Het häst!

M

MartinaN

Hejsan ska ev. köpa en häst som är pigg/het och har hört att det ska finnas foder som är speciellt framtaget till heta hästar och som har en dämpande effekt.
Vad finns det för märken och gärna internett sidor till dom oxså!

Sv: Het häst!

svarthavre ska visst vara så.. men det är bara vad jag har hört...

Vi ger kornkross till våra hästar som inte kan äta havre pga att dom exploderar. Även bra till hästar som behöver lägga på hullet. Det funkar på våra hästar iaf.

Spillers har flera foderalternativ till hästar som är heta och stirriga.

Cool Mix
Horse & Pony Cubes
Response Slow Release Energy Mix (eller Cubes)
Showing & Conditioning Mix
Conditioning Cubes

Cool Mixen har vi provat med helt otroliga resultat. Jag trodde aldrig att ett foder kunde göra så stor effekt. Jag var en stor skeptiker innan, men nu är jag helt såld och tycker definitivt att det är värt att prova.

Frågan är varför är hästen het ? en del har visserligen mycket energi i sig och är på go hela tiden, men en del hästägare vad jag sett med heta hästar gör såhär: Hästen får relativt lite mat eftersom hästen är *het*...hästen blir hetare eftersom den är hungrig...hunger utlöser som bekant stress. Stress tolkar alltförmånga hästägare som hethet eller att hästen har för mycket enegi...villket resulterar i att hästägare ytterligare drar ned på maten...villket får till följd ännu hetare häst. Fast egentligen är den stressad pga att den är hungrig. Har träffat på en del människor med heta hästar som gett dom ÄNNU mera mat, och vipps har dessa hästar coolat ned och blivit harmoniska varelser att rida/hantera. Nu behöver ju inte detta stämma i ditt fall, detta är bara sådant jag varit med om och sett. MEN jag tycker mig märka att det är hemskt vanligt att göra så med heta hästar.

Tack för era svar. Borka: ska titta upp det där med cool mixen.Undrar om det finns nån hemsida, får väll söka på nätet.
Hästen i fråga är en gammal travare...och travare brukar vara pigga. Ägaren säger att han är pigg/het...jag tycket han var pigg att rida...men het på hinder då han tyckte det var SÅ kul!
Så ägaren tipsade om att hon hört om specialfoder för heta/pigga hästar som inte ska ha havre i foderstaten. Han får ca. 8-12kg hö beroende på värden och hur mycket han vill ha...även luzern hack, och mineraler och korn. Själv tycker jag det är lättare med färdigblandat foder just för att man slipper blanda massa saker.(är väll lat) Och med färdigblandat så vet man att hästen får i sig mineralerna som dom ska.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt