält i tyglarna tills precis innan hästen ska hoppa av, då ger du fulla tyglar så att hästen kan sträcka ut sig riktigt. När hästen sedan har landat med bakbenen så tar du tag i tyglarna igen och fortsätter så, hoppas att det var till någon hjälp :D

Tack så mycket! Fast ett tilägg det är inte min häst ;)

Tack för tipset, nu har jag hoppat och det gick jättebra! Satt och kollade i lite böcker igårkväll också, så jag snappade upp tipset att sitta och krama tyglarna ganska ofta så det hade jag också hjälp av! :D

Jag tycker inte man ska sitta och bara hålla i en pigg häst och sen bara släppa. Mer krama och krama och sen inte ge så himla mycket på tyglarna, om man gör det rusar de bara efter, iallafall de hästar som varit heta på hinder som jag ridit har gjort så. Men alla har ju skilda erfarenheter :)

tjaa jag kombinerar dressyr med hoppning på heta hästar..

nyligen hoppade jag min kompis häst helt galen med hinder :smirk:
red dressyr innan jag hoppade så han gick fint o så sen efter så ställde vi upp ett hinder på kanske 70 - 80 cm, red en volt därefter ut o styrde mot hindret upprepade volten efter ett halvt varv från paddocken gjorde en ny volt o så fortsatte jag så då gick han otroligt fint :love: bara ett tippa lägg lite volter o så.:bump: :D

Lycka till :D

Jag tycker inte du ska hoppa om du inte kan kontrollera hästen.
Visst kan en häst vara het men då är det bara att rida dressyr, inget hopp alls. Kan man inte kontrollera hästen på ett hinder ska man inte hoppa en bana.

Min häst är mycket stark och på hinder.
Jag brukar ha 3 hinder på en långsida, med 14 meter mellan.
Och rida längs långsidan, göra en volt runt varje hinder tills jag har det i kontroll.
Sedan hoppar jag hinder 1, gör en volt runt och hoppar det igen, och gör så med varje hinder.
När detta funkar har jag förhoppningsvis rätt kontroll för att hoppa dessa 3 hinder på raken utan att hon drar ifrån.

Så glöm hoppning och rid dressyr, så slipper du slita i den stackars hästen!

FridaW skrev:
Min häst är också väldigt het på hindrena, mitt enda tips då (som funkar ganska bra) är att hålla ganska rejält i tyglarna tills precis innan hästen ska hoppa av, då ger du fulla tyglar så att hästen kan sträcka ut sig riktigt. När hästen sedan har landat med bakbenen så tar du tag i tyglarna igen och fortsätter så, hoppas att det var till någon hjälp :D

Ursäkta mig, men det där är verkligen inte vad jag skulle rekommendera :eek: :confused:

Att sitta och hålla o hålla o hålla i en het häst hjälper inte i längden, det blir snarare värre. Hästen blir dessutom hård i munnen, och slänger sig iväg mkt mera om du nån gång skulle släppa tyglarna sedan.:crazy:

Dressyr!!!!!!!!!!! det är vad som behövs på heta hopphästar :P
Dressyr, dressyr, dressyr, dressyr! :D

När jag fick min häst var den också väldigt het vid hoppningen, ingen chans att hålla den!
Jag skippa hoppningen för ett tag och träna dressyr, väldigt mycket! För att få honom att lyssna på mig!
Nu hoppar han banor på helt vanligt bett!
Och det är tackvare dressyren!

Lycka till!:banana:

Miss_Hanna skrev:
När jag fick min häst var den också väldigt het vid hoppningen, ingen chans att hålla den!
Jag skippa hoppningen för ett tag och träna dressyr, väldigt mycket! För att få honom att lyssna på mig!
Nu hoppar han banor på helt vanligt bett!
Och det är tackvare dressyren!

Lycka till!:banana:

Heja heja!
En som fattat galoppen :bow:

Dressyr är grunden till all ridning, så är det bara :D

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar