nrciss
Trådstartare
Har nyligen blivit medryttare på ett varmblodssto (före detta travare, men nuvarande ägaren har haft henne i sex år och innan dess gick hon på avel, så det är ett tag sedan hon slutade) som jag upptäckt är väldigt het. Oftast rider vi ut, och den första traven och första galoppen är kontrollerade och jag kan styra tempot och sakta av när jag vill, men efter det bara rusar hon. Använder både tyglar och röst och säte men hon lyssnar inte på något, dock så saktar hon av när det inte längre är bra väg för att galoppera, t.ex. om det blir halt eller kommer en nerförsbacke. Det gör inte så mycket att det går snabbt ibland, problemet är att jag verkligen intehar någon kontroll.
Vad kan vara bra för att lugna ner henne? Det finns ingen paddock i närheten, bara en plan som för tillfället (med all snön) är väldigt liten, och alla småstigar i skogen är också översnöade. Dessutom rider vi efter bilvägen eller skogsvägar där det får plats kanske två hästar i bredd, så det finns inte mycket plats att arbeta henne på.
Vad kan vara bra för att lugna ner henne? Det finns ingen paddock i närheten, bara en plan som för tillfället (med all snön) är väldigt liten, och alla småstigar i skogen är också översnöade. Dessutom rider vi efter bilvägen eller skogsvägar där det får plats kanske två hästar i bredd, så det finns inte mycket plats att arbeta henne på.