nrciss

Trådstartare
Har nyligen blivit medryttare på ett varmblodssto (före detta travare, men nuvarande ägaren har haft henne i sex år och innan dess gick hon på avel, så det är ett tag sedan hon slutade) som jag upptäckt är väldigt het. Oftast rider vi ut, och den första traven och första galoppen är kontrollerade och jag kan styra tempot och sakta av när jag vill, men efter det bara rusar hon. Använder både tyglar och röst och säte men hon lyssnar inte på något, dock så saktar hon av när det inte längre är bra väg för att galoppera, t.ex. om det blir halt eller kommer en nerförsbacke. Det gör inte så mycket att det går snabbt ibland, problemet är att jag verkligen intehar någon kontroll.

Vad kan vara bra för att lugna ner henne? Det finns ingen paddock i närheten, bara en plan som för tillfället (med all snön) är väldigt liten, och alla småstigar i skogen är också översnöade. Dessutom rider vi efter bilvägen eller skogsvägar där det får plats kanske två hästar i bredd, så det finns inte mycket plats att arbeta henne på.
 
Sv: Het häst

Är väl lite så att travare precis som galoppörer aldrig slutar att vara "tävlare". De har ett högt tempo i sig och ofta är de "starka pullare" vilket gör att det stödet de får i tyglarna när man vill sakta ner ofta får dem att fortsätta i det tempo de vill gå i. Kan tänka mig att din häst tycker att hon har fullständig kontroll på läget då hon saktar ner när underlaget blir sämre... *ler*

Du skriver om "sätet". Det du kan fundera på lite är vilken sits du har när det börjar gå för fort och du vill sänka tempot. Vad för sadel rider du med och vad för längd har du på stiglädren till exempel? Hur hanterar du tyglarna?

Jag var ute och ledde en uteritt med lite olika hästar, mest på ponnys. Själv satt jag på en gammal galoppör. När vi går igång i en lugn galopp på en fin skogsväg hör jag hur en liten ponny närmar sig bakifrån i ett betydligt högre tempo än tänkt. Ponnyn med ryttaren kommer upp vid sidan på mig och fullblodet jag rider. Ser att ryttaren sitter djupt framåtlutad i sadeln med benen hårt kramade om ponnyn och drar i tyglarna allt hon orkar. Med andra ord har ponnyn allt stöd den behöver för att fortsätta i det höga tempot som den går i...

Jag frågar henne hur det går och hon beklagar sig över att hon inte får stopp på ponnyn. Eller rättare sagt så ropar hon något om att "Han gååår iiinteee att stoooppaaa. Jag ber henne lugnt att släppa lite på tyglarna, luta sig bakåt och försöka att inte krama så mycket med bena. Jag pullar upp min blodis och sänker tempot. Ponnyn går om och när den börjar känna sig ensam så sänker den tempot.

Efteråt så pratade vi lite om fördelen av att komma upp lite ur sadeln så att man kan använda kroppen mer för att bromsa tempot och vikten av att inte luta sig framåt och "krama med benen". Alltså komma bak med baken och trycka framåt med fötterna. Påpekade även lite hur man kan rida med korsade tyglar och ta stöd från manken när hästen börjar bli stark.

Gamla travare kan vara envisa så det handlar mycket om träning. Men du behöver nog bli starkare i sadeln. Det vill säga finna tekniken i hur du skall rida galopp i det tempo du vill och inte det hästen vill...
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst

Går det att rida in på en volt innan du märker att hon bara tar bettet och rusar på? Lugn häst med som sällskap kan hjälpa. Lätta på tyglarna kan oxå hjälpa. Böja in något. Whoo vid avsaktning. Proo vid halt.
 
Sv: Het häst

Min travare slutade på travet 2007 så det var en del år sedan, men han har fortfarande det tänket att när man tar tag i tyglarna så vill han öka. Det bästa sättet att hålla honom lugn när han vill springa är att ha lite lätt slack på tyglarna och använda rösten mycket. Sitta som en säck potatis i sadeln funkar också, dvs sitta djup och verkligen på arslet så man blir tung i kroppen. Men för detta krävs att hästen inte börjar bocka för då flyger man. Är hästen bockningsbenägen är det bättre att man står i fältsits med korta läder.

De enda gångerna jag verkligen tar i tyglarna i bromsningssyfte är om jag verkligen behöver stanna, NU! Men jag föredrar att inte försätta mig i den situationen till att börja med.

Nu är min travare väldigt lugn och lite sävlig för det mesta, men han kan tända till och då märker man vad han är gjord av.

När jag rider ut har jag alltid en halsrem, ett stigläder runt halsen som jag kan hålla i för bättre balans om det behövs så jag inte blir hängande i tyglarna. Har hästen ett ordentligt löphuvud är det döden att bli hängande i tyglarna.

Sen skulle jag vilja rekommender att inte rida i snabbare gångart än man behärskar. Tappar man kontrollen blir det fort farligt. Om du känner att du verkligen inte fixar det skulle jag nog säga att håll dig till skritt och trav tills grusplanen tinat upp.
 
Sv: Het häst

En sak som jag är försiktig med när jag rider travare (och före detta travare) är att inte få vikten för långt fram vilket kan vara lätt i fältsits. Travare gillar ju att trava men vid för mycket vikt fram rullar de lätt över i galopp och då ökar ju tempot. Har lite lättare att undvika det då jag oftast rider med galoppsadel (träningssadel då) och jockeysits om än inte med "jockeykorta läder". Har lite lättare att balansera upp hästen då så att den inte så lätt rullar över i galopp. Det kan ju vara en idé att prova/tänka på att försöka komma fram med fötterna och bak med baken...

Sen rider även jag som iNHALE alltid med halsrem. Kan som hon då få ner händerna, balansera upp mig och hästen utan att ta för mycket i tyglarna. Det blir ju lätt lite som iNHALE beskriver. Dragkamper med travare eller galopphästar även om de är pensionärer är ofta dömda att förloras... *s*

Jag kan inte säga att jag ridit många travare men det börjar bli allt mer populärt att rida travare i träning och då även galoppera dem. Har man lite galopperfarenhet så bjuds det då ofta möjlighet att även rida travare idag. Har varit med om ett par travare som verkligen varit stenhårda pullare. Men när jag släppt på tyglarna så har de sänkt tempot hur fint som helst... :angel:

Rent generellt känner jag mig rätt trygg på både galopp och travhästar då de oftast "har bra koll på läget" när det börjar gå fort. Personligen så tycker jag det är svårast/farligast att galoppera hopp och dressyrhästar i högre farter då de inte är vana att gå fortare några längre sträckor. De kan ibland få för sig saker som att bocka eller dra väg åt höger eller vänster under galoppen. Man vet liksom inte var man hamnar då vilket ibland känns lite för spännande. Men det är bara min personliga erfarenhet av de hopp och dressyr hästar jag ridit och inte något som jag kan säga är en absolut sanning... *s*

Sen vet jag inte rikitigt om det där med att "rida in på en volt" är så bra. Funkar säkert i ridhuset där tempot sällan blir högt. Men ute på skogsvägen går det oftast bra mycket fortare och det finns inget utrymme för det. Det handlar mer om som iNHALE skriver att komma ner i sadeln, luta bakåt och sitta tungt och släppa efter på tyglarna... :cool:
 
Sv: Het häst

Var ut idag, dock blev det bara en kortare sväng galopp och trav, men jag försökte verkligen fokusera på sitsen. Märkte att när det börjar gå fort utan att jag har bett om det blir jag mycket spändare och faller framåt utan att jag märker det samtidigt som jag drar i tyglarna för att få stopp, så det blev väl lite samma situation som ponnyryttaren där. Gick otroligt mycket bättre så fort jag insett detta, särskilt i galoppen. Nu har hon en otroligt studsig trav som är svår att sitta ner i, men det ska jag absolut fortsätta träna på, plus börja använda halsring :)

Tänkte även på att hon lätt slår över i galopp när jag vill trava, och såg inte ditt andra inlägg förrän jag kom hem från stallet, men nu när jag tänker på det så är det oftast i uppförslut som hon slår och där brukar jag av gammal vana alltid ställa mig i lätt sits. Troligtvis är det ju för att min vikt skiftar framåt då som hon fattar galopp, men jag tror även att hon (konstigt nog) inte orkar hålla igång traven när hon måste arbeta i den, och då är det lättare med galopp.

Som du säger så verkar hon ha superkoll på vad hon gör när hon "rusar", så jag får väl helt enkelt börja lita på att hon vet vad hon håller på med. Har ridit halvblod och ponnyer nästan hela livet så jag är väl helt enkelt inte van med att hästar klarar av att gå i det höga tempot. Egentligen tycker jag det är rätt kul att rida på fort, iaf när hon inte drar iväg själv, så farten i sig är inte problemet, det är bara när hon drar iväg utan att jag bett om det som jag blir nervös (återigen skada från att ha hållt på med halvblod - de drar aldrig iväg i den farten om det inte är något "fel").
 
Sv: Het häst

Hur är din hästs trav? Nottens är väldigt studsig och jag har svårt att sitta ner i den, vilket gör det väldigt svårt att sakta av med sätet och det brukar sluta med att jag drar i tyglarna och lutar mig framåt (helt fel på alla typer av hästar), men det kanske blir lättare att sitta tillbaka om man kan hålla balansen i halsringen?
 
Sv: Het häst

Jag brukar rida sådana hästar genom att sysselsätta dem så mycket som möjligt. Inte harva runt på fyrkantsspåret utan lägga in små övningar hela tiden, t.ex flytta undan ena skänkeln, tempoväxlingar, cavaletti, halter osv. Alltid sträva efter maximal kontroll men inte luras in i hästens puls utan hela tiden hålla sig lugn. Man kan ofta kontrollera mer än vad man tror.
Sen kan det vara bra att ha i åtanke att rakt spår i många fall kan leda till förlorad kontroll på sådana hästar, så välj t.ex. att ta galoppen på volter eller på vägar som inte inbjuder till högre hastigheter. Man får anpassa ridningen lite efter hästen, t.ex. skulle jag inte kunna galoppera på rakt över en äng med min nuvarande för då skulle han vara så uppe i varv att jag skulle ligga på backen snabbare än jag hinner blinka..:angel:
Och se upp med att sitta med handbromsen i! Det brukar bara leda till ännu värre resultat. Spänn bålmuskulaturen istället och räta upp dig (såg att du skrivit att du faller framåt ibland).
Sen kan det ju även bero på att hon inte orkar gå i ett lugnare och mer kontrollerat tempo, då gäller det att försöka muskla upp henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst

När han travar lugnt och avslappnat är han som vilket halvblod som helst, men när det börjar gå fortare, eller när han spänner sig är det väldigt svårt att sitta ned.

Om man själv spänner sig blir det ännu svårare att sitta ned och det blir ännu stötigare. Så främst behöver du träna på att slappna av. Det är naturligt att spänna sig när man blir osäker, vilket man blir när man känner att man tappar kontrollen. Därför är det bra med en halsrem. Där kan du hålla så hårt du vill så du känner att du inte kommer åka av. Träna först på att inte luta dig framåt. Du behöver inte sitta på rumpan hela tiden, är det för stötigt kan du stå i lätt sits, men du kan fortfarande luta dig lite bakåt. Håll balansen i halsremmen och försök motstå att hänga i tyglarna. Det är generellt det svåraste för oss vanliga ryttare att lära oss, att släppa på tyglarna för att få hästen att sakta in. Redan på ridskolan får man lära sig på första lektionen att man bromsar genom att dra i tyglarna. Det sätter sig fort i ryggmärgen och hamnar man i en siatuation där man blir osäker och rädd gör man det man lärt sig och det som sitter i ryggmärgen.

När jag red på ridskola fanns där en ponny som inte gick att bromsa med tyglarna, ju mer du drog, ju fortare gick det. Det hände mig ett antal gånger att alla hade gjort halt utom jag som försökte få stopp på ponnyn som travade runt i ridhuset medan jag förgäves försökte bromsa med tyglarna. Först när jag samlade mod och släppte på tyglarna saktade han in.

På många travare och galoppörer är tyglarna som en gaspedal, ju mer du ligger på desto fortare går det. Först när du lättar på trycket saktar de in.
 
Sv: Het häst

Det är inte helt lätt att ställa om sig från "ridhästtänk" till "travar/galopphästtänk". Det blir fort otäckt när det går för fort. Man vill gärna bromsa hästen med tyglarna och muskelminnet är starkt.

Att rida galopp och travhästar är lite som att köra speedwaymotorcyklar - snabba tävlingsmaskiner helt utan bromsar. Man måste inse att tyglarna på trav och galopphästar är som iNHALE skriver gaspedaler. De är inte ovanligt också växlingsspakar. Så fort man kortar upp så går en ny och snabbare växel i. Men släpper man på tyglarna så går friläget in och hästen saktar av... *ler*

Men det du skriver säger lite att du är på rätt väg. iNHALE la in ett par mycket bra bilder på sitsen i den här tråden...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1182885&page=2

Som du ser på bilderna är det lätt att falla framåt i fältsitsen i förhållande till jockeysitsen. Man nästan trycker fram hästen i ett högre tempo i fältsitsen och sen går det bara fortare.

Ta även en titt på youtube videon om att rida med tyglarna i brygga.

Var inte rädd för att rida i jockeysits även när du travar. Det blir mindre stötigt då du fjädrar med knäna. Och du blir samtidigt med tiden starkare och får en bättre balans. När du rider med halsrem ha den gärna så löst som möjligt och håll den med ena handens pek och lånfingrar. Annars blir det lätt att man bara drar i halsremmen vilket hämmar jobbet med tyglarna...
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst

Jag brukar rida sådana hästar genom att sysselsätta dem så mycket som möjligt. Inte harva runt på fyrkantsspåret utan lägga in små övningar hela tiden, t.ex flytta undan ena skänkeln, tempoväxlingar, cavaletti, halter osv. Alltid sträva efter maximal kontroll men inte luras in i hästens puls utan hela tiden hålla sig lugn. Man kan ofta kontrollera mer än vad man tror.
Sen kan det vara bra att ha i åtanke att rakt spår i många fall kan leda till förlorad kontroll på sådana hästar, så välj t.ex. att ta galoppen på volter eller på vägar som inte inbjuder till högre hastigheter. Man får anpassa ridningen lite efter hästen, t.ex. skulle jag inte kunna galoppera på rakt över en äng med min nuvarande för då skulle han vara så uppe i varv att jag skulle ligga på backen snabbare än jag hinner blinka..:angel:
Och se upp med att sitta med handbromsen i! Det brukar bara leda till ännu värre resultat. Spänn bålmuskulaturen istället och räta upp dig (såg att du skrivit att du faller framåt ibland).
Sen kan det ju även bero på att hon inte orkar gå i ett lugnare och mer kontrollerat tempo, då gäller det att försöka muskla upp henne.

:bow::bow::bow:

Instämmer med ovanstående :) Jag brukar vara noga med skrittövningar innan jag går upp i högre gångart för att se till att min pålle är lyhörd. Även på en liten skogsväg kan man göra sidflyttningar, vändningar på bakdelen, böja på tänkta spår etc. Kollar alltid av skritt-halt-skritt och sen går jag upp i trav och kollar trav-skritt-trav. Hästen ska svara lika snabbt tillbaka som framåt. Det har hänt flera uteritter att jag låtit bli galoppen helt för att min "checklista" inte blivit fullt avbockad...
 
Sv: Het häst

Sådant brukar fungera bra på ridhästar som sällan fått möjligheten att sträcka ut eller saknat styrkan och konditionen för det. När man kommer ut på skogsvägen med en ex-travare eller galoppör gäller andra ridtekniker som få lärt sig i ridhuset. En travare som tränats i ett visst tempo i ett stort antal år har ofta helt klart för sig hur fort den skall gå. I de lägena är det bra att kunna rida som arbetsryttarna inom trav och galoppvärlden gör. Annars blir man fort en ryggsäck utan någon möjlighet att påverka tempot...

Om en travhäst brukar travas eller galopperas från ett visst träd på den vanliga rundan är det en rätt tuff uppgift för en orutinerad ryttare att få hästen att låta bli att falla in i trav eller galopp. Trav och galopphästar är helt enkelt skolade på ett annat sätt än de hästar som är skolade i ridhuset med att göra sidförflyttningar, vändningar med bakdelen, böja på tänkta spår. Att börja med skritt-trav-skritt kan få en sådan häst med stor framåtbjudning att börja pulla ännu mer vilket i slutändan blir en dragkamp som ryttaren inte kan vinna. Det handlar mycket om att rida på ett för många helt nytt sätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst

Kl

Min är en extravare :p

Edit: Glömde tillägga att jag jobbar oerhört mkt med att påverka med sits, vikter och röst och mindre med skänklar - tyglar för att han inte ska förväxla ex sidvärts med galopp (vilket han mer än gärna gör pigga dagar :)). Det gör jag i skritten för att kolla av honom men jobbade också mkt i skritt i början för att han skulle förstå vad jag ville. Sen är han fruktansvärt lättlärd!

Men jag håller med dig; det är jättesvårt för en ovan i sådana situationer. Man har ju själv varit där en gång med en travare som bara vill springa och jag minns det mycket väl.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 316
Senast: Sar
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp